دسته‌ها
اخبار

رمز ارز 1 اینچ (1Inch) چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای

قیمت لحظه ای رمز ارز 1 اینچ (1inch)

نمودار لحظه ای رمز ارز 1 اینچ (1inch)

وان اینچ (1inch) یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز است که بالاترین نرخ مبادله توکن‌ها را با ترکیب چند مسیر و تقسیم سفارش مهیا می‌کند. این صرافی قیمت‌ها را در DEX های مختلف بررسی می‌کند و سپس ارزان‌ترین مسیر را برای تجارت به شما نشان می‌دهد. با استفاده از پلتفرم این رمز ارز می‌توانید به‌جای انتخاب یک صرافی از سایر گزینه‌ها نیز استفاده کنید و بهترین انتخاب را برای خرید و انجام معاملات خود انجام دهید.
همچنین این پلتفرم از کیف پول‌های مختلف و استخرهای نقدینگی سایر صرافی‌ها پشتیبانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل رمز ارز 1 اینچ و نکات مربوط به آن بپردازیم.
رمز ارز 1 اینچ چیست؟
این رمز ارز توکن ارائه‌شده صرافی 1 اینچ است. توکن ارائه‌شده توسط این صرافی به‌عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود. همچنین از دیگر کاربردهای این توکن می‌توان به استفاده از آن در رأی‌گیری‌های پروتکل اشاره کرد. کاربران این پلتفرم می‌توانند با ارائه توکن 1 اینچ به‌عنوان نقدینگی سود دریافت کنند.
فرایند این استخراج نقدینگی به این صورت است که تریدرها، دارایی‌هایی مانند اتریوم را به یک استخر خاص ارائه کرده، آن را قفل می‌کنند و سپس 1 اینچ توکن بومی آن را به‌عنوان سود دریافت می‌کنند.
درواقع صرافی وان اینچ از یک مدل حاکمیتی معروف به «حاکمیت فوری» استفاده می‌کند. به باور این پلتفرم حاکمیت فوری با اجازه‌دادن به همه برای شرکت در فرایند حاکمیت، مالکیت بیشتری روی پلتفرم خواهد داشت که این مدل کاملاً در تضاد با DAO هاست که در پلتفرم DASH استفاده می‌شوند.
تاریخچه و بنیان گذاران رمز ارز وان اینچ
توکن این ارز در کریسمس سال 2020 راه‌اندازی شد، اما صرافی آن، یعنی پلتفرم ارائه‌دهنده این توکن را دو نفر به نام‌های Sergej Kunz و Anton Bukov در سال 2019 تأسیس کردند. این دو فرد پیش از تأسیس این پلتفرم نیز با هم مشارکت داشتند و در چندین هکاتون در سراسر جهان شرکت کرده‌اند.
ایده صرافی 1 اینچ نیز پیش از کنوانسیون ETHNewYork مطرح شد؛ درحالی‌که این دو در حال آزمایش ربات‌های آربیتراژ بودند.

نحوه عملکرد وان اینچ
نحوه عملکرد این ارز به این صورت است که بهترین و ارزان‌ترین راه را با کمک پروتکل‌های مختلف مبادلات و نقدینگی برای تجارت شما انتخاب می‌کند. این راه ممکن است شامل تعویض اتریوم بین چندین ارز یا چندین پروتکل مختلف قبل از رسیدن به رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) باشد. انجام این کار ممکن است سبب شود رپد بیت کوین را با قیمت ارزان‌تری بخرید.
با راه‌اندازی پلتفرم V2 1inch در اواخر سال 2020 روند کار سریع‌تر و ارزان‌تر شد. این پلتفرم از راهکارهای پیچیده‌تری مانند تغییر مسیر پول به‌عنوان وثیقه نیز استفاده می‌کند که برای پروتکل وام غیرمتمرکز Aave and Compound (به‌منظور پایین نگه‌داشتن قیمت) در نظر گرفته می‌شود.
راه اصلی به دست آوردن رمز ارز وان اینچ، ارائه نقدینگی به سیستم عامل نقدینگی این ارز است. این کار را می‌توان به‌کمک ارزهای رمز پایه‌ای که افراد دیگر هنگام معاملات از آن‌ها استفاده می‌کنند یا با معامله در صرافی‌ها انجام داد.
معرفی توکن 1 اینچ
بیشتر پلتفرم‌هایی که در فضای دیفای وجود دارند، نمی‌توانند در پاسخ به نیاز بازار، تغییرات پروتکل‌های خود را به‌سرعت در شبکه جا بیندازند. در این میان، پلتفرم 1 اینچ با استفاده از ویژگی «حاکمیت فوری» این امکان را فراهم کرده که اعضای شبکه بتوانند به تغییرات شبکه رأی دهند.
توکن حاکمیتی وان اینچ که در 25 سپتامبر 2021 عرضه شد، در تمام پروتکل‌های حال حاضر و آینده درون شبکه (پروتکل نقدینگی، تجمیع حکومتی) و تمامی رأی‌گیری‌ها استفاده می‌شود.
منظور از پروتکل نقدینگی همان بازارساز خودکار Mooniswap است. ویژگی اصلی این بازارساز کارمزد متغیری است که هنگام نوسان قیمت بین لحظه ثبت سفارش و اجرای آن ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تأمین‌کنندگان نقدینگی و استیکرهای توکن سود بیش‌تری به دست آورند.
امکان رأی مستقیم به پارامترهای اصلی پروتکل برای این دو گروه وجود دارد. پارامترهای اصلی شامل کارمزد ثابت سواپ‌کردن، پاداش‌های حاکمیتی، پاداش‌های مرجوعی، کارمزد متغیر و… می‌شود.
رأی‌گیری‌های انجام‌شده در این شبکه توسط توکن 1inch صورت می‌گیرد. همچنین میزان تأثیر رأی هر فرد با مقدار توکن استیک‌شده توسط آن فرد رابطه مستقیم دارد. پروتکل در آخر با توجه به میانگین رأی‌ها تصمیم‌گیری و تغییرات لازم را تا 24 ساعت در شبکه اعمال می‌کند.
تعداد توکن‌های در گردش وان اینچ
از 27 ژانویه 2021 ارز توکن وان اینچ 2.41 دلار و سقف بازار 175 میلیون دلار است. 1.5 میلیارد از این توکن‌ها عرضه شده که 72 میلیون آن‌ها در گردش است. نحوه تقسیم‌بندی 1.5 میلیارد توکن عرضه‌شده 1 اینچ در طول 4 سال به‌صورت زیر است:

30 درصد برای امنیت و برقراری ثبات کارکرد شبکه
22.5 درصد برای کارکنان و تیم 1inch.core
21 درصد برای توسعه اکوسیستم
19.5 درصد برای سهام‌داران و سرمایه‌گذاران در 30 ماه
5 درصد برای مشاوران در دوره 4 ساله
2 درصد به‌منظور تأمین نقدینگی Mooniswap در 1 سال

معرفی صرافی غیرمتمرکز وان اینچ
یکی از معضلات بزرگ کاربرانی که از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده می‌کنند، هزینه‌های بالای گس است. از آنجا که ازدحام شبکه اتریوم روز به روز در حال افزایش است، به‌دنبال آن هزینه‌های گس نیز به‌شدت افزایش یافته است.
اگرچه برخی صرافی‌ها قیمت مناسبی را برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، ممکن است هزینه نهایی معامله به‌دلیل کارمزد بالای گس از ارزش واقعی آن نیز گران‌تر تمام شود؛ بنابراین، هنگامی که در جست‌وجوی بهترین قیمت ارزهای دیجیتال هستید، باید هزینه گس را نیز در صرافی غیر متمرکز در نظر بگیرید.
صرافی 1 اینچ به‌منظور حل این معضل ایجاد شده است. در این صرافی با استفاده از تراکنش‌های خرد، معامله شما به‌صورت کارآمد در صرافی‌های مختلف پخش می‌شود و از این طریق علاوه بر کاهش هزینه‌های کلی گس، با گسترش معاملات در این صرافی‌ها بهترین بازده ممکن برای معامله شما ایجاد می‌شود.
وان اینچ را می‌توان صرافی منحصر به فرد در حوزه ارزهای دیجیتال دانست که به‌صورت یک اگریگیتور یا تجمیع‌کننده عمل می‌کند و ارزان‌ترین قیمت برای ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز را به کاربران خود نمایش می‌دهد.
همان‌طور که می‌دانید، در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) هیچ شخص ثالث یا شرکتی حضور ندارد و این امکان برای همه افراد وجود دارد که به انجام معامله در این صرافی‌ها بپردازند.
در این صرافی‌ها معامله‌گران تنها از طریق اتصال کیف پول دیجیتال خود به یکدیگر می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و برای جلوگیری از حمله هکرها باید دقت کنند که اطلاعات شخصی خود را در اختیار هیچ شخص یا شرکتی قرار ندهند.
در هریک از صرافی‌های غیرمتمرکز از جمله یونی سواپ، پنکیک سواپ و… ارزهای دیجیتال با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شوند و بدین وسیله فرصت آربیتراژ (تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود بیش‌تر) فراهم می‌شود. در این صورت کار صرافی وان اینچ آغاز می‌شود تا کمترین قیمت رمز ارز را میان تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز برای کاربران خود جست‌وجو و پیدا کند.
برخی از صرافی‌های غیرمتمرکزی که از پلتفرم 1 اینچ استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از: یونی سواپ، زیرو ایکس، بالانسر و پروتکل نقدینگی وان اینچ که در ابتدا با نام مونی سواپ شناخته می‌شد.

کارمزد تراکنش‌ها و معرفی توکن CHI
در صرافی وان اینچ برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها از توکن CHI استفاده می‌شود که قیمت آن وابسته به قیمت گس در شبکه اتریوم است. این توکن تنها در دو پلتفرم 1inch و Curve کاربرد دارد. تنها زمانی می‌توان از توکن CHI استفاده کرد که زمان سوزاندن آن برای پرداخت کارمزد شبکه، قیمت آن حداقل دو برابر قیمت خریدش باشد.
به‌طورکلی می‌توان گفت کارمزد استفاده از صرافی 1 اینچ 42 درصد کمتر از سایر صرافی‌هاست. همچنین از آنجا که صرافی این رمز ارز هنگام محاسبه کارمزد معاملاتی، اندازه معامله را در نظر نمی‌گیرد، هزینه شما را بسیار کمتر خواهد کرد.
نحوه انتخاب کیف پول 1 اینچ
این کیف پول اختصاصی در برنامه ادغام شده است و دسترسی یکپارچه به مبادله‌ها را فراهم می‌کند، اما شما می‌توانید از هر کیف پول سازگار با اتریوم برای انجام مبادلات در 1 اینچ استفاده کنید. اگر در حال حاضر از کیف پول برای نگهداری وجوه رمزنگاری خود استفاده می‌کنید، استفاده از کیف پول 1 اینچ سود کمی دارد و دسترسی به dApp وان اینچ به کیف پول شما ساده است.
همین امر درباره کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز صدق می‌کند که سطح بیشتری از امنیت را ارائه می‌دهند. کیف پول‌های سخت‌افزاری Ledger، Trezor، KeepKey و Prokey تضمین می‌کنند هکری که به رایانه شخصی یا تلفن هوشمند شما دسترسی پیدا می‌کند، به‌طور خودکار به وجوه رمزنگاری شما دسترسی پیدا نمی‌کند.
همچنین می‌توانید توکن‌های رمز ارز 1 اینچ را در کیف پول‌های آنلاین یا کیف پول‌های تحت وب، که رایگان، آسان برای استفاده و از چندین دستگاه با استفاده از مرورگر وب در دسترس هستند، ذخیره کنید؛ با این حال، کیف ‌پول‌های گرم محسوب می‌شوند و می‌توانند امنیت کمتری در مقایسه با جایگزین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشند.
بنابراین باید یک سرویس معتبر با سابقه امنیتی و نگهداری را انتخاب کنید؛ به این ترتیب، آن‌ها برای نگهداری مقادیر کمتر ارزهای دیجیتال یا برای کسانی که معاملات مکرر انجام می‌دهند، مناسب هستند.
صرافی‌های پشتیبان رمز ارز 1 اینچ
برای استفاده از صرافی‌ها بهتر است سراغ مواردی بروید که اعتبار بالایی دارند تا بتوانید بدون نگرانی و با خیال راحت به سرمایه‌گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال بپردازید. در ادامه صرافی‌های پشتیبان رمز ارز 1 اینچ که از اعتبار بالایی برخوردارند، بیان شد‌ه‌اند:

بایننس (Binance)
گلوبال (Global)
اوکی اکسچنچ (OKEx)
کوین تایگر (Coin Tiger)
اف تی ایکس (FTX)

آموزش خرید رمز ارز 1inch
این رمز ارز را می‌توان مانند هر رمز ارز دیگری از صرافی‌های اصلی و معتبر مانند بایننس، کوکوین، هیوبی گلوبال، اف تی ایکس و اوکی اکسچنج یا حتی از صرافی وان اینچ خریداری کرد.
اما از آنجا که ایران از طرف تمامی صرافی‌های بین‌المللی تحت تحریم‌های مالی گسترده قرار دارد، توصیه می‌شود کاربران ایرانی در این مورد ریسک نکنند و از صرافی‌های خرید و فروش رمز ارز ایرانی مانند بیت 24 و اکسچینو استفاده کنند.
نقشه راه شبکه وان اینچ
همان‌طور که گفته شد، ایده اولیه و اصلی صرافی 1 اینچ در ماه مِی سال 2019 صورت گرفت و بنیان‌گذاران آن طی 60 ساعت توانستند این ایده را اجرا کنند. پس از تلاش‌های مداوم این افراد نسخه اولیه صرافی به‌منظور برطرف‌سازی مشکل نقدینگی راه‌اندازی شد.
مونی سواپ نیز بازارساز خودکار این صرافی در آگوست سال 2020 عرضه شد و هدف این پروتکل پرداخت سود حاصل از لغزش قیمت به تأمین‌کنندگان نقدینگی است.
نسخه ثانویه این صرافی در نوامبر 2020 با الگوریتم‌های Routing و Path Finder ارائه شد. پس از ارائه این نسخه تیم بنیان‌گذاری این شبکه موفق به جذب سرمایه‌های بیشتری در دسامبر همین سال شد. توکن رمز ارز وان اینچ نیز در همین زمان وارد بازار شد.
هدف این صرافی این است که در آینده بتواند به ترکیب این صرافی با صرافی‌های متمرکز نیز بپردازد که این امر سود بسیار زیادی برای استارتاپ‌ها خواهد داشت.
مقایسه وان اینچ با یونی سواپ
به‌طورکلی این دو را می‌توان مشابه هم دانست، اما عمده‌ترین تفاوت آن‌ها در نوع صرافی‌هایی است که معاملات در آن‌ها انجام می‌شود؛ 1 اینچ این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا معاملات خود را در صرافی‌های مختلف انجام دهید؛ درحالی‌که در یونی سواپ معاملات تنها از طریق استخرهای نقدینگی آن امکان‌پذیر است. وان اینچ امکان کاهش اسپیلیچ را دارد و در زمان معامله، رمز ارز را از بهترین استخرهای نقدینگی تأمین می‌کند.
نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولاً سرمایه‌گذاران معمولی که در حال خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال هستند، سادگی پلتفرم یونی سواپ را ترجیح می‌دهند. همچنین نقدینگی حدود 6 میلیارد دلاری یونی سواپ برای پوشش تمامی معاملات، حتی بیشتر از آنچه باید کافی است.
آینده رمز ارز وان اینچ
آینده پلتفرم این ارز مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز به آینده دیفای بستگی دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز مانند بایننس گران‌تر و کندتر هستند، اما به‌دلیل اینکه صرافی متمرکز هنگامی که با نوسان قیمت روبه‌رو هستیم، با رکود مواجه است، تعداد صرافی‌های غیرمتمرکز مانند 1 اینچ برای جبران این رکود و کسادی در حال افزایش است.
جمع‌بندی
در این مقاله به معرفی صرافی و رمز ارز وان اینچ پرداختیم. این ارز از جمله پلتفرم‌هایی است که پرداخت کارمزد آن در مقایسه با سایر صرافی‌ها کمتر است. با استفاده از این پلتفرم می‌توان تنها با انجام یک تراکنش دارایی کیف پول خود را به توکن مورد نظر خود با پرداخت پایین‌ترین کارمزد تبدیل کرد و سپس انتقال داد. 1 اینچ توانسته در مدت‌زمانی کوتاه خود را به جایگاه بالایی در میان تجمیع‌کننده‌های صرافی‌ها برساند.
پرسش‌های متداولرمز ارز 1 اینچ چیست؟این ارز توکن ارائه‌شده صرافی 1 اینچ است که این توکن به‌عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *