دسته‌ها
اخبار

رمز ارز اتریوم (ETH) چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

قیمت لحظه ای رمز ارز اتریوم

 نمودار لحظه ای رمز ارز اتریوم (Ethereum)

اتریوم یک پلتفرم بلاک چینی است که به‌منظور پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های مالی ایمن ایجاد شده است. قراردادهای هوشمند نرم‌افزارهایی هستند که به برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApps اجازه می‌دهند درصورت فراهم‌شدن مجموعه‌ای از شرایط به‌صورت خودکار اجرا شوند. این شبکه رمزنگاری‌شده شامل dApps برای اجرای بازی‌ها، امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi و… است و از سوی دیگر نیز بسیاری از توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT ها بر پایه بلاک چین اتریوم طراحی و اجرا شده‌اند. بلاک چین اتریوم دارای رمز ارز بومی خود به نام Ether (ETH) و زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام Solidity است. این ارز با ارزش بازار 310 میلیارد دلاری در اواخر ژانویه 2022، پس از بیت کوین به‌عنوان باارزش‌ترین ارز موجود در جهان شناخته شده است.
معرفی رمز ارز اتریوم (ETH)
می‌‌توان به گونه‌ای دیگر و زبانی ساده‌تر به پرسش «اتریوم چیست؟» پاسخ داد و آن را تعریف کرد. مثلا می‌توانیم بگوییم: «یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند.» شاید این پرسش هم برایتان پیش بیاید که: «آیا اتریوم شبیه بیت کوین است؟» در پاسخ باید بگوییم که هم بله و هم نه. در واقع اتریوم هم مانند بیت کوین می‌تواند به عنوان ارز دسته‌بندی شود اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از بیت کوین است. برای درک بهتر اتریوم ابتدا بهتر است کمی با بلاک چین و نحوه کار آن آشنا شوید.
اتریوم و بیت کوین چه شباهت‌هایی به هم دارند؟
بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال – بیت کوین – استفاده می‌شود. اما بلاک چین اتریوم برای اجرای کد‌های برنامه نویسی برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. مانند بیت کوین، اتریوم نیز یک بلاک چین توزیع شده عمومی است. اگر چه تفاوت‌های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت این دو اهداف و قابلیت‌هایشان است. بیت کوین یک برنامه کاربردی خاص از فناوری بلاک چین است. در واقع بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز ایجاد شده است.
برای درک بیشتر این موضوع، بلاک چین بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که فقط یک نرم افزار به نام بیت کوین روی آن اجرا می‌شود. در نقطه مقابل، بلاک چین اتریوم را سیستم عاملی در نظر بگیرید که هزاران نرم افزار و سرویس مختلف می‌توانند روی آن فعالیت کنند. با این حساب، درک مفهوم «توکن» برایتان آسان‌تر خواهد شد. در واقع یک توکن‌، ارز برنامه‌‌ای غیرمتمرکز است که خودش بلاک چین خصوصی ندارد و از بلاک چین‌های دیگر مثل اتریوم استفاده می‌کند.
در بلاک چین اتریوم، به جای کار برای استخراج بیت کوین، ماینرها برای یک رمز ارز رمزنگاری شده به نام «اتر» که شبکه را تامین می‌کند، کار می‌کنند. اتر یک رمز ارز تجاری و قابل حمل است که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش نرم افراز مورد نظر، توسط توسعه دهندگان نرم افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آیا بیت کوین و اتریوم آینده مشترکی دارند؟
بیت کوین پیشگام ارزهای دیجیتال است؛ این شبکه نوعی نرم افزار روی یک بلاک چین است. با این حال، بیت کوین فقط یک نرم افزار است. مثلا ایمیل یکی از کاربرد‌های اینترنت است اما فقط یکی از هزاران کاربرد این فناوری است. دکتر «گاوین وود» از بنیان‌گذاران اتریوم در این باره می‌گوید: «تصور کنید در خیابان هستید و می‌خواهید تاکسی بگیرید. از اسنپ درخواست خودرو  می‌کنید و یک ماشین خودران – بدون راننده – شما را سوار می‌کند. تاکسی شما را به یک پمپ بنزین می‌برد و هزینه سوخت را از پول مسافرهای قبلی‌اش پرداخت می‌کند. سپس شما را به مقصدتان می‌رساند و کرایه سفرتان هم از کیف پول الکترونیکی‌ شما پرداخت می‌شود. در زمانی که تاکسی در حال رساندن شما به مقصد است، به صورت خودکار هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را هم می‌پردازد. بعد از پیاده کردن شما هم به یک تعمیرگاه می‌رود تا عیب‌های احتمالی اتومبیل را تعمیر کند.» شاید با خودتان فکر کنید که این‌ها صحنه‌ای از یک فیلم علمی و تخیلی باشند، اما این آینده جهان است. قراردادهای هوشمند می‌توانند آینده جهان را بسازند.
تاریخچه رمز ارز اتریوم
وایت پیپر اتریوم در اواخر سال 2013 با هدف ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز توسط یک برنامه‌نویس و یکی از بنیان‌گذاران مجله بیت کوین به نام Vitalik Buterin منتشر شد. Buterin معتقد بود علاوه بر امور مالی و پول، می‌توان از فناوری بلاک چین برای طراحی و اجرای برنامه‌های کاربردی دیگر نیز استفاده کرد. درنهایت اتریوم توسط لیست بلندی از بنیان‌گذاران یعنی Vitalik Buterin، Anthony Di lrio، Charles Hoskinson، Mihai Alisie و Amir Chetrit توسعه یافته و سپس در کنفرانس آمریکای شمالی بیت کوین که در سال 2014 در میامی آمریکا برگزار شده بود، به عموم مردم معرفی شد.
ویژگی‌های رمز ارز اتریوم

اتریوم یک بلاک چین منبع‌باز و غیرمتمرکز است.
این بلاک چین دارای ارز بومی به نام اتر است.
این پلتفرم به عملکرد قرارداد هوشمند مجهز است.
بلاک چین اتریوم از الگوریتم Proof of Work استفاده می‌کند.
این بلاک چین بیشتر از یک ارز بوده و از برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند بسیاری پشتیبانی می‌کند.
اتریوم دارای ماشین مجازی اتریوم یا همان Ethereum Virtual Machine است.
به افراد این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های تلفیقی به نام برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) ایجاد کنند.
به کاربران امکان تصمیم‌گیری‌های دموکراتیک را می‌دهد.

مزایا و معایب رمز ارز اتریوم
همان‌طور که مشاهده شد، بلاک چین اتریوم یک پلتفرم کارآمد و منحصربه‌فرد در صنعت ارزهای دیجیتال است. با این ‌حال پلتفرم‌های رمزنگاری‌شده بسیاری در حال فعالیت هستند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. از همین رو در این قسمت به بررسی مزایا و معایب Ethereum می‌پردازیم:
مزایا

تاکنون موفق به جذب بیزینس‌های بسیاری شده است.
تراکنش‌های شبکه با سرعت بالایی انجام می‌شوند.
در مقایسه با بسیاری از ارزها امنیت بالایی را ارائه می‌دهد.
استخراج اتریوم از بیت کوین آسان‌تر است.
سرعت توسعه این بلاک چین بسیار بالاست.
این شبکه سرعت بالایی داشته و تاکنون ازکارافتادگی شبکه نداشته است.
این بلاک چین از نظر عملکردی بسیار قوی است.
اتریوم جامعه بسیار قوی و محکمی دارد.
به معنای واقعی کلمه غیرمتمرکز است.
در این بلاک چین به حریم شخصی کاربران احترام گذاشته می‌شود.

معایب

اتریوم در زمینه مقیاس‌پذیری با مشکلاتی همراه است.
از زبان برنامه‌نویسی پیچیده‌ای استفاده می‌کند.
بالابودن کارمزد تراکنش‌ها سبب دفع بسیاری از توسعه‌دهندگان شده است.
مانند سایر ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری در این ارز نیز با ریسک همراه است.
تعداد بالای تراکنش‌ها در برخی مواقع سرعت تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.
تراکنش‌ها رایگان نبوده و نیازمند پرداخت کارمزد گس است.

رمز ارز اتریوم چگونه کار می‌کند؟

در طراحی اتریوم نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین استفاده شده است. برای درک بهتر بلاک چین بهتر است زنجیره بلندی از بلاک‌هایی را که به یکدیگر متصل هستند تصور کنید. اطلاعات مربوط به هریک از این بلاک‌ها برای تمام اعضای موجود در این شبکه بلاک چینی در دسترس است و امکان تغییر و حذف آن‌ها توسط هیچ‌یک از اعضا وجود ندارد.
به‌منظور پردازش تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه و تولید کوین‌های جدید اتر یا اجرای قراردادهای هوشمند برای dApps Ethereum، بلاک‌های جدید به بلاک چین بسیار طولانی اتریوم اضافه می‌شوند. امنیت این شبکه از ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین تأمین شده و حفظ شبکه بلاک چین اتریوم توسط شبکه گسترده‌ای از کامپیوترها در سراسر جهان انجام شده و اعمال هرگونه تغییر در آن نیازمند رأی و توافق اکثریت است؛ درنتیجه می‌توان گفت دست‌کاری موفقیت‌آمیز این شبکه تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فرد یا گروه بزرگی از شرکت‌کنندگان شبکه بتوانند قدرت محاسباتی پلتفرم را به دست آورند که این امر تقریباً غیرممکن و دور از ذهن است. پلتفرم اتریوم این امکان را دارد تا علاوه بر اتر و رمز ارزهای دیگر، از برنامه‌های کاربردی بسیار بیشتری پشتیبانی کند. کاربران می‌توانند در بستر این پلتفرم، طیف وسیعی از برنامه‌ها را ایجاد، منتشر و کسب درآمد کنند. همچنین می‌توانند از اتر یا سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده کنند.
کاربردهای رمز ارز اتریوم چیست؟
درحالی‌که بیت کوین به‌عنوان اولین رمز ارز پیشگام در فناوری بلاک چین شناخته می‌شود، اتریوم با ایجاد یک شبکه جهانی کاربردهای بسیار متنوعی را ارائه می‌دهد. مهم‌ترین کاربردهای رمز ارز اتریوم عبارت‌اند از:

ارائه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps)
ارائه استیبل کوین‌ها
ارائه توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFTs)
ارائه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)
ارائه روش‌های پرداخت
استفاده از قراردادهای هوشمند اتریوم در بازارهای پیش‌بینی مانند Augur و Gnosis
استفاده از قراردادهای هوشمند در جهت مدیریت هویت دیجیتال
ذخیره اطلاعات به‌صورت کاملاً ایمن

کیف پول‌های پشتیبان رمز ارز اتریوم

کیف پول‌های رمزنگاری‌شده در دو دسته اصلی کیف پول‌های گرم و سرد یا نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار می‌گیرند. برای درک بهتر این موضوع کیف پول‌های دیجیتالی را مانند اپلیکیشن‌های بانکی در نظر بگیرید که به شما امکان مشاهده موجودی، ذخیره و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی از جمله اتریوم را می‌دهند. با وجود محبوبیت بالای اتریوم، کیف پول‌های بسیاری از رمز ارزهای این بلاک چین از جمله ETH پشتیبانی می‌کنند. تعدادی از کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبان اتریوم عبارت‌اند از:

Ledger Nano S
Ledger Nano X
Trezor Model T
Trezor One
Keepkey

تعدادی از کیف پول‌های نرم‌افزاری پشتیبان اتریوم عبارت‌اند از:

Mist (کیف پول رسمی)
Metamask
Exodus
Bread Wallet
Atomic Wallet
Trust Wallet
Guarda
Argent
Jaxx
MyEtherWallet

صرافی‌های پشتیبان رمز ارز اتریوم

اتریوم یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در سراسر جهان بوده و تقریباً توسط تمامی صرافی‌های معتبر پشتیبانی می‌شود؛ درنتیجه کاربران برای انتخاب صرافی مناسب محدودیتی نخواهند داشت. در ادامه به معرفی تعدادی از صرافی‌های ایرانی و بین‌المللی که اتریوم در آن‌ها فهرست شده است، می‌پردازیم:

Coinbase
Gemini
BlockFi
Bittrex
Celsius
Kraken
Robinhood
Voyager
Binance
KuCoin
Shakepay
Huobi
com
Coinmama
Coinex

صرافی‌های ایرانی که اتریوم در آن‌ها لیست شده است، عبارت‌اند از:

تبدیل
بیت 24
بیت پین
نوبیتکس
والکس
اکسیر
اوکی اکسچنج
رمزینکس

خرید (ترید) رمز ارز اتریوم

اگر مایل به خرید و سرمایه‌گذاری در رمز ارز اتریوم هستید، می‌توانید این ارز را از طریق بسیاری از صرافی‌های داخلی و بین‌المللی خریداری کنید. از آنجا ‌که صرافی‌های بین‌المللی محبوب و اصلی مانند بایننس IP ایران را مسدود کرده و اجازه انجام مراحل احراز هویت را به کاربران ایرانی نمی‌دهند، توصیه می‌کنیم برای خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال از صرافی‌های معتبر ایرانی استفاده کنید.
برای خرید و فروش اتریوم تنها کافی است در یک صرافی دیجیتالی ثبت‌نام و احراز هویت کرده و سپس از طریق واریز ریالی حساب کاربری خود را شارژ کنید. پس از شارژ حساب، به پلتفرم خرید و فروش صرافی بروید و سفارش خود را به‌صورت محدود یا مارکت ثبت کنید. توجه داشته باشید که خرید ارز شامل یک میزان حداقلی است و شامل پرداخت کارمزد نیز می‌شود. درنتیجه هنگام انتخاب صرافی بهتر است به میزان کارمزد دریافتی توسط پلتفرم نیز دقت کنید.
عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز اتریوم
مانند سایر ارزهای دیجیتال و به‌طورکلی در تمام بازارهای مالی، قیمت یک کالا و در این مثال اتریوم براساس میزان عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. درست مانند بورس و سهام، بازار ارزهای دیجیتال دارای دفترچه سفارش حاوی سفارش‌های خرید و فروش است. به ‌این ‌ترتیب افزایش تقاضا برای خرید اتریوم قیمت این ارز را بالا برده و در مقابل نیز افزایش تقاضای فروش نیز سبب کاهش قیمت آن خواهد شد.
به‌طورکلی اتریوم دارای کاربردهای بسیار متنوع است. این امر سبب شده تا برای انجام تراکنش در هر برنامه غیرمتمرکز ساخته شده روی بلاک چین اتریوم به توکن‌های اتر نیاز باشد. به همین ترتیب هرچه تراکنش‌های بیشتری روی اتریوم انجام شود، قیمت کارمزد تراکنش‌ها نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه کارمزد تراکنش‌ها براساس میزان عرضه و تقاضای شبکه تعیین می‌شود. موارد دیگری که روی قیمت اتریوم تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

پوشش خبری رسانه‌های اجتماعی
افزایش اطلاع‌رسانی در رابطه با ارزهای دیجیتال و کاربردهای شبکه اتریوم
افزایش میزان تراکنش‌های شبکه
قیمت بیت کوین
وضع قوانین و مقررات جدید توسط دولت‌ها
افزایش تعداد توکن‌های ERC-20 که سبب افزایش کارایی شبکه اتریوم می‌شوند.

آینده رمز ارز اتریوم چگونه است؟
با وجود نوپابودن بازار ارزهای دیجیتال و نوسانات موجود در آن امکان پیش‌بینی دقیق قیمت و آینده ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم وجود ندارد. با این ‌حال کارشناسان بازار با در نظر گرفتن موارد مختلف و وضعیت اقتصاد جهانی تا حد خوبی می‌توانند آینده ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند. در ادامه به بررسی آینده اتریوم در سال‌های آینده می‌پردازیم:
پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال 2022
طبق نظر کارشناسان خبرگزاری Coinpedia، احتمالاً ارزش اتریوم در سال 2022 در محدوده 6500 تا 7500 متغیر باشد. با وجود رکود قیمت و روند نزولی موجود در اولین ماه سال 2022، می‌توان نتیجه گرفت قیمت اتریوم صرفاً تحت تأثیر احساسات بازار افزایش نخواهد یافت.
پیش‌بینی قیمت اتریوم در سال 2023 تا 2030
در جدول زیر حدود قیمت اتریوم در سال‌های آینده آمده است.

حدود قیمت اتریوم
سال (میلادی)

6.700 $
2023

9.800 $
2024

10.500 $
2025

13.600 $
2026

15.000 $
2030

 
نتیجه‌گیری
اتریوم یکی از برترین بلاک چین‌های موجود در فضای ارزهای دیجیتال است که با ارائه کاربردهای بسیار متنوع بیزینس‌ها و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است. این بلاک چین از امنیت بالایی برخوردار بوده و ارز اصلی آن اتر نام دارد. تقریباً در تمام صرافی‌ها و کیف پول‌های رمزنگاری‌شده از اتر پشتیبانی می‌شود.
پرسش‌های متداولچه کسی بلاک چین اتریوم را راه‌اندازی کرده است؟وایت پیپر اتریوم در اواخر سال 2013 باهدف ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز توسط یک برنامه‌نویس و یکی از بنیان‌گذاران مجله بیت کوین به نام Vitalik Buterin منتشر شده است.در کدام صرافی امکان ترید اتریوم وجود دارد؟در بسیاری از صرافی‌های رمزنگاری‌شده ایرانی و بین‌المللی مانند Binance ،Kraken ،Kucoin ،Coinbase ،Huobi و Coinex ارز اتریوم در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین می‌توانید از پلتفرم‌های ایرانی مانند تبدیل، والکس، رمزینکس، اوکی اکسچنج و… برای خرید اتریوم استفاده کنید.چه کیف پول‌هایی از اتریوم پشتیبانی می‌کنند؟پس از خرید اتریوم می‌توانید دارایی رمزنگاری‌شده خود را در انواع مختلفی از کیف پول‌های دیجیتالی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ذخیره و مدیریت کنید. تعدادی از برترین کیف پول‌های اتریوم عبارت‌اند از: Trezor ،Ledger ،Metamask ،Trust wallet ،Keepkey ،Mist Atomic Wallet و Exodus.چطور می‌توان رمز ارز اتریوم خریداری کرد؟برای خرید رمز ارز اتریوم ابتدا در یک صرافی دیجیتالی ثبت‌نام کرده و پس از انجام مراحل اولیه احراز هویت حساب کاربری خود را شارژ کنید. پس از شارژ حساب به بخش بازارهای صرافی بروید و با انتخاب جفت ارز مدنظر اقدام به خرید اتریوم کنید.چه مواردی بر قیمت اتریوم تأثیرگذار است؟مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت اتریوم میزان عرضه و تقاضای بازار است. هرچه درخواست افراد برای خرید اتریوم بیشتر باشد، به همان اندازه نیز قیمت آن افزایش خواهد یافت.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۸۵ رای)

۴.۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *