دسته‌ها
اخبار

دلار دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

آشنایی با دلار دیجیتال
معرفی دلار دیجیتال ایالات متحده که ایجاد آن سال گذشته بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید و اکنون مورد توجه جدی قرار گرفته است، چیزی کمتر از پیکربندی مجدد ساختار پول و سیستم مالی جهانی را نشان نمی‌دهد.
دلار آمریکا لویاتان مالی جهان است. دلار آمریکا ارز غالب در تجارت بین المللی و همینطور ارز ذخیره برای کشورها می‌باشد. هرگونه تغییر اساسی در آن چشم انداز اقتصادی جهانی را تغییر می‌دهد و میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. چطور با ۱۰۰هزارتومان بیت‌کوین بخریم؟! مشاهده آموزش رایگان

همچنین دلار دیجیتال ایالات متحده می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای صنعت رمزنگاری داشته باشد، به ویژه ارزهای رمزنگاری شده از جمله استیبل کوین و بیت کوین که برای استفاده پولی گسترده‌تر رقابت می‌کنند.
این مقاله در سه‌بخش به بررسی ااین موضوع می‌پردازد که به شرح زیر است:
شرح تاریخ دلار دیجیتال آمریکا و تعریف رمز ارز بانک مرکزی و همچنین نیاز اساسی برای درک چگونگی ایجاد پول و شباهت‌ها و تفاوت‌های دلار دیجیتال آمریکا با پول رمزنگاری شده و پول‌ معمول بانک
تجزیه و تحلیل تفاوت‌های اساسی و مزایا و معایب طرح پیشنهادی طراحی دلار دیجیتال ایالات متحده که در حال حاضر مورد بحث و بررسی است
نقش زیرساخت‌های پیرامون دلار دیجیتال ایالات متحده و حمایت‌های به عمل آمده از آن، به ویژه کیف پول‌های دیجیتال و مزایا و معایب مختلف طراحی آن‌ها
چگونه دلار دیجیتال ایالات متحده ناگهان مسیر خود را از رویای نامطمئن و دور به یک اولویت بالا تغییر داد؟

بیل گیتس به طور علنی گفت که ما اغلب مقدار تغییراتی را که در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد، بیش از حد تخمین می‌زنیم. ولی برهه‌هایی هم هست که در یک سال شاهد تغییرات اساسی و بسیار بزرگ هستیم.
دوازده ماه پیش، عده خیلی کمی فکر می‌کردند که ایجاد دلار دیجیتال جدید ایالات متحده (رمز ارز بانک مرکزی (CBDC) که به طور گسترده در دست اقدام و معامله است) به زودی در سیاست “قانون اساسی” در کنگره، فدرال رزرو و سایر نهادهای نظارتی قرار می‌گیرد و این بدبینی دلایل خوبی داشت.
در ژانویه ۲۰۱۹، بانک تسویه حساب‌های بین المللی، پس از نظرسنجی از اعضای بانک مرکزی خود، گزارش داد که به دلیل عدم اطمینان از مزایا و خطرات، هیچ عجله‌ای از سوی اکثر بانک‌های مرکزی برجسته برای گسترش رمز ارزی بانک مرکزی وجود ندارد.
بسیاری از بانک‌های مرکزی قبلاً با آزمایش بلاکچین یا فناوری لجر توسعه داده شده، جنبه‌های فنی اجرای CBDC گسترده را بررسی کرده بودند و نگران بلوغ و توانایی‌های این فناوری برای استفاده در مقیاس وسیع بودند.
برای کشورهایی که قبلاً “پرداخت سریعتر” را انجام داده بودند یا در حال تلاش برای انجام این کار بودند، درمورد اینکه CBDC از نظر کارایی پرداخت و سایر امکانات چه کمکی میتواند بکند و مزایای آن تا چه حد می‌تواند گسترش بیابد شک و شبهه‌ زیادی وجود داشت.
به طور خلاصه، وضعیت سال گذشته در فدرال رزرو و همچنین بسیاری دیگر از بانک‌های مرکزی پیشرو در جهان اینگونه بود که آن‌ها از ادامه مطالعه گسترده‌تر مفهوم CBDC خوشحال بودند، ولی با این وجود آنها دلایل قانع کننده‌ای برای عملی کردن آن در آینده نزدیک نمی‌دیدند.
نگرش “عجله نداشتن” نسبت به CBDC گسترده فقط مختص بانک‌های مرکزی نبود.

دیدگاه بسیاری از بانک‌های تجاری نسبت به ایده معرفی CBDC گسترده، بیطرف یا کاملاً خصمانه بود. بانک‌ها استدلال می‌کردند که دسترسی مشاغل مصرفی و غیر بانکی به CBDC باعث از بین رفتن موقعیت انحصاری و ممتاز بانک‌های تجاری می‌شود، بانک‌هایی که مدت‌هاست بین بانک‌های مرکزی و سایر فعالان اقتصادی به طور موثری قرار دارند.
یکی دیگر از نگرانی‌های اساسی بیان شده توسط بانکداران و مساله‌ای که ظاهرا به هیچ وجه قابل حل نیست، این است که مشتریان بانک‌های تجاری با سپرده‌های خود از بانک‌های تجاری نسبتاً پر خطرتر به آغوش بانک‌های بدون ریسک پناه ببرند. به عبارت دیگر، وجود CBDC به شکل گسترده خطر وحشت مالی و بی‌ثبات را ایجاد می‌کند.
تحولات مهم و موثر بر معرفی دلار دیجیتال
اما طی دوازده ماه گذشته چندین تحول عمده وجود داشته است که احتمال معرفی دلار دیجیتال معامله شده آمریکایی را به شکل چشمگیری افزایش داده است:
ارز جهانی جاه طلبانه Libra فیس بوک در اواسط ژوئن ۲۰۱۹ معرفی شد، و فناوری blockchain که برای خدمات دهی به میلیاردها کاربر فیس بوک به اندازه کافی قوی است از آن پشتیبانی می‌شود
ظاهراً در پاسخ به لیبرا، چین کار را تسریع کرد و در آوریل ۲۰۲۰ آزمایش یوان دیجیتال که مدت طولانی در مورد آن صحبت میشد را با عنوان DCEP (پرداخت الکترونیکی رمز ارز) آغاز کرد.
رقابت استراتژیک ایالات متحده و چین و تنش‌های ژئوپلیتیک بالا گرفت
ویروس کرونا و اثار گسترده و مخرب آن به طرز دردناکی ماهیت منسوخ شده زیرساخت‌های پولی و مالی ایالات متحده را نشان داد (به عنوان مثال برای توزیع وجوه امداد به ۷۰ میلیون شهروند آمریکایی از پول‌های فیزیکی کند و ناکارآمد استفاده شد)
در حالی که تغییر زیاد در انتظارات و زمان‌بندی عملی کردن دلار دیجیتال ایالات متحده ممکن است عمدتاً تحت تأثیر تحولات فوق باشد، ولی یک عامل پنجم نیز در این زمینه بسیار نقش موثری داشته است. رشد مداوم استفاده از استیبل کوین و استفاده از مجموعه ارز‌های رمزنگاری شده رقابت فزاینده‌ای را برای فیات سنتی موجب شده است.
در اواخر مارس، قانون دیجیتال دلار دیجیتال برای اولین بار در کنگره مطرح شد و جریان رو به رشد موافقت در کنگره، مقالات تحقیقی در زمینه سیاست‌گذاری و ابتکارات و پیشنهادات مختلف گویای رشد روزافزون و شتاب فزاینده پشت موضوع ایجاد دلار دیجیتال آمریکاست.
با این حال، دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد شکل دلار دیجیتال جدید ایالات متحده وجود دارد و حتی بسیاری از آنها سوال دارند که آیا باید یک شکل دلار وجود داشته باشد؟
برای درک این بحث ابتدا لازم است منظور از دلار دیجیتال ایالات متحده را فراتر از تعریف یک خطه آن (رمز ارز بانک مرکزی با قابلیت معامله و نگهداری گسترده) بررسی کنیم.
دلار دیجیتال آمریکا چیست و چرا این همه سردرگمی در مورد رمز ارز بانک مرکزی وجود دارد؟

علاقه به دلار دیجیتال ایالات متحده و به طور کلی رمز ارز بانک مرکزی، در اصل از موفقیت ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین (BTC) و فناوری زیربنایی آن الهام گرفته شد. برخی از پیشنهادات طراحی دلار دیجیتال ایالات متحده ترکیبی از فناوری پیشگام بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه است.
درک دلایل رشد بیت کوین و چگونگی شباهت و تفاوت دلار دیجیتال با بیت کوین، یک نقطه شروع مفید در درک دلار دیجیتال ایالات متحده است.
همین‌طور با درک سردرگمی پیرامون ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین می‌توان سردرگمی پیرامون دلار دیجیتال آمریکا را نیز درک کرد.
بیت کوین بیش از ۱۱ سال است که به طور قابل اعتماد کار می‌کند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آگاهی و ثبت بیت کوین در بسیاری از کشورها بیش از ۸۰٪ می‌باشد. ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان بیت کوین دارند و ارزش بازار آن در حال حاضر تقریبا ۱۷۵ میلیارد دلار است.
یک لیست مختصر از دلایل موفقیت و رشد بیت کوین شامل موارد زیر است:

قابل پیش‌بینی بودن عرضه این ارز و محدود بودن کل عرضه (۲۱ میلیون سکه) آن را به یک دارایی سرمایه گذاری کمیاب تبدیل کرده است
معماری نسبتاً غیرمتمرکز، به حداقل رساندن ازوم اعتماد به واسطه‌هایی مانند بانک و …
انعطاف‌پذیری فنی (آپ تایم)
مقاومت در برابر سانسور و حفاظت از حریم خصوصی
کارآمد، هزینه نسبتاً کم و مفید بودن برای انواع خاصی از پرداخت‌ها
افزایش قیمت و سودده بودن سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین
اینکه کدام یک از ویژگی‌های بیت کوین به طرح نهایی دلار دیجیتال آمریکا راه پیدا می‌کند، موضوع قابل توجهی است و موضوعی است که ما در‌بخش دوم این مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
آنچه با اطمینان می‌توان پیش‌بینی کرد این است که بعید است بسیاری از مشخصات طراحی بیت کوین در دلار دیجیتال آمریکا کپی و جایگذاری شود. به عنوان مثال، برخی به شدت احساس می‌کنند که یک دلار دیجیتال آمریکا از یک جنبه بسیار مهم باید به بیت کوین شباهت داشته باشد – به عنوان یک ارز به نام حامل (بینام) – درصورتی که در مقابل این ویژگی مقاومت قابل توجهی نیز وجود دارد. (دلار دیجیتال ایالات متحده به عنوان ابزار حامل مفهومی است که ما در‌بخش بعدی در زیر به آن برمی گردیم)
به طور کلی، همپوشانی محدود مشخصات فنی و سایر عوامل (به عنوان مثال وضعیت دلار آمریکا به عنوان پول قانونی) مشخص نیست که تا ه حد رقابت مستقیم بین دلار دیجیتال آمریکا و بیت کوین وجود خواهد داشت.
اگرچه دیگر توجه نکردن به موفقیت خارق العاده بیت کوین نمی‌تواند معتبر باشد، با این حال اکثریت قریب به اتفاق مردم هنوز (کاملاً قابل درک است) هنوز از بیت کوین استفاده نمی‌کنند و این حداقل تا حدی به این دلیل است که آن‌‍ها ارز رمزنگاری شده را گیج کننده و پیچیده می‌دانند.
در واقع، روشی که امروزه بیت کوین به طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد (کمتر به عنوان ارز برای پرداخت‌ها و بیشتر به عنوان دارایی کمیاب که اغلب با طلا مقایسه می‌شود) باعث شده برخی از جمله مارک کارنی، رئیس سابق بانک انگلیس، اظهار کنند که بیت کوین به اشتباه به عنوان واحد پول رمزنگاری شده شناخته شده است و این نام‌گذاری می‌تواند گمراه کننده باشد. کارنی و دیگران معتقدند به جای برچسب “ارز رمزپایه” طبقه‌بندی دقیق‌تر برای بیت کوین دارایی رمزنگاری شده است.
علاوه بر طبقه‌بندی متناقض آن، سردرگمی پیرامون ارزهای رمزنگاری شده تا حدودی به دلیل پیچیدگی بسیاری از فناوری‌های پیشرفته است که ارزهای رمزپایه به کار می‌گیرند. از جمله این فناوری‌ها میتوان به رمزنگاری، تئوری بازی‌های اقتصادی و … اشاره کرد. اصطلاحات جدید (فناوری بلاکچین) و توضیحات سطحی نیز احتمالاً کمکی نخواهند کرد.
اما بدون شک بزرگترین دلیل اینکه بسیاری ارز رمزنگاری شده را بسیار گیج کننده می‌دانند این است که به پول مربوط می‌شود.
درک ارزهای دیجیتال مانند دلار دیجیتال آمریکا اساساً بدون درک اولیه اینکه پول چگونه به وجود آمده است غیرممکن است

آقای هیلمن می‌گوید: در طول صحبت‌ها و تدریس‌هایی که در زمینه اقتصاد و رمز ارز در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و اجرایی طی دهه گذشته برای طیف وسیعی از مخاطبان در سراسر جهان تجربه کرده‌ام، دریافته‌ام که اکثریت قابل توجهی (از جمله بسیاری از افراد شاغل در خدمات مالی) به طور کامل درک نمی‌کنند که پول چگونه به وجود می‌آید.

این عدم دانش پولی قبلی تقصیر مردم عام نیست. اصول پولی غالباً نه تنها از سیلابس تحصیلات متوسطه حذف می‌شوند، بلکه به طور غیر قابل توجیهی از برخی کلاس‌های مقدماتی اقتصاد نیز حذف می‌شوند.
با که سرزنش بی‌سوادی مالی ما در بین مردم عمدتا تقصیر مربیان، رسانه‌ها، سیاست گذاران و شاید افراد دیگر در سمت‌های اداره کننده کشور است، ولی این واقعیت همچنان باقی است که سواد مالی ضعیف ما به طور کلی، چالش‌های قابل توجهی را برای بسیاری از مردم در درک رمز ارز و رمز ارز بانک مرکزی ایجاد می‌کند.
به طور خلاصه، اگر شما اصول چگونگی ایجاد پول را درک نکنید، درک بیت کوین و دلار دیجیتال آمریکا بسیار دشوار است.
درست است که اکثر مردم به طور کلی می‌دانند پول به شکل سکه و اسکناس در جیب ما (به ترتیب ضرب و چاپ) توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی ایجاد می‌شود. این نوع پول را می‌توان پول بانک مرکزی نامید.
اما تنها‌بخش کمی از مردم می‌دانند که پول بانک مرکزی درصد نسبتاً کمی (غالباً <10٪) از کل پول موجود در یک کشور را نشان می‌دهد.
در واقع، اکثریت قریب به اتفاق پول (بیشتر از ۹۰٪ در بسیاری از کشورها) زمانی ایجاد می‌شود که بانک‌های تجاری وام‌های جدید مانند وام‌های مسکونی به مردم بدهند.
این نوع پول دوم (اکثریت قریب به اتفاق پول) را می‌توان پول بانک تجاری نامید.
بانک‌های تجاری، که عموماً موسسات انتفاعی خصوصی هستند، این پول جدید را با به روزرسانی آنچه می‌توان به عنوان صفحه گسترده شرکت داخلی نامید انجام می‌دهند که شامل دو مورد زیر است:
الف) چقدر پول بانک ایجاد کرده است
ب) چه کسی صاحب پول ایجاد شده می‌باشد.
درک اینکه بانک‌های تجاری نوع متفاوتی از پول بانک‌های مرکزی ایجاد می‌کنند، نکته مهمی در درک دلار دیجیتال آمریکا است و ارزش تکرار آن را دارد.
برای جمع‌بندی می‌توان گفت که، اساساً دو نوع مختلف پول وجود دارد:
پول بانک تجاری (به عنوان مثال پول الکترونیکی موجود در حساب بانکی آنلاین شما)
پول بانک مرکزی (به عنوان مثال ارز فیزیکی و سکه‌های موجود در کیف پول / جیب شما)
دلار دیجیتالی آمریکا در دسته اسکناس و سکه می‌باشد و شکل دیگری از پول بانک مرکزی است.
تفاوت پنهان اما قابل توجه بین پول بانک تجاری و پول بانک مرکزی

این واقعیت که افراد و مشاغل می‌توانند از پول تجاری ایجاد شده در بانک تجاری و پول ایجاد شده در بانک‌های مرکزی به جای یکدیگر (اصلی که به نام قابلیت انعطاف‌پذیری شناخته می‌شود) استفاده کنند دلیل دیگری است که بسیاری از مردم از هیچ تمایزی بین این دو مطلع نیستند.
به عنوان مثال، هنگامی که به بیشتر فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنید و پرداختی انجام می‌دهید، اغلب می‌توانید هزینه کالاهای خود را با پول نقد فیزیکی (پول بانک مرکزی) پرداخت کنید. همین طور می‌توانید با وجوه الکترونیکی با استفاده از کارت نقدی یا پرداخت تلفن همراه (پول بانک تجاری) کالای خود را خریداری کنید.
بنابراین اگر دو نوع مختلف پول بتوانند به طور موثری در شرایط واحد (خرید اکثر کالاها و خدمات) به طور یکسان عمل کنند، تفاوت اساسی بین این دو واقعاً چیست و آیا این تفاوت‌ها واقعاً مهم هستند؟ پاسخ کوتاه به مورد دوم مثبت است و پرداختن به مورد اول نیاز به توضیح دارد.
فراتر از تفاوتهای ملموس در شکل ظاهری پول بانک مرکزی و پول الکترونیکی (بانک تجاری)، تفاوت اساسی ماهیت حامل پول بانک مرکزی است.
مشابه بیت کوین، اگر شما دارای پول نقد چاپ شده یا سکه ضرب شده بانک مرکزی باشید، پس قدرت خرج کردن این پول را دارید. دارنده (حامل) پول بانک مرکزی بر رو آن کنترل کامل دارد و هنگامی که معاملات بیت کوین و پول نقد به پایان رسید، می‌توان گفت که معامله انجام شده دارای ویژگی “نهایی بودن تسویه حساب” است. اگرچه بحث طولانی درباره این موضوع از حوصله این مقاله خارج است، ولی به همین اندازه کافی است که اشاره کنیم که نهایی بودن تسویه حساب (یا فقدان آن) پیامدهای زیادی برای سیستم پولی دارد.
در مقابل، هرکسی که هنگام پرداخت با کارت اعتباری مسدود شدن کارتش را (شاید به دلایل ضد کلاهبرداری یا هر دلیل دیگری) تجربه کرده باشد، می‌فهمد که این بانک‌ها هستند که ابتدا باید اجازه خرج پول اعتباری را بدهند.
در مقابل، یک ابزار پولی مانند پول نقد یا بیت کوین نیاز به اجازه یا تاییدیه ندارد. به این معنی که استفاده از آن نیازی به تأیید قبلی توسط شخص ثالث مانند بانک ندارد.
بانک‌های تجاری و تهدیدها
معاملات پول بانکی تجاری همچنین می‌تواند معکوس شود، گاهی اوقات هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از معامله در محل فروش، که اغلب در اختلافات بازپرداخت بازرگانان اتفاق می‌افتد. عدم نهایی بودن تسویه ذاتی در معاملات پول بانک تجاری می‌تواند منجر به شرایط جنجالی و دردناکی شود، جایی که بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، تسویه پول مشتری را که برای کالاها و خدمات قبلاً ارائه شده دریغ می‌کنند.
فقط به این دلیل که پول بانک تجاری شما در یک بانک واریز شده است، نیز به این معنی نیست که شما می‌توانید تمام وجوه خود را در صورت تقاضا برداشت کنید.
همانطور که در رکود بزرگ مشاهده کردیم، و اخیراً در سال ۲۰۰۷ در بانک شمال راک در انگلیس، ۲۰۰۸ در Bear Stearns و Lehman Brothers و بانک‌های قبرس در سال ۲۰۱۳، مشتریان بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاری گاهی اوقات نگرانی زیادی پیدا می‌کنند که ممکن است این بانک ورشکسته شود و به همین دلیل به سوی بانک‌ها هجوم می‌برند و برای برداشت وجوه عجله می‌کنند.
اخیراً، در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در مارس سال جاری، شاهد شواهدی از همین موضوع در ایالات متحده آمریکا، انگلیس بودیم (که این موضوع اخیراً به اسکناس‌های پلاستیکی نیز منتقل شده بود و برای مقابله با تقاضای برداشت، مجبور شدند کاغذ اسکناس ۲۰ پوندی را دوباره استفاده کند)
در مقابل بانک‌های تجاری، که درصد نسبتاً کمی از پول بانک مرکزی را در هر زمان نسبت به سپرده‌های مشتری (بدهی ها) در دست دارند، بانک‌های مرکزی به دلیل داشتن قدرت چاپ در بانکداران مرکزی، بی‌پول نمی‌شوند.
سرانجام و شاید از همه بحث برانگیزتر، پول بانک مرکزی درجه دسترسی و حفظ حریم خصوصی بسیار بیشتری نسبت به پول بانک تجاری ارائه می‌دهد. معاملات نقدی نیازی به ثبت یا پخش عمومی از اشخاص ثالث نیست و یک حساب از پیش تأیید شده در یک موسسه شخص ثالث برای معامله با پول فیزیکی بانک مرکزی لازم نیست.
در مقابل، اکثر بانک‌های تجاری برای افتتاح حساب بانکی و یا درخواست کارتهای پرداخت نیاز به اثبات هویت و سایر اطلاعات دارند و معاملات برای اطمینان از انطباق با مقررات ثبت و غربال می‌شوند.
بانک‌های تجاری ممکن است داده‌های مالی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند، و نقض داده‌ها منجر به قرار گرفتن اطلاعات مالی خصوصی در معرض جنایتکاران، دولت‌های متخاصم ملی و دیگران شده است.
دیگر نمی‌توان از مزایای بسیار دلار دیجیتال آمریکا چشم پوشی کرد

در سطح بالا، می‌توان دلار دیجیتال ایالات متحده را به عنوان راهی برای گسترش خواص پول نقد و سکه بانک مرکزی به یک ابزار دیجیتالی در نظر گرفت.
اگرچه ممکن است استفاده از رمز ارز بانک مرکزی (مانند دلار دیجیتال آمریکا) بسیار آشنا و شبیه پرداخت از طریق پول بانک تجاری و کارت‌های اعتباری باشد. ولی اشتباه نکنید، زیرا دلار دیجیتال آمریکا یک پیشنهاد کاملا جدید ارائه می‌دهد. در واقع نهاد‌ها و افراد بسیاری تلاش خواهند کرد تا ایجاد آن را تضعیف کنند یا به شدت با ویژگی‌های مختلف یا ویژگی‌های طراحی آن مبارزه کنند.
با این وجود نادیده گرفتن مزایای دلار دیجیتال ایالات متحده که به طور گسترده معامله شده است امکان‌پذیر نمی‌باشد و حتی وجود آن ضروری به نظر میرسد.
گرچه شاید برای قضاوت نهایی در مورد پاسخ COVID-19 دولت خیلی زود است، اما در حال حاضر واضح است که کمبود دلار دیجیتال ایالات متحده تأثیر منفی شدیدی بر توانایی دولت و فدرال رزرو در رسیدگی به بیماری همه گیر فعلی دارد.
اگر دولت آمریکا از دلار دیجیتال و نرم افزار کیف پول پشتیبانی می‌کرد برای دستیابی به هدف استقرار سریع کمک مالی به صدها میلیون شهروند آمریکایی در این بحران بسیار مفید بود. علاوه بر سرعت، دلار دیجیتال ایالات متحده در مقایسه با چک‌های پستی و سایر روش‌های پرداخت، مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:
کارآیی: کاهش هزینه‌های تحویل پرداخت که ممکن است با هزینه‌های پستی و غیره برای چک به ده‌ها میلیون برسد.
شمول مالی: پرداخت آسان به افرادی که دسترسی به حساب‌های بانکی را ندارند
حمایت از آسیب پذیرترین قشر: اطمینان از پرداخت به برخی از نیازمندان که فاقد آدرس پستی فیزیکی هستند یا کسانی که اخیراً نقل مکان کرده‌اند (به عنوان مثال دانشجویان).
بهداشت: تشویق روش‌های دیجیتالی پرداخت ممکن است به کاهش میزان انتقال ویروس در مقایسه با استفاده نقدی و چک کمک کند.
کارآیی: دریافت و استفاده از پرداخت‌های دیجیتال را می‌توان با سهولت بیشتری پیگیری کرد تا اطمینان حاصل شود که افراد از حمایت مالی برخوردار شده‌اند یا نه.
چنین مزایایی، که مسلماً تنها‌بخش کوچکی از کل منافع کوه یخی دلار دیجیتال می‌باشد (به عنوان مثال کمک به پرداختن جنبه‌های ناخواسته اقتصاد غیررسمی)، همراه با نیاز به پاسخگویی به چالش‌های رقابتی مانند یوان دیجیتال، Libra و ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز مانند بیت کوین، موضوع را به نفع دلار دیجیتال بسیار جذاب جلوه می‌دهد.
اما چه نوع دلار دیجیتال آمریکا را می‌خواهیم؟ و بسیاری از نگرانی‌ها و موانع سیاسی ایجاد شده چگونه برطرف می‌شود؟
اشکال مختلفی که دلار گسترده دیجیتال آمریکا ممکن است داشته باشد موضوع قسمت بعدی این مجموعه است که در آن ما معاملات پیشنهادهای مطرح شده در زمینه طراحی دلار دیجیتال در حال بررسی را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” رمز ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *