دسته‌ها
اخبار

خلاصه کتاب راهنمای مبتدیان برای بازار سهام؛ آنچه تازه‌کارهای بازار باید بدانند

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب راهنمای مبتدیان برای بازار سهام از متیو آر کراتر خلاصه برداری شده است!
فهرست این مقاله
کتاب راهنمای مبتدیان برای بازار سهام (A Beginner’s Guide to the Stock Market)
شاید با دیدن این تیتر از خودتان بپرسید چه نیازی به خواندن کتابی مثل «راهنمای مبتدیان برای بازار سهام» وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم چه یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای باشید و چه یک تازه‌کار، اصول پایه‌ای همیشه و در هر زمانی مهم هستند. چون تمام بازار سرمایه روی آن‌ها بالا می‌رود. حساب سرمایه‌گذاران مبتدی که جداست، اما حتی اگر یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای هم هستید، حتماً هر چند وقت یک‌بار به این مفاهیم پایه توجه کنید.
 مطمئن باشید همان بار اولی که آن‌ها را مطالعه کنید، چیزهای بسیار بیشتری را به دست خواهید آورد. در این قسمت از یونیت آزاد خبر به سراغ کتاب «راهنمای مبتدیان برای بازار سهام» از «متیو آر کراتر» می‌رویم. اگر هنوز هم تشنه اطلاعات آن هم از زبان یک سرمایه‌گذار باتجربه بازارهای مالی هستید، تا پایان این بخش با ما همراه باشید. 
بازار سهام، گنجینه‌ای از فرصت‌های تازه است
شما در حال خواندن «راهنمای مبتدیان برای بازار سهام» هستید. این یعنی به آموزش خودتان اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید با چشم‌های بسته سرمایه خود را به خطر بیندازید. این مژده را به شما می‌دهیم که می‌توانید روی فرصت‌های پنهان‌شده در این بازار برای ثروتمندشدن خودتان حساب باز کنید. فرقی نمی‌کند که عاشق ریسک‌کردن هستید یا یک انسان آرام که از هیجان دور است و می‌خواهد در آرامش به ثروت برسد. 
از هر تیپی که باشید، به‌قدری در بازار سهام فرصت و موقعیت برای ثروتمندشدن وجود دارد که می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید. کلید اصلی در این ماجرا، یعنی آنچه حساب شما را از بقیه سهام‌داران شکست‌خورده جدا می‌کند، تسلط بر سازوکار این بازار است. افرادی که در این بازار شکست می‌خورند، بر اصول ابتدایی و سازوکار این ماجرا مسلط نیستند. 
آن‌ها بازار سهام را هیولایی سرمایه‌خوار صدا می‌زنند؛ زیرا نتوانستند با فریادزدن و بالا و پایین پریدن، این بازار را به نفع خودشان تغییر دهند. یادتان باشد، بازار سهام چیزی نیست که شما یا هرکس دیگری بتواند آن را تغییر دهد. این شما هستید که باید موقعیت خودتان را با توجه به تغییرات آن تغییر دهید!
بررسی چند مفهوم پایه‌ای و بسیار مهم
با هم گفتیم که تسلط داشتن بر مفاهیم پایه‌ای بسیار مهم است؛ بنابراین در آغاز راهنمای مبتدیان برای بازار سهام به بررسی و توضیح چند مفهوم پایه‌ای آن هم به زبان ساده می‌پردازیم. از اینکه در حال یادگیری یا بازنگری به این مفاهیم هستید یا حتی از دیدن واژه «مبتدی» احساس بدی نداشته باشید؛ زیرا شما ۱۰۰ به صفر از کسانی که ندانسته و بدون احساس نیاز به یادگیری‌ تمام سرمایه خود را وارد بازی طراحی‌شده توسط دیگران می‌کنند، جلوتر هستید! با این توضیح و دلگرمی، کارمان را شروع می‌کنیم:
یک سهام دقیقاً چیست؟

هر سهم، قسمتی بسیار کوچک از مالکیت یک شرکت به شمار می‌رود. شما با خرید سهام، به شکلی غیرمستقیم مالک شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌شوید. به هر اندازه که نقدینگی بیشتری داشته باشید و بتوانید تعداد سهم‌های بیشتری از یک شرکت را بخرید، می‌توانید مالک بخش بزرگ‌تری از یک شرکت شوید!
 حتی اگر به این کار ادامه دهید، می‌توانید یکی از صندلی‌های هیئت‌مدیره آن شرکت را از آن خودتان کنید! به زبان دیگری هم می‌توان مفهوم سهم را توضیح داد. اگر شرکت‌ها را یک کیک یا پیتزای بزرگ در نظر بگیریم، آن وقت هر تکه از این پیتزا یک سهم از آن شرکت خواهد بود.
ارزش بازار چیست؟
هر سهم یک قیمت دارد. وقتی قیمت آن سهم را بدانیم و آن را در تمام تعداد سهم‌هایی که شرکت از آن تشکیل شده است ضرب کنیم، چیزی به دست می‌آید که «ارزش بازار» نامیده می‌شود. کارمان در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام را با موشکافی ماجرای علت تغییر قیمت سهم‌ها ادامه می‌دهیم.
 اگر اخبار اقتصادی را شنیده باشید، کم و بیش می‌دانید که قیمت سهام ثابت باقی نمی‌ماند و در طول زمان تغییر می‌کند. به‌دنبال تغییر در قیمت یک سهم، کل ارزش بازار آن شرکت هم دستخوش تغییر می‌شود. این تغییر به‌دلیل اطلاعات و موقعیت‌های خوب و بد یا حتی شایعه‌هایی است که پیرامون یک شرکت در گردش هستند.
 برای مثال شرکت اپل را در نظر بگیرید که بعد از رفتن استیو جابز در حال از دست دادن ارزش بازار خود بود. سپس استیو به شرکت برگشت و با ارائه محصولات جدید، دوباره ارزش بازار اپل را افزایش داد. جالب اینکه هر چقدر زمان می‌گذشت و مردم، بیشتر با ویژگی‌های مثبت و مفید این محصولات آشنا می‌شدند، قیمت سهام و ارزش بازار اپل هم افزایش پیدا می‌کرد. 
چرا بازار سهام دچار نوسان می‌شود؟
بازار سرمایه مدام خودش را با اطلاعات جدیدی که از شرکت‌ها به دست می‌آورد، به‌روز می‌کند. این به‌روزرسانی سبب ایجاد تغییر در قیمت هر سهم و به‌دنبال آن ارزش بازار یک شرکت می‌شود. در بازار سهام هم مانند بازارهای دیگر، این قوانین عرضه و تقاضا هستند که کنترل ماجرا را در دست گرفته‌اند.
 به این ترتیب که اگر افراد زیادی به‌دنبال خرید یک سهم ویژه باشند،  قیمت آن بالا می‌رود و اگر افراد زیادی بخواهند سهام یک شرکت را بفروشند، قیمت آن سهم کم می‌شود. البته این فقط یک مثال بود؛ چون شاید یک نفر که سهام زیادی از یک شرکت را در اختیار دارد، با تصمیم به فروش سهام، سبب کاهش قیمتش شود. 
بازار سرمایه به آینده نگاه می‌کند
در این بخش از «راهنمای مبتدیان برای بازار سهام» به نکته جالبی اشاره می‌کنیم که بیشتر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هم به آن توجهی نمی‌کنند. آن نکته این است که بازار سهام و قیمت‌هایی که نمایش می‌دهد، نتیجه ماجراهای گذشته در بازار نیستند، بلکه واکنشی به پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها در آینده هستند. 
به این ترتیب که بازار با بررسی اطلاعات در مورد روند رشد یا سقوط شرکت‌ها دست به حدس و گمان می‌زند. اگر تشخیص دهد یک شرکت در طول چند ماه آینده رشد خواهد کرد، قیمت آن را بالا می‌کشد و اگر تشخیص دهد که یک شرکت، روزگار خوبی در آینده نزدیک نخواهد داشت، حتی اگر وضعیت فعلی شرکت خوب باشد، قیمت آن را پایین می‌کشد! 
از کجا سهام بخریم؟
حالا به بخش جالب‌تری از راهنمای مبتدیان برای بازار سهام می‌رسیم. در این گام می‌خواهیم مقداری پول برداریم و آن را به سهام تبدیل کنیم، اما چگونه؟  همان‌طور که برای خرید وسیله موردنظرتان به بازار می‌روید، برای خرید سهام هم باید به بازار ویژه سهم‌ها یعنی بازار بورس و اوراق بهادار بروید. 
در این بازار، شرکت‌های مختلف مانند حجره‌های مغازه‌داران در صف قرار دارند و سهامشان را برای خرید و فروش گذاشته‌اند.  در نقطه مقابل، خریداران هم افرادی با فکرهای متفاوت هستند. برخی از آن‌ها می‌خواهند سهم را بخرند و آن را تا چند سال نگه دارند. این افراد «سرمایه‌گذار» نام دارند. برخی دیگر هستند که حوصله صبرکردن ندارند و می‌خواهند سهامشان را بعد از کمی رشد قیمت بفروشند و از سودش استفاده کنند که این افراد «معامله‌گر» هستند. 
معامله‌گر باشیم یا سرمایه‌گذار؟
هیچ فرقی نمی‌کند که معامله‌گر باشیم یا سرمایه‌گذار؛ چون بازار سهام بستری از فرصت‌های مختلف برای تمام افراد با هر میزان از سرمایه است. درحقیقت چیزی به نام بهترین یا بدترین روش سرمایه‌گذاری وجود ندارد. چیزی که مهم است، نوع نگاه شما به ماجرای سرمایه‌گذاری، میزان شناخت‌تان از خودتان و ظرفیت درونی‌تان برای پیشرفت کردن یا تحمل تغییر است. 
شما هم‌زمان می‌توانید در یک سهم، سرمایه‌گذار باشید و در سهم دیگری به‌عنوان یک معامله‌گر دست به فعالیت بزنید. در این ماجرا مثل ۹۹ درصد چیزهای دیگر در این جهان، هیچ خوب یا بدی، هیچ درست یا غلطی وجود ندارد. 
یک کارگزاری خوب و مناسب برای خودتان پیدا کنید
در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام باید به نکته مهم دیگری هم اشاره کنیم؛ اینکه شما نمی‌توانید به‌عنوان یک فرد حقیقی به‌طور مستقیم و بدون واسطه در این بازار به فعالیت مشغول شوید. همه افراد به یک سازمان واسطه به نام «کارگزاری» نیاز دارند که با بازکردن یک حساب در آن بتوانند از دریچه آن کارگزاری در بازار بورس فعالیت کنند. 
شاید بخواهید بدانید کارگزاری‌ها در مقابل دادن خدمات به سرمایه‌گذاران چه چیزی به دست می‌آورند؟ پاسخ این است که کارگزاری‌ها از طریق برداشت کارمزد از پولی که شما در حساب کارگزاری دارید، کار می‌کنند. با این حساب، پیداکردن یک کارگزاری مطمئن که کارمزد کمتری بگیرد و در مقابل، خدمات بهتری ارائه دهد، یکی از اولین کارهایی است که باید قبل از ورود به بازار سرمایه انجام دهید. 
هنگام معامله تا جایی که می‌توانید از سهام غیرشناور دور شوید!
اینجا راهنمای مبتدیان برای بازار سهام است؛ بنابراین قبل از اینکه دلیل این پیشنهاد را به شما توضیح دهیم، باید بفهمیم که سهام شناور آزاد یا غیر آزاد چیست؟ سهم شناور آزاد، سهامی است که می‌توانید بدون نگرانی در مورد نوسان‌های عجیب و غریب قیمت‌ها با خیالی بسیار راحت‌تر آن را خریداری کنید. 
هنگام خرید این سهام یا حتی سهام شناور غیر آزاد که با نوسان بسیار زیادی همراه است، می‌توانید با دو روش، خریدتان را انجام دهید که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم.
سفارش به قیمت بازار و سفارش محدود؛ دو روش در خرید یک سهم
در ادامه راهنمای مبتدیان برای بازار سهام به دو روش مهم در سفارش‌های خرید یا فروش می‌رسیم. در حالت اول، می‌توانید سفارش خود را به «قیمت بازار» بگذارید؛ خرید یا فروش، فرقی نمی‌کند. در این صورت، کارگزاری شما آن سهم را با هر قیمتی که باشد برایتان می‌خرد؛ بنابراین گاهی بین قیمتی که پرداخت کرده‌اید و چیزی که در سر داشتید تفاوت بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد. معمولاً این مدل از سفارش مربوط به زمانی است که عجله زیادی برای داشتن یا خلاص‌شدن از دست یک سهم دارید. 
در حالت دوم می‌توانید از روش «سفارش محدود» استفاده کنید. در این روش، شما حاضر نیستید به هر قیمتی، خرید یا فروش را انجام دهید؛ بنابراین کارگزاری تنها زمانی می‌تواند سهام شما را بخرد یا بفروشد که به قیمت مورد نظرتان رسیده باشد. 
سفارش روز یا سفارش بدون محدودیت زمانی؟! کدام بهتر است؟
در سفارش روز، موقعیت معاملاتی شما در طول ساعت‌های اداری همان روز باز می‌ماند و با تمام‌شدن روز به‌طور خودکار لغو می‌شود، ولی در سفارش بدون محدودیت زمانی، سفارش شما برای مدتی طولانی شاید حتی ماه‌ها باز بماند؛ البته برخی از کارگزاری‌ها هستند که بعد از گذشت چند روز یا حتی یک ماه، چنین سفارش‌هایی را به‌صورت خودکار می‌بندند. 
بهترین کار این است که قبل از شوکه‌شدن بابت این موضوع، درباره سیاست‌های کارگزاری‌تان به‌خوبی تحقیق کنید. در این مورد هم خوب یا بد بودن، مسئله ما نیست؛ مهم این است که با توجه به استراتژی‌های خود، کدام روش به کارتان می‌آید؟
راهنمای مبتدیان برای بازار سهام؛ از وارن بافت تقلید کنید

در این بخش از راهنمای مبتدیان برای بازار سهام به یک سؤال اساسی پاسخ می‌دهیم؛ اینکه چطور تصمیم‌های معاملاتی خوبی بگیرید و مانند بزرگان این بازار، دست به معامله و سرمایه‌گذاری بزنید؟ اگر کنجکاوی بسیاری در این زمینه داشته باشید، به احتمال زیاد در اینترنت به‌دنبال نام و نشانی از سرمایه‌گذاران برتر و بین‌المللی هستید. 
در صدر این لیست نام «وارن بافت» مشاهده می‌شود. هر بار که از او درباره روش سرمایه‌گذاری‌اش می‌پرسند، پاسخ بسیار ساده‌ای به این ماجرا می‌دهد: «سهام یک شرکت خوب را پیدا کنید، آن را کمتر از ارزش واقعی‌اش بخرید و تا نیم قرن بعد هم آن را نفروشید!» در ظاهر، دستورالعمل ساده‌ای است و برای شما که یک مبتدی هستید بسیار هم جالب است، اما در عمل اصلاً کار ساده‌ای نیست.
 شما باید تحلیل‌های بسیار زیاد و عمیقی روی بازار و شرکت‌ها داشته باشید تا بتوانید چنین فرصت‌هایی را در زمان درستش شناسایی کنید. با این حال راه بسیار ساده‌تری هم وجود دارد و آن خواندن مقاله‌ای است که وارن بافت هر سال در سایتش منتشر می‌کند و در آن لیستی از شرکت‌هایی را که در آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد، می‌نویسد. سپس از او تقلید کنید!
یک راه بهتر؛ وارن بافت را استخدام کنید!
حتی با وجود اینکه وارن بافت، لیستی از سهم‌هایش را در سایت خودش منتشر می‌کند، هنوز برخی وجود دارند که علاقه‌ای به بررسی همین تعداد محدود شرکت‌ها ندارند. در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام، راهی را به شما معرفی می‌کنیم که در آن می‌توانید وارن بافت را برای مدیریت سهم‌هایتان استخدام کنید.
 این راه، خرید سهام شرکت «برکشیر هاتاوی» است. به این ترتیب، شما خودتان را از ماجرای سخت و پیچیده تحلیل و جست‌وجو کنار می‌کشید و اجازه می‌دهید وارن بافت و همکارانش تمام این کارهای سخت را انجام دهند و سودتان را به حسابتان بریزند!
نکته جالبی که بد نیست از آن باخبر شوید این است که وارن بافت به سراغ هر شرکتی نمی‌رود. او شرکت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند که قدرت تغییر در بازار و قیمت‌گذاری را در اختیار دارند و علاوه بر این، دولت، پشتوانه آن‌ها باشد! در این صورت حتی اگر آن شرکت‌ها با خاک یکسان شوند، باز هم می‌توانید از اصل پولتان محافظت کنید!
مراقب تله‌های بازار سهام باشید
یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری که طرفداران بسیاری دارد، همان روشی است که وارن بافت از آن برای ثروتمندشدن استفاده کرد. بافت در سال‌های جوانی به‌دنبال خرید سهام شرکت‌هایی بود که کمتر از ارزش واقعی‌شان عرضه می‌شدند. سپس آن سهم‌ها را می‌خرید و صبر می‌کرد تا به ارزش واقعی‌شان برسند و حتی از آن هم فراتر بروند. حالا سؤال مهم این است که آیا سهم‌هایی که P/E یا «نسبت قیمت به درآمد» آن‌ها پایین است، هنوز هم گزینه‌هایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری هستند.
پاسخ خیر است. شاید بپرسید چرا این ماجرا برای وارن بافت جواب داد، ولی اکنون برای ما جواب نمی‌دهد؟ بهتر است بدانید زمانه و دغدغه‌هایی که مردم دارند، عوض شده است. در حال حاضر، شرکت‌هایی که P/E پایینی دارند، یا کلاه‌بردار هستند یا آن‌قدر زیر بار بدهی رفته‌اند که نمی‌توانند کمرشان را راست کنند.
همیشه به‌دنبال خرید سهم‌هایی باشید که رشد درآمد را نشان می‌دهند. سهم‌هایی با P/E پایین در حال تبدیل‌شدن به صفر هستند! درنتیجه شما با روی‌آوردن به این سهم‌ها، برای خرید یک برگه کاغذ با ارزش صفر پول پرداخت می‌کنید و خوشحال هم می‌شوید که این کار را ارزا‌ن‌تر از گذشته انجام داده‌اید! لطفاً هوشیار و هوشیارانه‌تر به بازار سهام نگاه کنید.  
سهام رشدی را معامله کنید
کمی قبل در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام گفتیم که نباید به سراغ سهم‌هایی با P/E پایین بروید. حالا به شما می‌گوییم این موضوع درباره سهم‌هایی با P/E بالا نیز صادق است؛ چون شرکت‌های زیادی هستند که دلیل بالابودن P/E آن‌ها به دست آوردن درآمد بالا نیست، بلکه آن‌ها در حال گسترش بازار خود هستند. اگر از این نظر به آن‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم چنین شرکت‌هایی نمی‌توانند هیچ سودی به سهام‌داران خود برسانند؛ زیرا خودشان هم در حال از دست دادن پول هستند! 
پیشنهاد ما این است که به سراغ سهم‌هایی بروید که قیمتشان در یک بازه قابل قبول، مثلاً در طول ۵۰ هفته در حال رشد و در وضعیت صعودی بوده است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید با کمک آن به صعودی‌بودن رشد یک سهم پی ببرید، بررسی «نمودار روزانه آن سهم» است. البته چند مورد دیگر هم هستند که می‌توانند در این راه به ما کنند:

خرید سهم‌هایی که ارزش بازار آن‌ها ۵ میلیارد دلار یا کمی کمتر از این است
خرید سهامی که تعداد سهام شناور آن کمتر از ۲۰ درصد تمام سهام برجسته باشد.

آیا مبتدی‌ها باید در عرضه اولیه شرکت کنند؟

«عرضه اولیه» یا اولین ورود یک شرکت غیر بورسی به بازار بورس، یک چاقوی دولبه است. اگر بدانید که در حال انجام چه کاری هستید، می‌توانید از عرضه اولیه برای به دست آوردن سود زیاد کمک بگیرید، ولی اگر تنها به هوای اینکه شنیده‌اید با خرید عرضه‌های اولیه می‌توانید سرمایه‌تان را چند برابر کنید، چیزی به دست نمی‌آورید. 
نکته‌ای که معمولاً در عرضه اولیه به آن توجه نمی‌شود، این است که شما به‌عنوان یک غریبه، ناگهان با سهام یک شرکت روبه‌رو می‌شوید که افراد درون همان شرکت می‌خواهند آن را بفروشند. در این هنگام باید از خودتان بپرسید اگر این شرکت خصوصی وضعیت خوبی داشت، چرا سرمایه‌گذاران آن می‌خواهند شما را در این سودآوری سهیم کنند.
 یکی از احتمالاتی که در این میان وجود دارد، این است که آن‌ها با توجه به دانش و اطلاعاتی که از قلب شرکت دارند می‌دانند شرکتشان آینده خوبی ندارد؛ به همین دلیل می‌خواهند سهمشان را رها کنند.
چه زمانی عرضه اولیه بخریم؟
توصیه ما در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام این است که با احتیاط به عرضه‌های اولیه نزدیک شوید. تمام تلاشتان را بکنید تا از آن شرکت، اطلاعات خوبی به دست بیاورید. فریب تبلیغات و سر و صداهایی که خرید سهام یک شرکت کاملاً جدید را فرصتی طلایی برای ثروتمندشدن صدا می‌زنند نخورید. به اطلاعاتی که به دست می‌آورید توجه کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که شرکت موردنظر در حال رشد بوده و هدفش از ورود به بازار سهام به دست آوردن سرمایه بیشتر برای توسعه و رشد بیشتر است، می‌توانید روی خرید عرضه اولیه آن حساب باز کنید.
چه ترفندهایی برای خرید عرضه اولیه وجود دارند؟
شما با استفاده از دو استراتژی می‌توانید در عرضه‌های اولیه شرکت کنید:
۱- سرمایه‌گذاری بلندمدت
در این صورت باید به‌درستی پیش‌بینی کنید که این شرکت در طول ۲۰ یا ۳۰ سال آینده همچنان وجود خواهد داشت و به رشد خود ادامه می‌دهد. توجه داشته باشید که تنها وجود عرضه اولیه به معنای موفقیت یا رشد پیوسته آن شرکت به شمار نمی‌رود. درحقیقت، بسیاری از شرکت‌ها تقریباً پنج سال بعد از عرضه اولیه کاملاً ورشکست می‌شوند!
۲- خرید عرضه اولیه به‌عنوان یک معامله‌گر کوتاه‌مدت
در این حالت، شما سهام عرضه اولیه را می‌خرید تا از مزایای کوتاه‌مدت آن مثل سهام شناور کم که سبب می‌شود این سهم، رشد قیمتی بالا یا حتی پایینی داشته باشد، بهره‌مند شوید. 
شش توصیه برای انجام معامله‌های روزانه
در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام به بخشی می‌رسیم که شما می‌خواهید به‌عنوان یک معامله‌گر به‌صورت روزانه در بازار سهام دست به کار شوید. در این صورت شما را با روشی برای معامله روزانه آشنا می‌کنیم که سال‌ها امتحان خود را پس داده است:

به دنبال سهمی بگردید که یک شکاف قیمتی در آن وجود دارد

وقتی قیمت سهم‌ها به‌طور ناگهانی بالا یا پایین می‌رود، در آن یک شکاف قیمتی به وجود می‌آید. البته نکته‌ای در این میان وجود دارد و آن هم این است که شما باید به دنبال سهامی بگردید که به‌دلیل انتشار اخبار خوب دچار شکاف قیمتی شده است.

صبر کنید تا بازار باز شود، سپس بگذارید ۱۵ دقیقه زمان بگذرد. بعد از این توقف کوتاه، قیمت سهم مورد نظرتان را بنویسید.
یک سفارش محدود برای خرید آن سهم بگذارید.
اگر سفارشی که گذاشتید تا ۱۵ دقیقه بعد انجام نشد، آن را لغو کنید.
اگر سفارشتان انجام شد، تمام طول روز معاملاتی سهم را نگه دارید و سپس دو دقیقه قبل از اینکه بازار بسته شود، به دنبال جمع‌کردن سود خودتان باشید.
اگر قیمت سهمتان از پایین‌ترین قیمت در ۱۵ دقیقه آغازین کارتان پایین‌تر رفت، خیلی زود از آن خارج شوید.

یادتان باشد که خرید و فروش سهام، کار پیچیده‌ای نیست و شما هم می‌توانید به یک معامله‌گر بزرگ تبدیل شوید. به‌شرط آنکه راهنمای مبتدیان برای بازار سهام را جدی بگیرید؛ یعنی در اصول پایه این بازار و قوانینی که آن را تشکیل می‌دهند به تسلط برسید. 
خلاصه‌ای از آنچه در کتاب «راهنمای مبتدیان برای بازار سهام» گفتیم:

بازار سهام، پر از فرصت‌های فعال برای تمام افراد با هر نوع تیپ فکری و روان‌شناختی است.
بازار سرمایه، چیزی نیست که شما بتوانید آن را تغییر دهید. تنها کاری که می‌توانید در این بازار انجام دهید، انتخاب یک موقعیت هوشمندانه در مقابل این تغییرات است. 
هر سهم، قسمتی کوچک از مالکیت یک شرکت است. 
سهم بازار، مفهومی است که از ضرب قیمت هر سهم در کل تعداد سهم‌هایی که یک شرکت منتشر کرده است به دست می‌آید. 
قیمت سهام، ثابت باقی نمی‌ماند؛ چون وضعیت شرکت‌ها ثابت نیست. آن‌ها یا در حال رشد هستند که سبب می‌شود قیمت سهامشان بالاتر برود یا در حال درجا زدن و سقوط که سبب می‌شود قیمت سهامشان هم از این ماجرا تأثیر منفی بگیرد.
بازار سهام به آینده نگاه می‌کند؛ بنابراین قیمت‌هایی که اکنون می‌بینید نتیجه فعالیت‌های گذشته یک شرکت نیستند، بلکه پیش‌بینی عملکرد آن را تشکیل می‌دهند.
سرمایه‌گذار، فردی است که نگاهی طولانی‌مدت به سرمایه‌گذاری خود دارد و به فکر سودهای امروز و فردا نیست.
معامله‌گر فردی است که نگاهی کوتاه‌مدت به سرمایه‌گذاری دارد و روی سودهای روزانه و درنهایت ماهانه، حساب باز می‌کند. 
افراد نمی‌توانند به‌طور مستقیم سهام شرکت‌ها را معامله کنند و برای این کار به یک کارگزاری نیاز دارند.
معامله با سهام غیر شناور توصیه نمی‌شود؛ چون نوسان‌های عجیب و غریبی را از خودشان نشان می‌دهند. 
دو روش برای خرید یک سهم وجود دارند: «سفارش به قیمت بازار» و «سفارش محدود». پیشنهاد ما در راهنمای مبتدیان برای بازار سهام، سفارش محدود است؛ زیرا به شما این امکان را می‌دهد تا سهم مورد نظرتان را در قیمتی که می‌خواهید ببندید. 
وارن بافت هر سال، مقاله‌ای را منتشر می‌کند و در آن لیستی از شرکت‌هایی را منتشر می‌سازد که سهامشان را معامله خواهد کرد. می‌توانید از این لیست برای پیروی کردن از روند فکری و تحلیلی وارن بافت استفاده کنید. 
با خرید سهام شرکت «برکشیر هاتاوی» می‌توانید از دانش وارن بافت برای سودآوری استفاده کنید و خودتان کنار بایستید. 
خرید سهامی که اکنون ارزش چندانی ندارند، اما فکر می‌کنید در آینده ارزشمند می‌شوند، دیدگاهی بود که وارن بافت در گذشته از آن استفاده می‌کرد؛ حتی خود او هم اکنون از این روش استفاده نمی‌کند!
موفقیت در سودآوری با خرید سهام عرضه اولیه به میزان هوشمندی و نگاه معاملاتی شما بستگی دارد.

حالا شما بگویید که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بازارهای مالی، چه توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران مبتدی دارید؟

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *