دسته‌ها
اخبار

رمز ارز ای کش (eCash) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز ای کش

 
نمودار رمز ارز ای کش

معرفی رمز ارز ای کش (ecash)
با ظهور اینترنت و رونق‌گرفتن کسب‌وکارهای اینترنتی، همچنین دیگر مواردی که نیاز به پرداخت‌های فرامرزی را برای افراد سراسر دنیا مطرح کرده‌اند، ارزی دیجیتال به وجود آمد که قابلیت پرداختی آن آسان و به‌ اندازه ارسال یک ایمیل بود و افراد به‌کمک آن توانستند نقل و انتقالات دارایی خود را با امنیت بالا و با حفظ حریم خصوصی انجام دهند. این رمز ارز ای کش (eCash) نام دارد که با نماد XEC شناخته می‌شود. این رمز ارز با کاربردی به‌عنوان پول الکتریکی به وجود آمد؛ البته این تنها قابلیت این ارز نیست، بلکه می‌توان در ازای کالا و خدماتی که دریافت می‌شود، از این ارز برای پرداخت نیز استفاده کرد. eCash نام جدیدی است که در ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۲۱) به بیت کوین کش ای بی سی اطلاق شد. درواقع eCash قرار است همان اهداف تعیین‌شده ABC Bitcoin Cash را در پیش بگیرد.
آشنایی با بنیان‌گذار رمز ارز ای کش

ابتدا باید اشاره کرد که بیت کوین کش ای بی سی (Bitcoin Cash ABC) هاردفورکی از شبکه بیت کوین کش است، اما درواقع بیت کوین کش نیز هاردفورکی از بیت کوین محسوب می‌شود. پیش از این نیز بیان کردیم که eCash درواقع همان بیت کوین کش ای بی سی است که تنها نام آن تغییر کرده است و شبکه و اهداف پروژه در آن تغییری نکرده‌اند.
آموری سشه (Amaury Sechet) کسی بود که کدهای بیت کوین کش ای بی سی را ارائه داد. این برنامه جدید قرار بود یکی از خطاهای شبکه بیت کوین کش را رفع کند و درواقع به اجرای نودهای کامل بیت کوین کش بینجامد. آموری سشه نقش مهمی در توسعه بیت کوین کش و همچنین فورک بیت کوین کش داشت. درنهایت برنامه فورک بیت کوین کش ای بی سی در سال ۲۰۲۰ اجرا شد و در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ نام آن از بیت کوین ای بی سی به eCash تغییر کرد.
تاریخچه رمز ارز ای کش

مدت‌زمان زیادی از مبادله این رمز ارز در صرافی‌ها نمی‌گذرد. در ابتدا این رمز ارز در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ با قیمت ۲.۸۰۰.۰۰۰ دلار در صرافی‌ها مبادله می‌شد. در طول ماه ژوئیه قیمت این رمز ارز با شیبی ملایم به‌تدریج کاهش یافت، اما از ابتدای ماه بعد، یعنی آگوست این رمز ارز توانست روندی صعودی را طی کند؛ به‌طوری‌که دو ماه بعد از شروع مبادلات، یعنی در ماه سپتامبر توانست بالاترین قیمت خود یعنی ۳۶.۱۵۰.۰۰۰ را ثبت کند؛ با این حال eCash پس از رشدی که داشت، روندی نزولی در پیش گرفت و با افت قیمت در محدوده ۲۰.۰۰۰- ۲۶۰.۰۰۰ با نوساناتی مواجه شد.
با رسیدن به ماه اکتبر نیز باز این کاهش قیمت ادامه یافت و این رمز ارز با قیمت تقریبی ۱۸۰.۰۰۰ در صرافی‌ها مبادله ‌شد. در حال حاضر، یعنی نوامبر سال ۲۰۲۱ این رمز ارز با قیمت تقریبی ۱۶۰.۰۰۰ در صرافی‌های مختلف خرید و فروش می‌شود.
ویژگی‌ های رمز ارز ای کش

نماد اختصاری این رمز ارز XEC است.
این رمز ارز با بازاری به ارزش تقریبی ۲۲/۳ میلیارد دلار، رتبه ۵۳ را از نظر وسعت بازار به دست آورده و ۱۱/۰ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
eCash برای نقل و انتقالات مالی از روش امضای کور استفاده می‌کند؛ بنابراین کاربران تنها پس از امضای معامله می‌توانند برداشت را انجام دهند؛ زیرا تا پیش از آن محتوای پیام برای کاربر قابل مشاهده نبود.
پلتفرم eCash برای ساده‌سازی روند انتقالات مالی به‌صورت کاملاً امن به وجود آمد.
پلتفرم و رمز ارز eCash با وعده رفع مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین به وجود آمدند. تیم این پلتفرم قصد دارد انجام ۵ میلیون تراکنش در ثانیه را جایگزین ۱۰۰ تراکنش در ثانیه کند.
این پلتفرم با امکان جابه‌جایی مالی به‌صورت ناشناس، سعی در ایجاد فضایی با آزادی مالی برای افراد دارد.
از اصلی‌ترین اهداف این صرافی که همیشه بر آن تمرکز دارد، کاهش زمان موردنیاز برای انجام یک تراکنش است.
eCash سعی دارد در زمان‌هایی که شبکه به ارتقا نیاز دارد، این کار را بدون نیاز به فورک در شبکه انجام دهد.
شبکه eCash در ۱۵ می و ۱۵ نوامبر هر ماه به روزرسانی می‌شود و تمام گره‌های فعال در شبکه نیز باید این به‌روزرسانی را هم‌پای شبکه انجام دهند. این به‌روزرسانی سالانه انجام می‌شود.
حجم بلاک‌ها در eCash در مقایسه با بیت کوین کش ای بی سی افزایش داشته است؛ به بیان ساده‌تر تعداد بیشتری از تراکنش‌ها در هر بلاک eCash جای گرفته و به این ترتیب مشکل مقیاس‌پذیری برطرف شده و معاملات با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.
آوالانچ یک پروتکل اجماع است که در شبکه eCash استفاده می‌شود. این پروتکل زمان تأیید تراکنش‌ها را به‌صورت قابل‌قبولی کم می‌کند، امنیت شبکه را ارتقا می‌دهد و ویژگی غیرمتمرکز بودن شبکه بلاک چین این پلتفرم را نیز تقویت می‌کند.
شبکه eCash از پروتکل کش فیوژن (Cash Fusion) که مربوط به حفظ حریم خصوصی است، با هدف ایجاد ویژگی آزادی مالی و انتقال دارایی با امنیت بالا و به‌صورت ناشناس استفاده می‌کند.
اگر کاربری در کیف پول خود BCHA (بیت کوین کش ای بی سی) داشته باشد، آن رمز ارزها به‌طور اتوماتیک به XEC تبدیل می‌شوند و برای کارمزد تراکنش از آن‌ها استفاده می‌شود. هر واحد رمز ارز BCHA معادل ۱ میلیون واحد XEC است.
به گفته تیم eCash قرار است ۲۱ تریلیون واحد از XEC منتشر و عرضه شود که تا امروز بیش از ۱۸ تریلیون آن عرضه شده است.

مزایا و معایب رمز ارز ای کش

مزایا

قابلیت استیکینگ موجود روی رمز ارز XEC می‌تواند به کسب سود برای دارندگان این رمز ارز بینجامد.
مقیاس‌پذیری در شبکه eCashبه‌ میزان قابل‌توجهی افزایش یافته که این موضوع سرعت تأیید تراکنش‌ها را افزایش داده است.
پروتکل آوالانچ علاوه بر مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه را نیز تا حد زیادی افزایش داده است.
سود حاصل برای شبکه با هدف ارتقای شبکه و توسعه پروژه‌های تکنولوژی در شبکه eCash هزینه می‌شود که این موضوع ارتقای دائمی شبکه را به دنبال دارد.
eCash قصد دارد به‌عنوان یک پول الکترونیکی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرد. انتقال پول به‌کمک این پلتفرم بسیار ساده و مانند ارسال یک ایمیل است.
امکان ارسال دارایی به‌صورت ناشناس موضوعی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان به دنبال آن هستند؛ eCash نیز این مورد یعنی حفظ حریم خصوصی را سرلوحه کار خود قرار داده است.
علاوه بر حفظ حریم خصوصی در انتقال دارایی‌ها به‌کمک شبکه و توکن eCash این شبکه و توکن می‌توانند از سوی افرادی که در کشورهای تحریم‌شده زندگی می‌کنند، استفاده شوند.

معایب

یکی از معایب این رمز ارز این است که صرافی‌های زیادی از آن پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است از این نظر مشکلاتی برای کاربران به وجود بیاید.
صرافی‌هایی که eCash را فهرست کرده‌اند، در حال حاضر تنها امکان معاملات اسپات را روی این رمز ارز فراهم کرده‌اند که این موضوع چندان برای معامله‌گران حرفه‌ای که قصد بازکردن معاملات شرطی روی رمز ارز eCash را دارند خوشایند نیست.

کاربردهای رمز ارز ای کش
یکی از اساسی‌ترین کاربردهای رمز ارز XEC پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ای کش است. دارندگان این رمز ارز می‌توانند با استیک‌کردن این رمز ارز سودی را از شبکه دریافت کنند. امکان استفاده از XEC برای پرداخت هنگام خرید یا موارد دیگر را نیز می‌توان یکی دیگر از کاربردهای این ارز دانست. یکی از بدیهی‌ترین کاربردها برای این رمز ارز و هر رمز ارز دیگری امکان معامله در صرافی است؛ به این صورت که کاربری با انجام تحلیل و در زمان مناسب این رمز ارز را خریداری می‌کند و پس از افزایش قیمت، آن را می‌فروشد و از این تغییر قیمت سودی کسب می‌کند.
کیف پول‌ های پشتیبان کننده ای کش

کش تب یک کیف پول نرم‌افزاری تحت وب بوده که مخصوص نگهداری رمز ارز XEC طراحی شده است. به‌طورکلی کیف پول‌های تحت وب به‌دلیل اینکه کلیدهای خصوصی کاربر را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند، می‌توانند طعمه هکرها شوند و اگر کاربری قصد استفاده از آن‌ها را داشته باشد، باید به‌درستی آن کیف پول را بررسی کند.

داو ولت (Dove Wallet)

کیف پول نرم‌افزاری و از نوع تحت وب داو ولت مربوط به یک صرافی با همین نام است. کاربرانی که دارایی خود را در این کیف پول قرار دهند، روزانه پاداشی را دریافت می‌کنند.

الکتروم ای بی سی (Electrum ABC)

کیف پول الکتروم ای بی سی پس از فورک بیت کوین کش طراحی و ارائه شد و درواقع زیرشاخه‌ای از کیف پول Electron Cash است. این کیف پول در نسخه دسکتاپ ارائه شده و امنیت خوبی دارد.

وایا ولت (Via Wallet)

کیف پول نرم‌افزاری وایا ولت را شرکت ViaBTC در نسخه موبایلی برای گوشی‌های هوشمند اندروید و IOS طراحی کرده است. این کیف پول از دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، دوج کوین و اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند و امنیت قابل‌قبولی دارد.
خرید رمز ارز ای کش
مطمئن‌ترین راه برای خرید هر رمز ارز، مراجعه به پلتفرم یک صرافی است که رمز ارز موردنظر را فهرست کرده باشد. به‌طورکلی کاربران ایرانی ساکن کشور برای خرید ارزهای دیجیتال می‌توانند به صرافی‌های ایرانی یا خارجی مراجعه کنند.
خرید رمز ارز ای کش از صرافی ایرانی
خرید این رمز ارز از صرافی ایرانی بسیار ساده است. برای این کار ابتدا به‌راحتی در پلتفرم مربوط به صرافی ثبت‌نام می‌کنید. با توجه به وجود پشتیبان‌های صرافی حتی اگر در حین انجام فرایند ثبت‌نام با مشکلی مواجه شوید، می‌توانید به‌راحتی آن را رفع کنید. سپس با احراز هویت می‌توانید به‌راحتی و بدون داشتن محدودیت خاصی در صرافی به واریز، برداشت و خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید. شما می‌توانید با شارژ حساب کاربری خود به‌کمک کارت بانکی به‌راحتی و با استفاده از تومان، این رمز ارز را خریداری کنید، اما اگر قصد دارید رمز ارز eCash را به‌کمک رمز ارز تتر یا رمز ارز دیگری خریداری کنید، باز هم باید با استفاده از حساب بانکی‌ خود رمز ارز تتر (ارز دیگر) را بخرید و سپس با استفاده از تتر در حساب کاربری خودتان، برای خرید این رمز ارز اقدام کنید. ایران بایننس و Pay98 دو نمونه از صرافی‌هایی هستند که می‌توانید این رمز ارز را به‌راحتی در پلتفرم آن‌ها خریداری کنید.
خرید رمز ارز ای کش از صرافی خارجی
گاهی کاربران ایرانی به‌دلیل لیست‌نشدن رمز ارز موردنظر خود، حجم کم معاملات یا میزان کارمزد دریافتی از سوی صرافی‌ها، به صرافی‌های خارجی روی می‌آورند. اگر قصد دارید این رمز ارز را از یک صرافی خارجی بخرید، باز هم در مرحله اول به یک صرافی ایرانی نیاز دارید؛ برای مثال کاربران صرافی کوینکس می‌توانند با استفاده از رمز ارزهای بیت کوین و تتر، این رمز ارز را خریداری کنند. امکان خرید رمز ارزها در صرافی خارجی با استفاده از کارت بانکی و ریال وجود ندارد؛ درنتیجه شما ناچارید ابتدا در یک صرافی ایرانی مقداری بیت کوین یا تتر بخرید و به صرافی خارجی کوینکس انتقال دهید تا بتوانید در آن صرافی این رمز ارز را خریداری کنید. بدیهی است پیش از فعالیت در صرافی باید در پلتفرم صرافی ثبت‌نام کنید. برخی صرافی‌ها بدون انجام احراز هویت امکان فعالیت را برای کاربران ممکن کرده‌اند. در ادامه فهرستی از صرافی‌هایی که رمز ارز eCash را لیست کرده‌اند، آمده است.
صرافی‌ های پشتیبانی کننده از رمز ارز ای کش

صرافی کوینکس (CoinEx)

این صرافی از جمله صرافی‌های بین‌المللی با حجم معاملات بالاست؛ از این‌رو بسیاری از کاربران ایرانی صرافی بایننس پس از اعمال محدودیت‌های شدید آن به سمت صرافی کوینکس جذب شدند. کاربران این صرافی می‌توانند با استفاده از تتر و بیت کوین، این رمز ارز را خریداری کنند.

صرافی بایننس (Binance)

صرافی شناخته‌شده بایننس نیز امکان خرید این رمز ارز را با استفاده از رمز ارزهای تتر و BUSD برای کاربران خود ایجاد کرده است. پس از تغییر نام رمز ارز بیت کوین کش ای بی سی به eCash، دارندگان Bitcoin Cash ABC بدون انجام هیچ کاری، توکن‌هایی با نام ای کش را در حساب کاربری خود دارند.

صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global)

کاربران صرافی کره‌ای هوبی گلوبال نیز می‌توانند با استفاده از تتر این رمز ارز را خریداری کنند؛ به عبارت دیگر اگر شما هم قصد خرید این رمز ارز را از طریق این صرافی داشته باشید، باید ابتدا مقداری تتر را در یک صرافی ایرانی خریداری کنید و با انتقال تتر به صرافی هوبی گلوبال، سرمایه لازم برای خرید رمز ارز eCash را به دست آورید.
خرید این رمز ارز تنها در بازار اسپات امکان‌پذیر است. علاوه بر صرافی‌هایی که اشاره کردیم، می‌توانید رمز ارز ای کش را در صرافی‌های زیر نیز خریداری کنید: Bithumb، Gate.io، Coinone، Poloniex، OKex، MEXC، Indodax، AscendEx، WazirX، LBank، Upbit، CoinDCX، VCC Exchange، AEX، HitBTC، DigiFinex، BKEX، Hoo، Bibox، Pionex، Hotbit، HitBTC، Korbit، Tokocrypto، Mandala Exchange، Hotcoin Global، BigONE، Dove Wallet، HOTBIT KOREA، AOFEX، ZT، CoinBene، STEX.
آینده رمز ارز ای کش
زمانی که درباره آینده یک رمز ارز صحبت می‌شود، بحث پیش‌بینی آینده آن رمز ارز مطرح است، نه پیش‌گویی آینده آن. درواقع تحلیلگران به‌کمک داده‌ها و اطلاعات موجود سعی می‌کنند آینده‌ای را برای رمز ارز ترسیم کنند. پس بهتر است اگر شما هم تصمیم دارید روی این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنید، اصل مدیریت سرمایه را فراموش نکنید. افزون بر این اصل، اصول دیگری نیز در کنار تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی وجود دارند که با دانستن و پایبندی به آن‌ها می‌توانید موفقیت خود در بازار را تضمین کنید. توصیه ما این است که اگر اطلاعات و دانش کافی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ندارید، حتماً در یک دوره آموزش رمز ارز شرکت کنید تا از تجربه استادان این حوزه بهره‌مند شوید و زودتر به سود مستمر دست یابید.
با توجه به مقیاس‌پذیری قابل‌قبول eCash می‌توان گفت این شبکه توانسته است یکی از اساسی‌ترین مشکلات بیت کوین را رفع کند؛ البته این ارز همچنان در حال توسعه است و نمی‌توان درباره آن نظر قطعی داد؛ با این حال اگر ‌ای کش بتواند شبکه و زنجیره‌های فرعی خود را ارتقا دهد و همچنین در صورتی که طبق وعده داده شده بتواند قابلیت استیکینگ موجود را توسعه دهد، می‌توان به آینده آن امیدوار بود. علاوه بر این‌ها بحث‌هایی درباره همکاری این ارز با اتریوم و پشتیبانی شبکه ‌ای کش از ماشین مجازی اتریوم (EVM) مطرح شده است که می‌تواند به ایجاد بستری برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز منجر شود. از آنجا که این صرافی شباهت‌هایی به بیت کوین دارد، می‌توان ارزنده‌بودن آن را تضمین کرد.
با این حال بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند و از آن به‌عنوان یک دارایی با هدف سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود هدف اصلی بیت کوین، یعنی پرداخت‌های مالی آن فراموش شود. در این میان این پلتفرم می‌تواند جایگزین مناسبی برای بیت کوین باشد که اتفاقاً نواقص آن را نیز برطرف کرده است. با کنار هم قرار دادن تمام این موارد می‌توان آینده نسبتاً درخشانی را برای شبکه و رمز ارز ای کش تصور کرد.
سؤالات متداول
۱. آیا رمز ارز ای کش یک توکن است؟
خیر، این ارز که نماد آن XEC است، شبکه بلاک چین مخصوص خود را دارد؛ از این‌رو می‌توان آن را یک کوین دانست، نه توکن.
۲. کدام کیف پول‌ ها از رمز ارز ای کش پشتیبانی می کنند؟
کش تب (Cashtab)، داو ولت (Dove Wallet)، الکتروم ای بی سی (Electrum ABC) و وایا ولت (Via Wallet).
۳. کدام صرافی‌ ها رمز ارز ای کش را ارائه می دهند؟
CoinEx، Binance، Huobi Global، Bithumb، Gate.io، Coinone، Poloniex، OKex، MEXC، Indodax، AscendEx، WazirX، LBank، Upbit، CoinDCX، VCC Exchange، AEX، HitBTC، DigiFinex، BKEX، Hoo، Bibox، Pionex، Hotbit، HitBTC، Korbit، Tokocrypto، Mandala Exchange، Hotcoin Global، BigONE، Dove Wallet، HOTBIT KOREA، AOFEX، ZT، CoinBene، STEX.
۴. کاربرد اصلی ‌ای کش چیست؟
انتقال وجوه به‌سادگی و داشتن امنیت و سرعت بالا کاربرد اصلی این شبکه و رمز ارز است.
سخن پایانی
ارزهای دیجیتال برای برآورده‌کردن نیازهای کاربران، همواره باید همسو و همگام با نیازهای آن‌ها پیش بروند. اگر یک شبکه و رمز ارزی نتواند نیاز کاربران خود را پوشش دهد، کاربران آن‌ها را کنار می‌گذارند. در این میان این رمز ارز که تغییرنام‌ یافته رمز ارز بیت کوین کش ای بی سی است، این ویژگی یعنی ارتقا و توسعه همیشگی را یکی از اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است. شبکه و رمز ارز ای کش با هدف تسهیل فرایند انتقال پول از نقاط مختلف جهان، با امنیت و سرعت بالا به وجود آمد. در این مقاله، اطلاعات جامعی درباره رمز ارز ای کش و شبکه بلاک چین آن برای شما بیان شد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *