دسته‌ها
اخبار

رمز ارز آوالانچ چیست؟ با نمودار و قیمت لحظه ای آن

سرفصل‌های این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز آوالانچ

 
نمودار آوالانچ

شبکه رمز ارز آوالانچ یک شبکه بلاک چینی متن باز است که از یک شبکه اجماع منحصر به فرد استفاده می‌کند. این شبکه در ابتدا با نام آوا (AVA) فعالیت خود را آغاز کرد و اولین پلتفرم قرارداد هوشمند است که در کمتر از یک ثانیه به تایید تراکنش‌ها می‌پردازد. در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم تا به معرفی، بررسی و ویژگی‌های این رمز ارز بپردازیم؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
معرفی و تاریخچه رمز ارز آوالانچ (AVAX)
رمز ارز آوالانچ یک بلاک چین لایه یک است که به عنوان بستری برای برنامه‌های غیر متمرکز و شبکه‌های بلاک چین سفارشی عمل می‌کند. این یکی از رقبای اتریوم با هدف حذف اتریوم به عنوان محبوب‌ترین بلاک چین برای قراردادهای هوشمند است. هدف آن این است که خروجی تراکنش بالاتری را تا ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه با در نظر گرفتن اینکه مقیاس پذیری را به خطر نمی‌اندازد، انجام دهد.
این امر با معماری منحصر به فرد Avalanche امکان پذیر شده است. شبکه Avalanche شامل سه بلاکچین مجزاX-Chain ، C-Chain و P-Chain است. هر زنجیره‌ای دارای هدف متمایزی است، که تفاوت اساسی با رویکرد استفاده از بیت کوین و اتریوم دارد، یعنی تأیید همه گره‌ها برای همه معاملات. بلاک چین‌های رمز ارز آوالانچ حتی بر اساس موارد استفاده از مکانیسم‌های اجماع مختلف استفاده می‌کنند.
پس از راه اندازی شبکه اصلی خود در سال ۲۰۲۰، رمز ارز Avalanche روی توسعه اکوسیستم اختصاصی DApps و DeFi کار کرده است. پروژه‌های مختلف مبتنی بر اتریوم مانند SushiSwap و TrueUSD با Avalanche ادغام شده‌اند. علاوه بر این، این پلتفرم به طور مداوم بر روی بهبود قابلیت همکاری بین اکوسیستم خود و اتریوم، مانند توسعه پل‌ها، کار می‌کند.
بنیانگذاران رمز ارز آوالانچ چه کسانی هستند؟
پروژه آوالانچ در فوریه ۲۰۱۹ دور سرمایه‌ای را که شامل سرمایه گذاران مانند Polychain ، Andreessen Horowitz و Balaji Srinivasan بود، به پایان رساند و عرضه اولیه سکه خود را در سال ۲۰۲۰ در کمتر از ۲۴ ساعت بست و ۴۲ میلیون دلار در این فرآیند جمع آوری کرد. تیم توسعه دهنده این شبکه بلاک چینی بسیار گسترده است و اکثریت این جمع را محققان دانشگاه کرنل آمریکا تشکیل داده‌اند. در ادامه به معرفی اعضای اصلی این پروژه می‌پردازیم:
– امین گون سیرر (Emin Gun Sirer)
بنیان گذار و مدیر اجرایی شبکه آوالانچ امین گون سیر است. وی که فارغ التحصیل و استاد دانشگاه کرنل بود، عمده فعالیتش بر روی سیستم‌های عامل، شبکه و سیستم‌های توزیع شده است. G Sn Sirer یک پیشکسوت در زمینه تحقیقات رمزنگاری است و شش سال قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین یک ارز مجازی مفهومی همتا به همتا را طراحی کرده است. او همچنین قبل از هک The DAO در سال ۲۰۱۶ در زمینه راه حل‌های مقیاس بندی بیت کوین و تحقیقات در مورد اتریوم مشارکت داشت. همچنین او به اولین ابداع کننده رمز ارز استفاده کننده از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) مشهور است. در حال حاضر نیز او با کوله باری از تجربیات در این حوزه به دنبال توسعه رمز ارز آوالانچ است.
– جان وو (John Wu)
جان وو بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه تکنولوژی مالی دارد و سال‌ها در سمت مدیر اجرایی موسسه سرمایه گذاری دارایی‌های دیجیتال SharesPost فعالیت داشته است. او که علت پیوستنش به پروژه رمز ارز AVAX، مدیریت این پروژه در زمینه تجاری و سرمایه گذاری بوده است، در حال حاضر به عنوان رئیس بنیاد شبکه بلاک چین آوالانچ مشغول فعالیت است.
– تد یین (Ted Yin)
تد یین که علاقه وافری به طراحی و ساخت عملی سیستم‌های توزیع شده و حل مشکلات اساسی مرتبط با آن را دارد، به عنوان معمار پروتکل ارشد (Chief Protocol Architect) در پروژه رمز ارز آوالانچ فعالیت دارد. از سایر فعالیت‌ها و کارهای تحقیقاتی او می‌توان به تحقیق در حوزه پروتکل‌های Avalanche و Snowman و همچنین پروتکل HotStuff که توسط لیبرای فیسبوک به عنوان اساس پروتکل اجماع استفاده شده است، اشاره کرد.
هدف پلتفرم آوالانچ چیست؟
پلتفرم آوالانچ با هدف مبادله کردن به صورت جهانی فعالیت خود را آغاز کرد؛ این پلتفرم به صورت جهانی به مبادله کردن دارایی‌ها می‌پردازد و تمامی این‌ها را به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از فناوری‌های بروز و کارساز و قراردادهای هوشمند کنترل می‌کند.
ویژگی‌ های رمز ارز آوالانچ

تایید کردن تراکنش‌ها در کمتر از یک ثانیه
استفاده از کل ابزار اتریوم و داشتن امنیت بالا
محیط کاربری یاده و کاربر پسند؛ این پلتفرم تاییدکنندگان مستقل را قادر می‌سازد ته به عنوان تولیدکنندگان بلاک شرکت کنند.
دارای بیش از ۱۰۰۰ نود کامل و تولید کننده بلاک که در این مورد رکورد جهانی را شکسته است.
انجام ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه
آستانه ایمنی بالاتر از استاندارد (بزرگترین تفاوت آوالانچ با سایر شبکه‌های غیرمتمرکز در الگوریتم اجماع)
کارمزدهای تراکنش در این شبکه در قالب رمز ارز AVAX پرداخت شده و فوراً سوزانده می‌شود؛ درنتیجه این توکن‌ها در طول زمان به تدریج کمیاب‌تر می‌شود.

چه چیزی رمز ارز آوالانچ را منحصر به فرد می‌ کند؟

آوالانچ سعی دارد معضل بلاک چین را حل کند، که نشان می‌دهد بلاک چین نمی‌تواند به میزان کافی از تمرکززدایی در مقیاس بالا دست یابد. نتیجه این امر هزینه‌های بالای گس است، همان مشکلی که اغلب در اتریوم اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل، Avalanche سه بلاکچین قابل همکاری طراحی کرد.

زنجیره مبادله (X-Chain):

برای ایجاد و تبادل توکن‌های بومی AVAX و سایر دارایی‌ها استفاده می‌شود. شبیه به استاندارد ERC-20 در اتریوم، این توکن‌ها از مجموعه‌ای از قوانین استاندارد پیروی می‌کنند. این زنجیره از مکانیسم اجماع آوالانچ استفاده می‌کند.

زنجیره قرارداد (C-Chain):

میزبان قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز است. این زنجیره که ماشین مجازی خود را دارد، شبیه ماشین مجازی اتریوم، به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد DAppهای سازگار با EVM را فورک کنند. این زنجیره از مکانیسم اجماع Snowman استفاده می‌کند.

Platform Chain (P-Chain):

اعتبارسنجان شبکه را هماهنگ می‌کند، زیر شبکه‌های فعال را ردیابی می‌کند و ایجاد زیر شبکه‌های جدید را امکان پذیر می‌کند. زیرشبکه‌ها مجموعه‌ای از اعتبارسنجان هستند (نوعی کارتل اعتبارسنج). هر زیر شبکه می‌تواند چندین بلاکچین را تأیید کند، اما یک بلاک چین فقط می‌تواند توسط یک زیر شبکه اعتبارسنجی شود. همچنین از مکانیزم اجماع Snowman استفاده می‌کند.
این تقسیم وظایف محاسباتی، بدون آسیب رساندن به تمرکززدایی، توان عملیاتی بالاتری را امکان پذیر می‌کند. به عنوان مثال، بلاک چین‌های خصوصی در شبکه می‌توانند از اعتبارسنج‌های زیر شبکه خود بخواهند که از لحاظ جغرافیایی به طور کافی غیر متمرکز یا از قوانین خاصی پیروی کنند. به دنبال این ساختار مدولار، شبکه آوالانچ قابلیت همکاری خود را با بلاک چین‌های دیگر که مایل به ادغام با اکوسیستم آوالانچ هستند، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، دو مکانیسم اجماع متفاوت با در نظر گرفتن الزامات هر بلاکچین طراحی شده است و کارایی آن‌ها را بیش‌تر می‌کند.
چند سکه آوالانچ (AVAX) در گردش است؟
مجموع عرضه AVAX ،۷۲۰ میلیون است. توزیع توکن آن به شرح زیر است:
۲.۵ % اختصاص داده شده به فروش سید (Seed)، ۱۰ % آن در راه اندازی شبکه اصلی و مابقی هر سه ماه منتشر می‌شود.
۳.۵٪ اختصاص داده شده به فروش خصوصی ، ۱۰٪ آن هنگام راه اندازی شبکه اصلی و مابقی هر سه ماه منتشر می‌شود.
۱۰% مختص فروش عمومی، %۱۰ آن در راه اندازی شبکه اصلی و ۱۵% آن هر سه ماه در مدت ۱۸ ماه منتشر شد.
۹.۲۶ % به بنیاد اختصاص داده شده که در طول ۱۰ سال منتشر می‌شود.
۷% وقف جامعه، آزاد شده در طول دوازده ماه.
۰.۲۷٪ برنامه تشویقی testnet، که بیش از یک سال منتشر شد.
۵٪ شرکای استراتژیک، که طی چهار سال منتشر شده است.
۲.۵% مختص airdrops ، که طی چهار سال منتشر شد.
۱۰% مختص تیم، بیش از چهار سال آزاد شد.
۵۰% مختص پاداش سهام
Staking AVAX در حال حاضر پاداش سالانه ۱۱.۵۷ را ارائه می‌دهد و حداقل زمان برای شرط بندی دو هفته با حداقل ۲۰۰۰ AVAX است.
امنیت شبکه رمز ارز آوالانچ

AVAX در زنجیره مبادله معامله می‌شود که از مکانیسم اجماع آوالانچ خود پیروی می‌کند. بر خلاف اثبات کار یا اثبات سهام، مکانیزم اجماع آوالانچ یک رهبر ندارد که تراکنش‌ها را پردازش کند و توسط دیگران تأیید شود. در عوض، همه نودها با استفاده از یک پروتکل گراف غیر گردشی (DAG) معاملات را پردازش و تأیید می‌کنند. به این ترتیب، معاملات به طور همزمان پردازش می‌شوند و نظرسنجی تصادفی اعتبارسنجان از صحت معاملات با اطمینان آماری اطمینان می‌دهد. هیچ بلوکی در این مکانیسم اجماع وجود ندارد که امکان نهایی سازی فوری و بهبود قابل توجه سرعت بلاک چین را فراهم می‌کند.
تفاوت آوالانچ با بیت کوین و بیت کوین کش و اتریم در چیست؟
اصلی ترین تفاوت آوالانچ با این سه رمز ارز در زمان تایید نهایی تراکنش ها است؛ به این صورت که در بیت کوین تایید نهایی تراکنش ها یک ساعت زمان می برد، اما در آوالانچ این عملیات در کسری از ثانیه انجام می شود.
دومین تفاوت مربوط به تولید بلاک در یک بلاک چین است؛ در بیت کوین برای تولید بلاک در یک بلاک چین به چندین استخر متمرکز نیاز است، حال آنکه شبکه آوالانچ قادر است تا میلیون ها تولید کننده بلاک را بدون اینکه ارزشی از سیستم خارج شود، در خود جای دهد.
تفاوت سوم مربوط به تعداد تراکنش هاست؛ به عنوان مثال در بیت کوین تنها از ۷ تراکنش در ثانیه پشتیبانی می شود، حال آن که این مقدار در آوالانچ تا ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه است، که حدود سه برابر درگاه ویزا است.
ذخایر محدود توکن اولانچ
مکانیزم رمز ارز آوالانچ را تا حدودی می‌توان مشابه به ساختار رمز ارز بایننس کوین دانست. آوالانچ بر خلاف اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال که دارای تورم سالیانه هستند، حداکثر تعداد آن ۷۲۰ میلیون واحد خواهد بود. از این مقدار توکن، ۳۶۰ میلیون آن از طریق فرآیند استیکینگ، در طول زمان و به صورت تدریجی به کاربران اعطا می‌شود. همچنین تمام کارمزدهای دریافتی سوزانده و از چرخه حذف می‌شوند، همین امر سبب شده تا هیچ گاه تعداد ارزهای AVAX به ۷۲۰ میلیون واحد نرسد.
فرآیند استیکینگ
ساختار رمز ارز آوالانچ، سبک و ساده است و فرآیند استیکینگ آن نسبت به سایر پلتفرهای بلاک چینی شفاف‌تر است. در این شبکه برای تبدیل شدن به یک نود تایید کننده لازم است تا اقدام به خرید حداقل ۲۰۰۰ واحد توکن AVAX و استیک کردن آن نمایید. تمامی کاربرانی که از سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و سایر زیرساخت‌های ابری استفاده می‌کنند، قادر به تبدیل شدن به گروه تایید کننده آوالانچ هستند.
پاداش استیکینگ
در مکانیزم شبکه آوالانچ، پاداش استیکینگ با توجه به میزان رشد سیستم تغییر می‌کند. به عنوان مثال در اولین سال از فعالیت این شبکه نرخ پاداش بین ۷ تا ۱۲% از مقدار رمز ارز آوالانچ استیک شده است.
خرید رمز ارز AVAX

مانند سایر ارزهای دیجیتال برای خرید رمز ارز آوالانچ نیز راه های مختلفی وجود دارد و شما نیز می‌توانید از طریق صرافی‌های داخلی یا خارجی اقدام به خرید این ارز رمزنگاری شده نمایید. در ادامه شما را با مزایا و معایب خرید از هر یک از صرافی‌های داخلی یا خارجی آشنا خواهیم کرد:
صرافی‌ های خارجی
دلیل اصلی محبوبیت صرافی‌های خارجی ارزهای دیجیتال داشتن طیف وسیعی از رمز ارزها و حجم بالای معاملات و تراکنش‌ها است. یکی از صرافی‌های بزرگ و در عین حال محبوب خارجی که کاربران می‌توانند در آن اقدام به خرید توکن آوالانچ کنند، صرافی بایننس است. کابران در این صرافی می‌توانند از طریق تبدیل یکی از جفت ارزهای بایننس یو اس دی (BUSD)، بیت کوین (BTC) و بایننس کوین (BNB)به توکن آوالانچ، اقدام به خرید این رمز ارز آوالانچ نمایند. اما به دلیل تحریم‌های صورت گرفته از طرف بایننس برای کاربران ایرانی، این عمل را با محدودیت‌هایی روبرو ساخته و لازم است تا افراد ایرانی برای استفاده از این صرافی برای تغییر آی پی خود از VPN یا VPS استفاده کنند؛ با این حال اگر صرافی بایننس تشخیص دهد که یک کاربر ایرانی است به سرعت حساب کاربری و دارایی او را مسدود می‌کند.
صرافی‌ های داخلی
با توجه به محدودیت‌هایی که برای خرید و تبدیل ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی وجود دارد، کاربران زیادی بیش از پیش تمایل به استفاده از صرافی‌های خارجی پیدا کرده‌اند؛ یکی از این صرافی‌های ایرانی که می‌توان با اطمینان در آن به خریدوفروش رمز ارز AVAX پرداخت، صرافی بیت ۲۴ است. حجم معالات در این صرافی بسیار بالات و به شما این امکان را می‌دهد که با پرداخت ریالی و با سرعت بالا مانند صرافی بایننس بدون هیچ گونه نگرانی از مسدود شدن حساب به انجام معاملات خود بپردازید.
کیف پول رمز ارز AVAX
به دلیل اینکه این پروژه به تازگی راه اندازی شده، هنوز کیف پول‌های معروفی مانند تراست ولت و کوینومی امکان نگهداری این رمز ارز آوالانچ را به پلتفرم خود اضافه نکرده‌اند؛ در حال حاضر تنها یک کیف پول برای نگهداری توکن‌های AVAX وجود دارد و آن ولت رسمی ارائه شده توسط تیم پروژه آوالانچ است. شما می‌توانید از طریق آدرس http://wallet.avax.network به این کیف پول دسترسی داشته باشید.
جمع بندی
در این مقاله به معرفی و بررسی رمز ارز آوالانچ پرداختیم؛ آوالانچ اولی شبکه قراردادهای هوشمند است که در سپتامبر ۲۰۲۰ شبکه اصلی خود را راه اندازی کرد؛ این پلتفرم در کمتر از یک ثانیه به تایید تراکنش‌ها می‌پردازد و در تلاش است تا با ادغام پروژه خود با تکنولوژی‌های جدید، تجربه‌های کاربری جدید برای تمامی کاربران خود رقم بزند.
سوالات متداول
۱. کیف پول‌ های رمز ارز آوالانچ کدامند؟
در حال حاضر تنها یک کیف پول برای نگهداری توکن‌های AVAX وجود دارد و آن ولت رسمی ارائه شده توسط تیم پروژه آوالانچ است.
۲. هدف پلتفرم آوالانچ چیست؟
این پلتفرم به صورت جهانی به مبادله کردن دارایی‌ها می‌پردازد و تمامی این‌ها را به صورت غیرمتمرکز و با استفاده از فناوری‌های بروز و کارساز و قراردادهای هوشمند کنترل می‌کند.
۳. پاداش استیکینگ در شبکه آوالانچ به چه صورت است؟
در مکانیزم شبکه آوالانچ، پاداش استیکینگ با توجه به میزان رشد سیستم تغییر می‌کند. به عنوان مثال در اولین سال از فعالیت این شبکه نرخ پاداش بین ۷ تا ۱۲% از مقدار رمز ارز آوالانچ استیک شده است.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع کوین ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *