دسته‌ها
اخبار

رمز ارز Golem (GLM) چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز GLM

نمودار لحظه ای رمز ارز GLM

Golem یک پلتفرم منعطف و منبع باز برای دسترسی آزاد و دموکراتیک به منابع دیجیتال است. علاقه‌مندان می‌توانند منابع محاسباتی خود را در اختیار این شبکه قرار داده و در ازای آن پاداش دریافت کنند. درواقع GLM توکن ابزاری و ارز بومی شبکه است که از آن در سیستم پاداش‌دهی شبکه و تراکنش‌های همتا به همتا استفاده می‌شود.
GNT، سکه قدیمی شبکه Golem است که انتقال آن به توکن GLM در پایان سال ۲۰۲۰ آغاز شده و تاریخ پایان این مهاجرت هنوز مشخص نیست. کاربران می‌توانند با نسبت ۱:۱ از توکن GNT به توکن GLM تغییر وضعیت دهند. روند این انتقال به‌صورت تدریجی بوده و درنهایت به همان حداکثر عرضه کل ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱ توکن منجر می‌شود.
تاریخچه رمز ارز GLM

در ۲۸ آوریل ۲۰۱۶ پروژه GLM به رهبری کارخانه Golem معرفی و سپس این شبکه در ۱۰ آوریل ۲۰۱۸ در شبکه اصلی راه‌اندازی شد. این کارخانه در سال ۲۰۱۶ توسط Julian Zawistowski، Andrzej Regulski، Piotr Janiuk و Aleksandra Skrzypczak در سوئیس تأسیس شد. اما ایده اصلی شبکه گولم برای اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۴ در DevCon 0 ارائه شد.
هدف این پلتفرم غیرمتمرکز ارائه محیطی برای پروژه‌های فشرده کامپیوتری مقاوم در برابر سانسور و بدون نیاز به پروکسی در سراسر جهان بوده و پس از معرفی این مفهوم در DevCon 0 تیم Golem به‌طور جدی روی توسعه شبکه Golem کار کرد. درنهایت نیز به این منظور یک رویداد عمومی سرمایه‌گذاری جمعی در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد.
در سال ۲۰۱۹، براساس آموخته‌های جمعی این سال‌ها، تیم توسعه‌دهنده گولم دریافت که به‌منظور ایجاد یک پلتفرم فراگیرتر جهت انجام محاسبات توزیع‌شده عمومی به یک ساختار و معماری کاملاً جدیدی نیاز دارد. این امر درنهایت منجر به ایجاد یک معماری بهتر و یک رویکرد جدید ساختاری شد که برای ارائه امکانات بی‌حدوحصر به کاربران طراحی و اجرا شد. در طول سال ۲۰۲۰، تیم شبکه Golem ساخت یک پروتکل، ساختار و پایگاه کد کاملاً جدید را در دستور کار خود قرار داده است.
ویژگی‌های رمز ارز GLM

Rendering in Computer-Generated Graphics (CGI)

اولین و بارزترین کاربرد استفاده از گولم، رندر CGI است. با استفاده از شبکه Golem هنرمندان CGI به‌جای استفاده از خدمات ابری شرکت‌های ارائه‌دهنده قدرت محاسبانی، منابع محاسبانی مدنظر خود را از سایر کاربران اجاره می‌کنند. به‌این‌ترتیب، هزینه پرداخت‌شده از جانب «درخواست‌کننده» مستقیم در اختیار «ارائه‌دهنده» که منابع محاسباتی خود را در دسترس قرار داده، قرار می‌گیرد.

Application Registry، یک قرارداد هوشمند اتریوم بوده و براساس آن هرکسی می‌تواند برنامه‌های آماده اجرا را در شبکه Golem بارگذاری کند. هدف آن ایجاد راهی غیرمتمرکز است که از طریق آن توسعه‌دهندگان می‌توانند integrations خود را منتشر کرده و به کاربران دسترسی پیدا کنند.
به دلیل مسائل امنیتی، Application Registry به درخواست‌کنندگان مکانی را ارائه می‌دهد تا در آنجا ابزارهای خاص موردنیاز خود را در آن جست‌وجو کنند. از طرفی نیز به ارائه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا کنترل کامل بر برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند، داشته باشند.
گولم به درخواست‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا کد برنامه را بر روی کامپیوتر شخص دیگری اجرا کنند. این کد سندباکس بوده و با حداقل امتیازات اجرا می‌شود. با این ‌حال به‌دلیل وجود نقص‌هایی ممکن است گاهی شخصی موفق به عبور از sandbox ها شده و کدهای مخرب را روی یک سیستم میزبان اجرا کرده و در موارد خاص کنترل آن را به دست بگیرد.
درنتیجه می‌توان گفت در این مورد، سند باکس‌ها non-reliant هستند؛ به همین دلیل تیم گولم با هدف مقابله با این مسائل در Application Registry کاربران را به سه گروه: نویسندگان، اعتبارسنجی‌ها و تأمین‌کنندگان، دسته‌بندی کرده است.
اعتبارسنج‌ها/ Validators : با قراردادن برنامه‌ها در لیست سفید خود، ایمنی آن‌ها را ارزیابی و تأیید می‌کنند. همچنین اعتبارسنج‌ها برنامه‌های تأییدنشده را در لیست سیاه خود قرار می‌دهند.
نویسندگان/ Authors: نویسندگان برنامه‌هایی که اعتبارسنج‌ها از نظر امنیت و قابل‌اعتماد بودن ارزیابی و تأیید کرده‌اند، آپلود می‌کنند.

Framework for Transactions/ چارچوب تراکنش‌ها

اگر یک توسعه‌دهنده برنامه خود را به Golem متصل کند، تا زمانی که به چارچوب تراکنش‌های آن پایبند باشد، بر مدل تراکنشی که استفاده می‌کند، کنترل کامل خواهد داشت. چارچوب تراکنش‌ها در قالب مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی که باید دنبال شوند، طراحی شده است. این دستورالعمل‌های ساده ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ورود به Application Registry
استفاده از یک محیط منبع باز و/یا محیط قطعی (deterministic environment) مانند EVM
تأیید یا رتبه‌بندی جامعه مدل تراکنش (Transaction model community)
توکن GLM برای پاداش دادن به ارائه‌دهندگان منابع و نرم‌افزار استفاده می‌شود.

مزایا و معایب رمز ارز GLM
در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایا و معایب رمز ارز GLM می‌پردازیم:
مزایای رمز ارز GLM

نرم‌افزار گولم به‌راحتی کسانی که منابع لازم جهت تکمیل پروژه‌های خود را ندارند با کسانی که منابع بلااستفاده خوبی دارند، متصل می‌کند.
Golem Coin می‌تواند یک منبع درآمد خوبی باشد زیرا زمانی که کاربر منابع کامپیوتری استفاده‌نشده را به شبکه ارائه می‌دهد، رمز ارز Golem را دریافت می‌کند.
توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکزی را در این پلتفرم ایجاد کنند.
ایده استارتاپ بسیار جذاب بوده و موردنیاز در جامعه است.
امنیت و عملکرد سیستم بدون وقفه توسط بلاک چین اتریوم تضمین می‌شود.
این پلتفرم مبتنی بر اتریوم بوده و این امر امکان قراردادن قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است.
این پلت فرم در سطح جهان فعال بوده و می‌توان از آن برای حل مشکلات مختلف استفاده کرد.
ارائه‌دهندگان توان محاسباتی، به اطلاعات و فرایندهای پردازش دسترسی ندارند.
تمامی کاربران اینترنتی می‌توانند رمز ارز گولم کسب کند، برای این کار تنها کافی است نرم‌افزار لازم را روی رایانه نصب کنید.

معایب رمز ارز GLM

رمز ارز گولم نیز مانند بسیاری دیگر از ارز تحت تأثیر نوسانات زیادی بوده و این موضوع سبب از بین ‌رفتن سود کاربران شده است.
نقطه‌ضعف اصلی پلتفرم گولم، تعداد کم کاربران شبکه است.

نحوه عملکرد رمز ارز GLM
در شبکه Golem سه نوع کاربر نقش مهمی را در موفقیت پلتفرم دارند:

ارائه‌دهندگان/ Providers: تأمین‌کنندگان قدرت محاسباتی شبکه

ارائه‌دهندگان افرادی هستند که بخش‌هایی از قدرت محاسبانی خود را در ازای پرداخت GNT در اختیار شبکه Golem قرار می‌دهند.

درخواست‌کنندگان/ Requesters: ایجادکنندگان task

درخواست‌کنندگان نیز کسانی هستند که توان محاسبانی را از ارائه‌دهندگان اجاره می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب کامپیوتر گروه اول تکمیل عملکرد شبکه را بر عهده گرفته و نرم‌افزار پیچیده را با سرعت بیشتری می‌سازد.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار

درنهایت این گروه می‌توانند برنامه‌های کاربردی خود را در شبکه گولم مستقر کرده و به این واسطه کسب درآمد کنند. رجیستری برنامه Golem یک قرارداد هوشمند اتریوم است که به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را منتشر کرده و به مخاطبان دسترسی پیدا کنند. درواقع می‌توان گفت این بخش یک اپ استور برای Golem Network است.
ارز اصلی مورد استفاده در فرایند پرداخت به ارائه‌دهندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار توکن بومی شبکه گولم یعنی GLM است. از آنجا ‌که شبکه گولم به‌صورت همتا به همتا و مبتنی بر اتریوم طراحی شده، پرداخت‌ها میان سه گروه درخواست‌کنندگان، ارائه‌دهندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز به‌صورت مستقیم و بسیار سریع انجام می‌شود.
کاربردهای رمز ارز GLM
رمز ارز گولم یک توکن ERC20 بلاک چین اتریوم بوده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا منابع محاسبانی خود را به سایر کاربران شبکه اجاره دهند. کاربرانی که برای انجام کارهای دشواری مانند رندر CGI، محاسبات علمی یا نرم‌افزار هوش مصنوعی به قدرت پردازش زیادی نیاز داشته باشند، می‌توانند با پرداخت هزینه کمتری نسبت به شرکت‌هایی که خدمات مشابهی را از طریق Cloud ارائه می‌دهند، قدرت پردازشی موردنیاز خود را از طریق شبکه Golem اجاره کنند.
برخلاف سرویس‌های مبتنی بر Cloud، شبکه گولم کاملاً غیرمتمرکز است؛ بنابراین در برابر سانسور مقاوم بوده و حتی یک نقطه خرابی که بتوان برای از بین ‌بردن شبکه به آن حمله کرد، ندارد. گولم قصد دارد با فراهم‌کردن امکان اجاره قدرت محاسبانی در یک بازار شفاف همراه با قیمت رقابتی، به یک عنصر مهم برای ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار تبدیل شود.
کیف پول‌های رمز ارز GLM

پس از خرید رمز ارز گولم بهتر است دارایی خود را از کیف پول صرافی خارج کرده و به یک کیف پول دیجیتالی ایمن و قابل‌اعتماد انتقال دهید. به‌طورکلی کیف پول‌های دیجیتالی در دو گروه اصلی کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این دو گروه مزایا و معایبی دارند که لازم است بسته به شرایط و نیازهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در لیست زیر برترین کیف پول‌های پشتیبان رمز ارز Golem آورده شده است:

Atomic Wallet (نرم‌افزاری)
Ledger Nano S (سخت‌افزاری)
Ledger Nano X (سخت‌افزاری)
Trezor One (سخت‌افزاری)
Trezor T (سخت‌افزاری)
Jaxx Wallet (نرم‌افزاری)
Exodus (نرم‌افزاری)
MetaMask (نرم‌افزاری)

صرافی‌های پشتیبان رمز ارز GLM

رمز ارز گولم در تعداد زیادی از صرافی‌ها، با جفت ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها و تعدادی از ارزهای فیات در دسترس کاربران قرار گرفته است. به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی ورود به برخی از این صرافی‌ها مانند صرافی Binanc برای ساکنان ایران بدون تغییر IP و استفاده از فیلترشکن‌های VPN و VPS امکان‌پذیر نیست. استفاده از VPN نیز به دلیل احتمال قطعی و تمام نشدن فرایند تراکنش ریسک از دست ‌رفتن دارایی یا مسدودشدن حساب از طرف صرافی را در پی دارد.
به ‌این ‌ترتیب بهتر است صرافی را انتخاب کنید که بدون نیاز به فیلترشکن امکان ورود کاربران ایرانی فراهم بوده و خرید و فروش ارز بدون نیاز به انجام مراحل احراز هویت امکان‌پذیر باشد. در ادامه به تعدادی از صرافی‌های پشتیبان رمز ارز Golem اشاره می‌کنیم:

Huobi Global
Bithumb
Coinbase Exchange
io
Huobi Global
Kucoin
Bittrex

آموزش خرید (ترید) رمز ارز GLM
پس از آنکه از میان صرافی‌های پشتیبان رمز ارز گولم مناسب‌ترین مورد را انتخاب کردید، به سایت رسمی صرافی مدنظر رفته و از طریق گزینه «ثبت‌نام / Sign Up» حساب کاربری ایجاد کنید. پس از آن براساس ارز جفت شده با رمز ارز گولم، حساب کاربری خود را شارژ کنید. برای این کار تنها کافی است مانند مراحل زیر عمل کنید:
شارژ حساب کاربری

پس از ورود به حساب کاربری، از طریق داشبورد موجود در صفحه، به گزینه «کیف پول/ Wallet» بروید.
از طریق لیست کیف پول‌های موجود ارز مدنظر را پیدا کرده و به گزینه «واریز/ Deposit» بروید.
در این صفحه آدرس کیف پول ارز به شما نمایش داده می‌شود.
این آدرس را کپی یا اسکن کرده و مبلغ مدنظر را به حساب خود واریز کنید.

خرید رمز ارز GLM

پس از شارژ حساب، اکانت شما آماده خرید رمز ارز گولم است.
از طریق داشبورد به گزینه «بازار، معامله / Trade» بروید.
سپس جفت ارز مدنظر را انتخاب کنید.
در مرحله بعدی به باکس خرید رفته و نوع سفارش (Market، Limit و…) را مشخص کنید.
در آخر با مشخص‌کردن جزئیات سفارش خود را ثبت کنید.

عوامل مؤثر بر قیمت رمز ارز GLM
عوامل مختلف بسیاری ممکن است بر تغییرات قیمت گولم تأثیرگذار باشند که این امر سبب بروز نوساناتی می‌شود که درمجموع بر همه ارزهای دیجیتال در بازار تأثیر می‌گذارد. عرضه کل محدود یکی از عواملی است که بر قیمت گولم نیز اثر می‌گذارد؛ زیرا عرضه محدود به‌عنوان یک مکانیسم ضد تورم عمل می‌کند.
علاوه بر این، گولم نیز می‌تواند تحت تأثیر روندهای گسترده‌تر بازار قرار بگیرد، مانند سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که قیمت انواع ارزهای دیجیتال به بالاترین حد در تاریخ خود رسیدند، قرار بگیرد. همچنین همان‌طور که شاهد بودیم بروز شرایط منفی در اقتصاد، مانند همه‌گیری کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰، نیز بر قیمت GLM و سایر ارزهای دیجیتال تأثیر داشت. سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز Golem عبارت‌اند از:

میزان عرضه و تقاضا
میزان آگاهی عمومی در خصوص این ارز
قوانین و مقررات جدید کشورها
پیشرفت‌های پروژه

آینده رمز ارز GLM
از آنجا ‌که بازار ارزهای دیجیتال بازاری جدید و نوسانی است، پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال نیز راحت نیست. با این ‌حال پیش‌بینی قیمت ارزها اصولاً از طریق فرایندهای پیچیده، هوش مصنوعی، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال انجام می‌شود. براساس پیش‌بینی مبتنی بر الگوریتم سایت WalletInvestor رمز ارز Golem چشم‌انداز بلندمدت صعودی دارد.
براساس پیش‌بینی این سایت، قیمت رمز ارز GLM می‌تواند در سال آینده به ۰.۶۴ دلار و تا مارس ۲۰۲۷ به ۱.۳۹ دلار افزایش یابد. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها قیمت رمز ارز GLM در سال ۲۰۲۵ به‌طور متوسط ۰.۹ دلار و در سال ۲۰۳۰ به ۲.۱۱ دلار خواهد رسید.
نتیجه گیری
رمز ارز GLM توکن بومی شبکه گولم بوده که از آن به‌عنوان یک توکن ابزاری در سیستم پاداش‌دهی شبکه استفاده می‌شود. براساس داده‌های موجود در سایت‌های معتبر پیش‌بینی قیمت مرز ارز، رمز ارز گولم روند صعودی داشته و آینده خوبی دارد. شما می‌توانید این ارز را از طریق صرافی‌های معتبر دیجیتالی خریداری کنید.
پرسش‌های متداول

چطور می‌توان رمز ارز Golem را خریداری کرد؟

شما می‌توانید از طریق صرافی‌های پشتیبان مانند Binance، Bithumb، Coinbase Exchange، Gate.io، Huobi Global، Kucoin، Bittrex رمز ارز گولم را خریداری کنید.

کدام کیف پول‌های دیجیتالی از رمز ارز Golem پشتیبانی می‌کنند؟

این امکان وجود دارد تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های گولم خود را در بسیاری از کیف پول‌های معتبر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذخیره‌کننده. تعدادی از این کیف پول‌ها عبارت‌اند از:

Atomic Wallet (نرم‌افزاری)
Ledger Nano S (سخت‌افزاری)
Ledger Nano X (سخت‌افزاری)
Trezor One (سخت‌افزاری)
Trezor T (سخت‌افزاری)
Jaxx Wallet (نرم‌افزاری)
Exodus (نرم‌افزاری)
MetaMask (نرم‌افزاری)

اصلی‌ترین کاربرد شبکه Golem چیست؟

شبکه گولم این امکان را فراهم کرده تا افرادی که منابع محاسبانی پرقدرتی دارند بتوانند توان محاسبانی خود را در اختیار شبکه قرار داده و در مقابل از طریق رمز ارز GLM پاداش دریافت کنند. در مقابل نیز این منابع محاسبانی قوی، با قیمت مناسب، در اختیار افرادی که برای انجام فعالیت‌های خود به این منابع نیاز دارند، قرار می‌گیرد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *