دسته‌ها
اخبار

رمز ارز تتر (tether) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه‌ای رمز ارز تتر

اگر از بیت کوین فاکتوربگیریم، «تتر» یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال و یکی از «استیبل کوین‌»‌ها به شمار می‌رود. این رمز ارز آن‌قدر مهم است که عده بسیاری، آینده رمزارزها را به آن گره زده‌اند. در این گفتار می‌خواهیم شما را با استیبل کوین‌ها آشنا کنیم و از چیستی و چگونگی «Tether» برایتان بگوییم. پس تا انتهای این ماجرا با یونیت آزاد خبر همراه باشید.
 تتر دقیقا چیست؟
«Tether» یک نوع استیبل کوین است که به ارزهای فیات – منظور از فیات، ارزهایی مثل دلار و تومان است که دولت‌ها آن‌ها را منتشر و پشتیبانی می‌کنند – میخکوب شده و با نماد «USDT» معامله می‌شود. «USDT» وابسته به دلار است و توسط شرکت «Tether» صادر می‌شود. این ارز به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا معادل فیاتی پول خود را بدون آنکه مجبور به رعایت قوانین پول‌های فیات باشند در صرافی‌ها جابه‌جا کنند. با این وجود، نگرانی‌های جدی‌ در خصوص بدهی شرکت عرضه کننده این رمز ارز وجود دارد که نه تایید و نه تکذیب شده‌اند.
منظور از استیبل کوین‌ چیست؟
«استیبل کوین» یک رمز ارز است که وابسته به یک ارز واقعی یا همان فیات (دلار آمریکا، یورو و…) است. این ارزهای دیجیتال توسط شرکت‌های متمرکزی که وابستگی – در اینجا منظور پشتوانه – ارز را تامین می‌کنند، عرضه می‌شوند؛ حالا یا با قرار دادن آن ارز فیات به عنوان وثیقه یا از طریق نوعی الگوریتم که عرضه استیبل کوین را با توجه به حجم درخواست بازار تنظیم می‌کند. استیبل کوین‌ها به صرافی‌ها امکان تبادل جفت‌ارزها با پول‌های فیات را می‌دهند بی‌آنکه خود پول فیات را مستقیما درگیر معامله کنند. مثلا شما می‌توانید یک جفت ارز «BTC/USDT» داشته باشید که در واقع بازار «BTC/USD» را بدون نیاز به قوانین دلاری شبیه‌سازی می‌کند.
رمز ارز تتر چیست؟
رمز ارز تتر که با علامت (₮) نشان داده می‌شود یک استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات است و معروفترین پشتوانه‌ای که از آن استفاده می‌کند دلار آمریکا است. هر «USDT» قرار است تا دقیقا ۱ دلار ($۱) – نه یک سنت کمتر، نه یک سنت بیشتر – ارزش داشته باشد. در واقع یک نوع دلار دیجیتال است (حداقل از نظر ارزش). ارز دیگری که از «Tether» استفاده می‌کند یورو است و با نماد «EURT» مبادله می‌شود. دارندگان این رمزارز از نوسان قیمت در امان هستند اما با این‌حال هنوز هم در معرض نوسانات خود آن ارز فیاتی پشتوانه قرار دارند. تصور کنید اگر ارزش دلار آمریکا یک شبه سقوط کند و به نصف برسد آنگاه ارزش دارایی «Tether» شما نیز نصف خواهد شد!
 میانه Tether با صرافی Bitfinex چطور است؟

این رمزارز توسط گروهی از افراد – «Philip Potter» و «Giancarlo Devasini» – در پشت پرده‌ صرافی «بیتفینکس» (Bitfinex) هدایت می‌شود. «Paradise Papers Leak» کسی بود که این ماجرا را افشا و تایید کرد. هرچند این خبر برای افرادی که پیگیر قضیه بودن تعجب‌آور هم نبود. حساب‌های جدید «Tether» به صرافی بیتفینکس سرایز می‌شوند. در آوریل سال ۲۰۱۷، هنگامی که «بانک ایالات متحده» و «ولز فارگو» (Wells Fargo) به‌عنوان شرکای بانکی از آنها جدا شدند، بیتفینکس فعالیت‌های فیات خود را به طور موقت، مسدود کرد. در نتیجه حالا بیتفینکس مشتریان آمریکایی را پَس می‌زند و نیز دیگر بازارها و جفت‌ارزهای «USD» را ارائه نمی‌کند و در عوض فقط از «USDT» استفاده می‌کند.
رمز ارز تتر چگونه کار می‌کند؟
«Tether» در ابتدا فقط بر بستر پلتفرم «Omni» پایه‌گذاری شده بود. این پلتفرم برای دارایی‌های دیجیتالی که به بلاکچین بیت‌کوین وصل بودند استفاده می‌شد. به دنبال بیت‌کوین، تترهای مبتنی بر اتریوم نیز مورد استقبال قرار گرفتند که در حال حاضر بیشترین استفاده را دارد. آنها همین‌جا متوقف نشدند. اکنون توکن‌های این رمزارز بر بستر بیش از ۸ بلاک چین از جمله «ترون» و «سولانا» معامله می‌شوند. پشتوانه این رمزارز از طریق وثیقه‌گذاری تامین می‌شود. آنها ادعا می‌کنند به ازای هر یک «USDT» موجود، دارایی یا ارز دیگری به ارزش ۱$ سپرده دارند. به ازای هر یک «USDT» به ارزش ۱$، باید در هر زمان با یک دلار ارز فیات واقعی قابل معاوضه باشد. در حال حاضر، «USDT» تنها از طریق تعداد کمی صرافی یا مستقیما از طریق خود شرکت تتر (که حداقل برداشت یا واریز باید ۱۰۰ هزار دلار باشد و کارمزد چشمگیری نیز دریافت می‌کند) قابل تبدیل است.
نگاهی به نکته های مثبت تتر

از آنجا که بیشتر مردم به خاطر افزایش قیمت ارزهای دیجیتال به آنها علاقه‌مند هستند این پرسش به وجود می‌آید که کدام رمز ارز در آینده قیمت ثابتی خواهد داشت، بدون پامپ و دامپ (اصطلاحات ارزهای دیجیتال) و حتی بدون حباب خواهد بود؟ در مورد «Tether» باید بگوییم که داشتن آن بیشتر مثل داشتن یک سپرده بانکی است، با این تفاوت که سود ۰% به شما می‌دهد. خب پس اگر تتر نسبت به بقیه رمزارزها ریسکی‌تر است و هیچ احتمالی برای افزایش قیمت آن نیست، پس اصلاً چرا از آن استفاده می‌کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که این رمزارز به دلیل شباهتش به ارزهای فیات برای تریدرها (معامله‌گران) و سرمایه‌گذاران بسیار مفید و کاربردی است. به چند دلیل:

– کوتاه بودن زمان انجام تراکنش
واریز و برداشت دلار به شکل عادی در صرافی‌های خارجی روندی زمانبر است و به طور متوسط برای پردازش آنها ۱ تا ۴ روز کاری زمان لازم است. اگر هم واریز و برداشت شما با تعطیلی بانک‌ها یا آخر هفته مصادف شود بر این زمان افزوده می‌گردد. در عوض،این رمزارز تراکنش‌ها را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد. این موضوع برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال که معمولا می‌خواهند خیلی سریع دارایی‌های خود را جابه‌جا کنند و از نوسانات قیمت سود ببرند یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

– پایین بودن کارمزد تراکنش
تراکنش‌ها در «شبکه سوییفت» (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) بسیار گران تمام می‌شوند. کارمزد هر تراکنش در این شبکه بیش از ۲۰ دلار و به طور متوسط ۳۰ دلار است. گذشته از این، اگر از پولی که صرافی مورد نظر ساپورت نمی‌کند استفاده کنید بانک، هزینه‌های سنگینی برای تبدیل پول و انتقال به خارج از کشور از شما کسر می‌کند و درصدی از پولتان را به‌عنوان کارمزد برمی‌دارد. اما «Tether» برای انتقال پول بین کیف پول‌هایتان از شما هیچ کارمزدی کم نمی‌کند. البته شاید بلاکچینی که تراکنش بر بستر آن قرار می‌گیرد کارمزد شبکه کمی – کمتر از یک دلار – از شما بگیرد.

– وجود ثبات قیمتی

ارزهای دیجیتال به بی‌ثباتی مشهور‌ هستند. معامله‌ یک ارز بی‌ثبات با یک ارز دیگر، پیچیدگی و ریسک بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل کار کردن با یک استیبل کوین راحت‌تر است. برای اینکه بیشتر این موضوع را درک کنید، سناریوی زیر که بین دو تریدر بیت کوین است را در نظر بگیرید:

شما بیت کوین را به اتریوم تبدیل می‌کنید.
اتریوم ۱۰ درصد رشد می‌کند.
شما می‌گویید: «حالا وقتشه بفروشمش و سود کنم!» پس آن را از اتریوم به بیت کوین می‌فروشید.
در همین حین که در حال معامله هستید، ناگهان قیمت بیت‌کوین ۱۵ درصد ریزش می‌کند.

با وجود اینکه اینکه شما از رشد اتریوم سود کردید، اما به خاطر ریزش بیت کوین دچار ضرر شدید! با استفاده از «USDT» تنها دغدغه شما نوسانات خود اتریوم خواهد بود.

– در حاشیه بودن
اغلب اوقات بهترین موقعیت برای معامله در بازار «هیچ موقع» است. بگذارید بگوییم شما حس می‌کنید قیمت رمز ارزی که دارید به طور ناپایداری بالا است. اکنون بهترین اقدام این است که خیلی سریع، پول خود را نقد کنید – یعنی رمزارز خود را بفروشید – و منتظر ریزش و سقوط قیمتی آن رمز ارز بمانید تا دوباره آن را بخرید.
بهترین کیف پول‌های Tether

لجر (Ledger)
امن‌ترین راه برای اینکه تترتان را نگه دارید این است که در یک کیف پول سخت‌افزاری از آن نگهداری کنید. کیف پول سخت‌افزاری کوین‌های (ارزهای) شما را به صورت آفلاین و غیر قابل هک شدن یا دزدیدن قرار می‌دهد، مگر اینکه کسی به طور فیزیکی به آن دسترسی پیدا کند. «لجر» دو مدل دارد که از ۱۲۰۰ رمز ارز پشتیبانی می‌کند. مدل‌های «X» و «S» هر دو تتر را پشتیبانی می‌کنند. تفاوت اصلی آنها این است که مدل «X» می‌تواند از طریق گوشی همراه هم کنترل شود.

ترزور (Trezor)
«ترزور» یک کیف پول سخت‌افزاری است که «Tether» را هم قبول می‌کند و دو مدل دارد. مدل «One» و «T» که مدل «T» جدیدتر است و صفحه نمایش لمسی هم دارد. والت‌های ترزور تنها با کامپیوتر سازگار‌ هستند و نمی‌توان آنها را با تلفن همراه کنترل کرد.

کوینومی (Coinomi)
«کوینومی» یک کیف پول نرم‌افزاری با چند پلتفرم است که امکان ذخیره بیش از ۱۵۰۰ ارز مختلف را ایجاد می‌کند و درون خود یک صرافی هم دارد. کوینومی برای «ویندوز»، «اندروید»، «لینوکس» و «ios» منتشر شده است.

اگزودوس (Exodus)
«اگزودوس» یک والت نرم‌افزاری با طراحی زیبا است که بیش از ۱۰۰ رمزارز را قبول می‌کند. اگزودوس پیشنهاد خوبی برای کسانی است که در بحث رمزارزها تازه وارد‌ هستند.

تتر (Tether)
باید بگوییم که تتر خود نیز یک والت تحت وب دارد که می‌توانید تترهایتان را در آن نگه دارید. این والت توصیه نمی‌شود چرا که تنها ارزی را که قبول می‌کند خودش است. گذشته از این، این والت قبلا به خاطر هک ۳۰ میلیون دلاری که برایش اتفاق افتاد، مسدود شده بود.
چگونه تتر بخریم؟

تا به حال، متداول‌ترین روش خرید «USDT» مبادله آن با رمزارز‌های دیگر بود. اما می‌توانید توسط صرافی‌های «Kraken», «Bitfinex», «Exmo» و… آن را با کارت بانکی و به دلار بخرید.
پیرامون تتر چه خبر است؟
«نیویورک تایمز»، «بلومبرگ» و «فورچون» همگی اخیرا مقاله‌هایی منتشر کرده‌اند که نگرانی‌ها را درباره این رمزارز تشدید می‌کنند. این مقاله‌ها نشان دهنده شک و تردید‌هایی است که برای سال‌های طولانی در گوشه و کنار جامعه رمزارزها زیاد شده‌اند. منبع این تردیدها نویسنده‌ای به نام «Bitfinex’ed» است. او شهرتش را به خاطر انتقاد مداوم و شدیدش از کارهای صرافی بیتفینکس به دست آورده است. منتقدان، بیتفینکس و رمزارز محبوبش را به اجرای یک برنامه ذخیره‌سازی متهم می‌کنند. آنها می‌گویند شرکت تتر بیشتر از پشتوانه‌ دلاریش «USDT» عرضه کرده است. منتقدان همچنین ادعا کرده‌اند که حساب‌های بدون پشتوانه «Tether» برای دستکاری در قیمت و افزایش بیت کوین استفاده شده‌اند. خود اظهارنامه‌ شرکت تتر ادعا می‌کند ذخیره و پشتوانه‌ کامل و حتی مازاد دارد. با این وجود، امکان تبدیل «Tether» به «USD» را تضمین نمی‌کند.

در مارس سال ۲۰۱۹ شرکت تتر اعلامیه خود را از متن زیر: «هر تتر همیشه به اندازه یک دلار در ذخایر ما پشتیبانی می‌شود. پس هر یک واحد «USDT» همیشه و همواره برابر یک دلار است» به متن زیر تغییر داد: «هر تتر همیشه ۱۰۰% توسط ذخایر دلاری ما شامل ارزهای سنتی فیات و معادل‌های نقدی آن و گاهی اوقات توسط سایر دارایی‌ها و مطالبات دریافتی از وام‌های تتر به اشخاص ثالث، پشتیبانی می‌شود. هر «Tether» به نسبت ۱ به ۱ توسط دلار میخکوب و پشتیبانی می‌شود، پس هر USDT همیشه به اندازه یک دلار ارزیابی می‌گردد.» که نتیجه می‌شود این شرکت دیگر فقط با دلار از تترهایش پشتیبانی نمی‌کند.

چه کسی رمز ارز تتر را به وجود آورد؟

همان افرادی که در صرافی «bitfinex» نقش داشتند. چراکه مدیر عامل، مدیر مالی و تا همین اواخر مدیر ارشد استراتژی آنها با خالقان این رمزارز، مشترک بودند و فقط تا همین اندازه می‌توان به آن اعتماد داشت. اما باقی حقایق درباره این رمزارز در مه عمیقی از رمز و راز آمیخته با رفتارهای ضدونقیض قرار دارد.
در جستجوی خریدار واقعی تتر
گفتنش دشوار است؛ شما می‌توانید دلار آمریکا را برای تتر در چند صرافی رمز ارز مبادله کنید، به ویژه صرافی «kraken» که معتبرترین صرافی رمز ارز است و البته صرافی «bitfinex». با این وجود، تا به حال نتوانسته‌ایم هیچ مثال عمومی از شخص یا موسسه‌ای پیدا کنیم که «Tether» تازه صادر شده را از «bitfinex» خریده باشد. بنابراین چه کسی دلار آمریکا را تامین می‌کند که می‌تواند تمام تترهای تازه صادر شده را پشتیبانی کند؟ پاسخ به این سوال بسیار دشوار است. چه کسی حسابرسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دلارهایی به عنوان پشتوانه برای تترها وجود دارند؟ در واقع هیچکس! با وجود اطمینانی که سایت آنها برای مواردی همچون: «منابع ذخایری ما تحت ممیزی مکرر و حرفه‌ای است» و «حساب ذخیره ما به طور مرتب حسابرسی می‌شود» داده بود اما آنها رابطه‌ خود را با اولین حسابرسان خود مثلا «Friedman LLP» بدون آنکه حسابرسی به پایان برسد منحل کردند. «اثبات منابع مالی» و «شفاف‌سازی» که در صفحه اصلی آنها برجسته است تاکید می‌کند که «نباید به عنوان نتایج حسابرسی تفسیر شود.»
آیا دلیلی وجود دارد که باور کنیم دلارها به عنوان پشتوانه وجود دارند؟ خب بله، این حقیقت که «شفاف‌سازی، یک حسابرسی نیست باعث ایجاد محدودیت‌ها و شواهد سوال برانگیزی در این مقاله شده است ولی با این وجود شواهدی وجود دارند که وجود دلارها را اثبات می‌کنند. ما از وجود برخی شواهد برای واقعی بودن نزدیک به سه میلیارد دلار که به شکل تئوری از یک دارایی بسیار پرکاربرد پشتیبانی می‌کنند به جای یک حسابرسی واقعی صحبت می‌کنیم. گذشته از این، به نظر می‌رسد که آنها در «پورتوریکو» و با «آی اِن جی» (ING) روابط بانکی دارند و رشد عظیم در سپرده‌های بانکی کل در پورتوریکو در سال گذشته با تعداد تترهایی که در آن زمان صادر شده است مطابقت دارد.
چگونه با رمز ارز تتر، دلار آمریکا را بازخرید کنیم؟

پاسخ به این سوال هم سخت و هم آسان است، ما یک سال کامل، حماسه این رمزارز را با علاقه دنبال می‌کردیم و هنوز به مثالی عمومی از اینکه تتر این کار را برای کسی انجام دهد برنخوردیم. آخرین اطلاعیه عمومی آنها در مورد این موضوع مربوط به اواخر سال گذشته است که می‌گوید: «صرافی‌ها و سایر مشتریان سازمانی واجد شرایط می‌توانند به طور مستقیم با ما تماس بگیرند تا ایجاد و بازخرید را انجام دهند.» متاسفانه در حال حاضر نمی‌توانیم برای هیچ مشتری مستقر در ایالات متحده آمریکا «Tether» را ایجاد یا باز خرید کنیم. با این حال، جالب‌ترین نکته درباره این رمزارز این است که هیچ نیازی به بازخرید دلار توسط آنها ندارید. تا زمانی که صرافی رمز ارز اعتقاد دارد که هر تتر برابر یک دلار است شما تنها می‌توانید از آن برای خریدن «بیت کوین»، «اتر» یا هر چیز دیگر استفاده کرده و سپس آن را به دلار تبدیل کنید.
محققان دانشگاه تگزاس «bitfinex» و تتر را به دستکاری قیمت بیت کوین متهم کردند. گفته می‌شود که این دو نهاد توسط مقامات نظارتی آمریکا احضار شدند. وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا تحقیقات جنایی را درباره دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال آغاز کرده است که به گفته منتقدان در حال انجام است. همچنین این موضوع با «Liberty Reserve» – سرویس رمز ارزی که پنج سال پیش به دلیل پولشویی تعطیل شد – مقایسه شده است.

پس چه اتفاقی در جریان است؟
سؤال خوبی بود. از یک سو، مردم و حتی شرکت‌ها تا زمانی که جرم اثبات نشوند، بی‌گناه هستند و تیرگی شرکت‌های رمز ارز از نظر اخلاقی حداقل با کل صنعت سازگار است. تعدادی نامشخص از افرادی که رمز ارز تولید می‌کنند و در پروسه آن دخیل هستند، گرایش به حریم خصوصی دارند یا واقعا از دولت‌ها متنفر هستند و از آنها می‌ترسند. یک دلیل برای این همه گرایش به حفظ حریم خصوصی به سرقت نرفتن اطلاعات است. اما دلیل دیگر، به ویژه هنگامی که احساسات ضد دولتی در میان باشد، ترس از مأمور مالیات است. شاید سومین مورد این باشد که شما از آنچه دست نامرئی روی قیمت ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد و دروغ‌های شاخداری که می‌گویند، می‌ترسید.

چگونه سر از کار این ماجرا دربیاوریم؟
می‌توانیم به چهار پاسخ اشاره کنیم:

یک سازمان حرفه‌ای جدی، شایسته و قابل اعتماد، در واقع یک حسابرسی کامل را انجام می‌دهد
تحقیقات قانونی، نظارتی و جنایی این شرکت را مجبور می‌کند تا دفاتر مالی خود را باز کند
افشاگر به همه می‌گوید
ضمنا ما هرگز این کار را نخواهیم کرد

این ماجرا تا زمانی که یک تتر دقیقا به اندازه یک دلار باشد برای کاربران اهمیتی ندارد و آنها در هر مبادله رمز ارز از آن پشتیبانی می‌کنند.

هم اکنون این رمزارز به ارزش ۲. ۷ میلیارد دلار در گردش است و دیگر خبری از سادگی در آن به چشم نمی‌خورد.

نتیجه‌ای از آنچه گفتیم
متاسفانه «Tether» به همان سیستم ارزهای فیات شبیه است. نه فقط به خاطر پشتوانه‌ دلاری آن، بلکه به دلایلی مانند متمرکز بودن و بنا شدن بر اساس اعتماد به شرکت تتر. این بدان معنا است که ما به شرکت آنها اعتماد کرده و باور می‌کنیم که واقعا به ازای هر تتر یک دلار پشتوانه دارند. در نتیجه، بسیاری از علاقه‌مندان به رمزارزها به «Tether» بدبین هستند. با این حال، بدون شواهد محکم، همه ادعاهای مطرح شده علیه این رمزارز و بیتفینکس فقط عناصری برای کمپین ترس و تردید به شمار می‌روند. گرچه نگرانی‌های معتبری در مورد این رمزارز وجود دارند اما به نظر می‌رسد پیازداغ این داستان‌ها کمی زیاد شده است. اما شاید مبارزه ضد این رمزارز بتواند نتیجه‌های خوبی بدهد و شرکت را وادار کند که به بالاترین استانداردهای حرفه‌ای پایبند باشد و نقاط ضعف احتمالی را قوت ببخشد.
اگر به «Tether» علاقه‌مند هستید، توصیه ما این است که هرگز مبالغ زیادی را در آن ذخیره نکرده و همیشه آن را با احتیاط خرج کنید. تتر باید برای معاملات کوتاه مدت استفاده شود. اگر می‌خواهید مقدار زیادی از آن را منتقل کنید کار انتقال را به صورت دسته‌دسته انجام دهید تا ریسک خطای آن پایین بیاید. انتظار نداشته باشید که مقادیر زیادی از این رمزارز را به ارز فیات تبدیل کنید بی‌آنکه با اختلاف قیمت مواجه شوید. به خاطر بسپارید که هرچند «Tether» مزایای ارزهای دیجیتال را با ثبات قیمت ارزهای فیات ارائه می‌دهد، اما همچنان شما را با خطرات اصلی هر دو سیستم روبه‌رو می‌کند.

۵
/
۵
(
۱

امتیاز
)

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *