دسته‌ها
اخبار

رمز ارز بورا (BORA) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه‌ ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز بورا (BORA)

نمودار لحظه ای رمز ارز بورا (BORA)

 
معرفی رمز ارز بورا (BORA)
رمز ارز بورا (BORA) یک پلتفرم غیرمتمرکز سرگرمی است و محصولاتی را برای هر دو گروه توسعه‌دهندگان محتوا و کاربران راه‌اندازی و ارائه کرده است. درواقع این پلتفرم محتوای دیجیتال را توزیع کرده و پاداش‌هایی را به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد. پروژه BORA یک پلتفرم لایه ۲ با سیستم توکن مبتنی بر KCT (Klaytn) بوده و تا مدتی قبل در ساختار خود از معماری بلاک چین دوگانه متشکل از شبکه اصلی اتریوم و چندین مجموعه از زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کرد.
اکنون توکن قدیمی این پلتفرم از استاندارد ERC20 خارج و به توکن جدید BORA با نام KCT که توکن سازگار با Klaytn وارد شده است. این فرایند با مهاجرت Mainnet از بلاک چین اتریوم به بلاک چین Klaytn، انجام شده است؛ درنتیجه اکنون توکن BORA در بلاک چین Klaytn ترید می‌شود. Klaytn یک بلاک چین عمومی بوده و بر پروژه‌های متاورسی و بازی‌های بلاک چینی متمرکز است.
هر مجموعه از زنجیره‌ های جانبی می‌تواند ۲۲۰۰ TPS (تراکنش در ثانیه) را پردازش و رسیدگی کند، این طراحی ماژولار بوده و به‌راحتی قابل‌گسترش است؛ برای ‌مثال یک زنجیره جانبی پنج‌گانه در این پلتفرم می‌تواند درمجموع ۱۱۰۰۰ TPS (2200 TPS x 5) را پردازش کند. پلتفرم BORA بسیار مقیاس‌پذیر بوده و از آنجا که در آن هیچ محدودیت ساختاری برای گسترش زنجیره جانبی وجود ندارد، این امکان فراهم شده تا عملکرد پلتفرم با اضافه‌شدن مجموعه‌های جانبی اضافی جدید، به‌صورت نامحدود اندازه‌گیری و مقیاس شود.
تاریخچه رمز ارز بورا

پروژه این ارز توسط شرکت مادر Way2Bit در ۱۹ آگوست ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. شرکت Way2Bit در دسامبر سال ۲۰۱۷ توسط فردی به نام Gyehan Song تأسیس شده است. هیچ اطلاعاتی درباره میزان بودجه جمع‌آوری‌شده برای راه‌اندازی پروژه BORA توسط تیم توسعه‌دهنده عمومی نشده است.
ویژگی‌های رمز ارز بورا

این ارز در تلاش است تا به‌عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز، بتواند اتصال اکوسیستم بلاک چین به ارائه‌دهندگان محتوا را تسهیل کند. این پلتفرم از ابزارهای مختلفی تشکیل شده و با نام BORA Island شناخته می‌شود. درنهایت می‌توان گفت، BORA منابع اضافی و کنترل بیشتری را در اختیار ارائه‌دهندگان محتوا قرار می‌دهد.

پلتفرم BORA این امکان را فراهم کرده تا برای پاسخ‌گویی به نیازهای متنوع تولیدکنندگان محتوا، به‌راحتی و با استفاده از ساختار مدولار، زنجیره‌های جدیدی اضافه و ایجاد شوند.

در این پلتفرم از الگوریتم اجماع Proof-of-Authority (PoA) استفاده می‌شود. از طرفی با اضافه‌کردن نود (Node) در زنجیره جانبی، عملکرد خطی بهبود پیدا کرده و این امر سبب شده تا BORA بتواند ۲۲۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند.

به لطف به‌کارگیری ساختار ماژولار در BORA، احتمال بروز تداخل بین محتواهای موجود بسیار کاهش پیدا کرده است. به‌این‌ترتیب پلتفرم این ارز می‌تواند یک محیط کاملاً مستقلی را به کاربران ارائه دهد.

پلتفرم این ارز محیطی را فراهم کرده تا با نیازهای ارائه‌دهندگان محتوا مطابقت داشته و به حل مشکلات آن‌ها کمک کند. ممکن است این نیازها از اتصال ساده به پلتفرم تا اجرای Dapp های مبتنی بر قرارداد هوشمند، با یکدیگر متفاوت باشند.

در پلتفرم BORA مشکلات مربوط به کارمزد و عملکرد شبکه، با اتخاذ زنجیره دو لایه و پیاده‌سازی ساختار توکنی و ترکیب آن‌ها با طیف وسیعی از محتواهای دیجیتالی مختلف مانند بازی‌ها، سرگرمی‌ها و اطلاعات سلامتی، حل شده است.
مزایا و معایب رمز ارز بورا
این ارز یک پلتفرم خاص با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. در ادامه به معرفی مزایای این پلتفرم می‌پردازیم:
مزایای رمز ارز بورا

ارتقای تعاملات کاربران با استفاده از طرح شبکه دوگانه
تعداد بالای تراکنش‌های در هر ثانیه
ارائه راه‌حلی که توزیع ایمن و شفاف محتوا را امکان‌پذیرمی‌کند.

نحوه عملکرد رمز ارز بورا
طی چند سال اخیر شرکت‌های تولید محتوای اینترنتی با سرعت زیادی رشد کرده و در حال گسترش هستند، اما به‌دلیل امنیت پایین، همچنان احتمال هک و آسیب‌پذیری در این شرکت‌ها بالاست؛ درنتیجه به‌دلیل کاستی‌های موجود در خصوص ایمنی و حفظ حریم خصوصی، تعداد کاربران و میزان مشارکت آن‌ها رو به کاهش است.
مسئله دیگری که در صنعت تولید محتوا اهمیت دارد، اعتبار محتواست. منظور از اعتبار، صحت، شفافیت و امنیت اطلاعات است؛ چراکه در برخی مواقع نمی‌توان به‌راحتی به اطلاعات موجود در محتوا اعتماد کرد. درواقع تیم توسعه‌دهندگان اکوسیستم این ارز، با ارائه یک پلتفرم ارزشمند و قابل‌اعتماد، برای حل کاستی‌های موجود در این صنعت راه‌حل مناسبی ارائه داده است. ساختار اکوسیستم این ارز از ۳ لایه اصلی تشکیل شده است:

لایه پایه
لایه سرویس
لایه کاربردی

معرفی شبکه دوگانه (Dual-Network) در پلتفرم BORA
اکوسیستم این پلتفرم روی بلاک چین اتریوم ساخته و به یک شبکه دوگانه مجهز شده است. هدف از به‌کارگیری این طرح، ارتقای سطح تعاملات کاربر با اکوسیستم است. طرح شبکه دوگانه به ارائه‌دهندگان خدمات، این امکان را می‌دهد تا عملکرد زنجیره BORA مربوط به خودشان را در اختیار داشته باشند.
معرفی سیستم توکن دوگانه (dual-token system) در پلتفرم BORA
در این سیستم، دو نوع توکن با نام‌های BORA و BORA Swell با ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند.
معرفی BORA Lagoon

درواقع BORA Lagoon برای توسعه‌دهندگان به‌عنوان یک لایه ارتباطی عمل کرده و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا محتوای خود را آزمایش و تأیید کنند. همچنین می‌توانند از طریق BORA Lagoon برای بهبود پروژه BORA با تیم BORA همکاری کنند. ویژگی‌های BORA Lagoon عبارت‌اند از:

از این طریق توسعه‌دهندگان می‌توانند عملکرد موارد زیر را آزمایش کنند:
۱- تراکنش‌های توکن
۲- مدیریت کیف پول و مبادلات توکن‌های استفاده‌شده در اکوسیستم Bora Island

این بخش امکان مشاهده اطلاعات تراکنشی که در مرحله توسعه و آزمایش، در زنجیره BORA ثبت شده، فراهم می‌کند.

این بخش جایی است که توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان محتوا می‌توانند API های REST مرتبط با قابلیت همکاری را که برای اهداف آزمایش قابل استفاده هستند پیدا کنند.
کاربردهای رمز ارز بورا
همان‌طور که پیش ‌از این نیز اشاره شد، اکوسیستم BORA از دو توکن BORA و BORA Swell تشکیل شده است. توکن BORA توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 بوده و می‌توان از آن برای معامله با سایر کاربران در داخل یا خارج از اکوسیستم استفاده کرد، اما توکن BORA Swell، تنها برای استفاده در داخل اکوسیستم BORA طراحی شده است.
برای مثال، کاربرانی که مایل هستند از طریق dApp در پلتفرم BORA بازی کنند یا قصد خرید آیتم‌های درون بازی را دارند، می‌توانند از توکن‌های BORA Swell استفاده کنند. با استفاده از قراردادهای هوشمند موجود در اکوسیستم BORA این امکان فراهم شده تا توکن‌های BORA به توکن‌های BORA Swell و برعکس، قابل تبدیل باشند.
کیف پول‌های رمز ارز بورا

اگر قصد دارید رمز ارز BORA یا سایر ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری کرده و سرمایه‌گذاری بلندمدتی داشته باشید، بهتر است ارز خریداری‌شده را از کیف پول صرافی خارج کرده و راه‌های ایمن و قابل‌اعتمادی را برای نگهداری دارایی خود انتخاب کنید؛ چراکه کیف پول صرافی‌ها هدف اصلی حمله هکرها هستند و محل امنی برای نگهداری ارز به شمار نمی‌آیند.
کیف پول‌های سخت‌افزاری و در برخی موارد نیز کیف پول‌های نرم‌افزاری با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی سطح بالا، محل امنی برای نگهداری، ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال هستند. به‌دلیل مهاجرت Mainnet  که پیش از این به آن اشاره شد، آدرس کیف پول دارندگان این ارز تغییر کرده است؛ از این‌رو توکن‌های BORA (KCT) را به آدرس کیف پول قدیمی اتریوم (ERC20) ارسال نکنید؛ چراکه در این صورت احتمال از بین رفتن و گم‌شدن دارایی BORA که قصد ارسال آن را دارید، وجود خواهد داشت.
در ادامه به معرفی کیف پول‌ های پشتیبان رمز ارز KTC می‌پردازیم:
۱- کیف پول Kaikas (یک کیف پول افزونه مرورگر برای Google Chrome، Mozilla Firefox، Firefox و Opera)
۲- کیف پول موبایلی Bitkeep
۳- کیف پول نرم‌افزاری D’CENT
۴-  کیف پول موبایلی NOVA Wallet
۵- کیف پول Huobi Wallet (کیف پول موبایلی/ متعلق به صرافی Huobi)
 صرافی‌های پشتیبان رمز ارز بورا
رمز ارز BORA برای اولین بار در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۱۹ در صرافی‌های دیجیتالی لیست شده و در دسترس کاربران قرار گرفت. امکان خرید و فروش این ارز در تعدادی از صرافی‌های رمزنگاری بین‌المللی فراهم است، اما برخلاف سایر ارزهای دیجیتال اصلی نمی‌توان این ارز را مستقیم با پول فیات خریداری کرد.
۱- صرافی آپ بیت (Upbit)
۲- صرافی io
۳- صرافی MEXC Global
۴- صرافی Coinone
۵- صرافی Bithumb
۶- صرافی هات بیت (Hotbit)
۷- صرافی Indodax
پس از مهاجرت این توکن به بلاک چین Klaytn، اکنون توکن‌های BORA مبتنی بر Klaytn (KCT) را می‌توان فقط در صرافی‌های زیر معامله کرد.
۱- صرافی Upbit
۲- صرافی Bithumb
۳- صرافی Coinone
خرید (ترید) رمز ارز بورا

اگر تمایل به خرید رمز ارز دارید، ابتدا لازم است از میان صرافی‌های پشتیبان رمز ارز BORA مناسب‌ترین و بهترین گزینه را انتخاب کنید. صرافی‌هایی مانند Upbit، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی موجود، ساخت حساب کاربری و فعالیت کاربران ایرانی را مسدود کرده و از انجام مراحل احراز هویت ایرانی‌ها نیز پشتیبانی نمی‌کند.
از آنجا ‌که اتصال به فیلترشکن برای فعالیت در صرافی، ریسک بسته‌شدن حساب کاربری و از دست ‌رفتن دارایی را بالا می‌برد، بهتر است از صرافی‌های معتبر دیگری برای خرید رمز ارز BORA استفاده کنید. به‌طورکلی خرید ارز در تمام صرافی‌ها مراحل تقریباً یکسانی دارد که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:
۱- ورود به آدرس رسمی سایت صرافی و ساخت حساب کاربری در صرافی
۲ شارژ حساب کاربری از طریق واریز ارز جفت‌شده با ارز BORA از طریق بخش کیف پول (Wallet)
۳- ورود به بخش معاملات (Trade) صرافی و ثبت سفارش
عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز بورا
براساس علم اقتصاد، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت این رمز ارز یا به‌طورکلی تمام خدمات و محصولات، میزان عرضه و تقاضای بازار است؛ به این معنا که هرچه میزان تقاضای خرید یک ارز افزایش پیدا کند، به همان اندازه قیمت آن نیز افزایش خواهد داشت، اما چیزی که سبب افزایش تقاضای خرید می‌شود، به عوامل متعددی بستگی دارد؛ برای ‌مثال اگر یک پروژه با ادعای حل مشکلی وارد فضای بلاک چین می‌شود، باید بتواند مشکلات مطرح‌شده را حل کرده و نیاز کاربران را برطرف کند.
تنها در این صورت است که اعتماد کاربران جلب شده و مخاطبان هدف به سمت استفاده از خدمات پروژه می‌روند. به‌ این‌ ترتیب ارزش توکن بومی پروژه نیز افزایش می‌یابد. همچنین در مواردی دیده شده که اگر افراد مهم و تأثیرگذار مانند ایلان ماسک طی یک مصاحبه یا حتی توئیت از یک ارز پشتیبانی کنند، تقاضا برای خرید آن بیشتر می‌شود. سایر عوامل عبارت‌اند از:

افزایش آگاهی عمومی درباره بازار ارزهای دیجیتال
وضع قوانین و مقررات جدید و سخت‌گیرانه توسط دولت‌ها مانند اعمال مالیت بر دارایی‌های دیجیتالی
توجه رسانه و مدیا به اکوسیستم BORA و رمز ارز آن

آینده رمز ارز بورا
به‌طورکلی هیچ راهی برای پیش‌بینی دقیق و بدون خطا آینده یک رمز ارز وجود ندارد. با این ‌حال برخی کارشناسان باتجربه، با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل‌های فنی و تکنیکال مربوط به یک پروژه، اقدام به پیش‌بینی وضعیت آینده رمز ارز مربوط به آن می‌کنند. در پیش‌بینی قیمت آینده این ارز نیز عوامل زیر در کنار عوامل مؤثر دیگر مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه در جدول زیر آورده شده است:

شاخص‌های فنی نشان‌دهنده روند قیمت سال‌های گذشته رمز ارز BORA
وضعیت کلی و مقبولیت رمز ارز BORA در فضای ارزهای دیجیتال
احساسات بازار درباره خرید رمز ارز BORA
درنظر گرفتن الگوریتم‌ها، شاخص‌ها و تحلیل‌های مربوط به روند بازار

سال میلادی
حداقل قیمت BORA برحسب دلار آمریکا
متوسط قیمت BORA برحسب دلار آمریکا
حداکثر قیمت BORA برحسب دلار آمریکا

۲۰۲۲
۱.۰۶
۱.۱۰
۱.۳۱

۲۰۲۳
۱.۵۱
۱.۵۶
۱.۸۴

۲۰۲۴
۲.۲۵
۲.۳۲
۲.۶۲

۲۰۲۵
۳.۳۲
۳.۴۳
۳.۹۳

۲۰۲۶
۴.۷۲
۴.۸۹
۵.۸۳

۲۰۲۷
۶.۸۰
۷.۰۴
۸.۲۴

۲۰۲۸
۹.۷۵
۱.۰۳
۱۱.۷۲

۲۰۲۹
۱۴.۳۶
۱۴.۸۶
۱۶.۹۷

۲۰۳۰
۲۱.۰۰
۲۱.۵۹
۲۴.۵۰

۲۰۳۱
۳۱.۴۳
۳۲.۳۰
۳۶.۴۶

نتیجه‌گیری
رمز ارز BORA یک پلتفرم سرگرمی غیرمتمرکز است که محتوای دیجیتالی را توزیع کرده و پاداش‌هایی را به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد. BORA در ابتدا روی بلاک چین اتریوم ساخته شد، اما در سال ۲۰۲۱ با عنوان توکن KCT به بلاک چین Klaytn مهاجرت کرده است.
پرسش‌های متداول

چطور می‌توان رمز ارز بورا خریداری کرد؟

این رمز ارز در صرافی‌های معتبری همچون Gate.io، Upbit، Hotbit و…لیست شده و قابل‌خرید و فروش است.

کدام کیف پول‌های دیجیتالی از رمز ارز BORA پشتیبانی می‌کنند؟

از آنجا که این رمز ارز از بلاک چین اتریوم به بلاک چین Klaytn مهاجرت کرده لازم است توکن‌های KCT را از کیف پول‌های ERC20 به کیف پول‌های پشتیبان Klaytn انتقال دهید.

بهترین کیف پول پشتیبان رمز ارز BORA کدام است؟

شما می‌توانید دارایی (KCT) BORA خود را در کیف پول‌های پشتیبان توکن‌های Klaytn مانند Kaikas، NOVA Wallet، D’CENT و… ذخیره و نگهداری کنید.

تفاوت رمز ارز BORA و BORA Swell چیست؟

رمز ارز BORA در داخل و خارج اکوسیستم BORA قابل‌استفاده و معامله است. درحالی‌که رمز ارز BORA Swell تنها در داخل پلتفرم و در مواردی مانند خرید اقلام درون بازی، استفاده می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *