دسته‌ها
اخبار

بهار – نقش محمدرضا دیانی، در برانگیختن تحسین اکونومیست


سیاست حمایتی دولت از تولید لوازم خانگی در چند سال اخیر، سبب شد این صنعت رشد پنج برابری تولید را تجربه کرده و حداکثر نیاز بازار را تأمین کند. روند رشد آمار تولید در صنعت لوازم خانگی، نشان دهنده مناسب بودن چرخه تولید و فروش است زیرا با افزایش خرید این محصولات از سوی مردم، رشد تولید نیز رقم می‌خورد. نگاهی به آمار تولید محصولات ایرانی نشان می‌دهد تعداد آنها از سه میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۹۷ به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ رسیده است و طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید ۱۸میلیون دستگاه لوازم خانگی برای سال ۱۴۰۱ است.
شرکت انتخاب الکترونیک به مدیریت محمدرضا دیانی با سهم۴۰ درصدی بازار، نقش مهمی در کاهش اثرات خروج برندهای لوازم خانگی از بازار ایران داشته است.

انتخاب ملی، تاب‌آوری اقتصادی
تیرماه امسال، مجله اقتصادی اکونومیست در مقاله‌ای بر نقش «صنعت لوازم خانگی ایران بر تاب‌آوری نظام اقتصادی این کشور در برابر تحریم‌های ایالات متحده و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در ایران» تأکید کرد.
این مقاله از تحریم‌های اقتصادی به عنوان یک سد در مقابل روند رشد اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف ایرانی یاد کرد و توضیح داد که «ایالات متحده که نقش کلیدی در اعمال این تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی ایرانی ایفا می‌کند در اغلب موارد سعی کرده تا با برجسته‌سازی نقش این تحریم‌ها در یک روند فروپاشی مرتبط با اقتصاد ایران، از رشد و توسعه همه جانبه این کشور جلوگیری کند».
به گفته‌ی اکونومیست، همزمان با تشدید تحریم‌ها در سال 98 و تصمیم بسیاری از شرکت‌های خارجی برای خروج از بازارهای ایران با هدف در امان بودن از تبعات واکنش احتمالی ترامپ و ایالات متحده به جهت همکاری‌های اقتصادی توسعه یافته با جمهوری اسلامی، تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ صنعتی ایرانی تلاش کردند تا با استفاده از چندین دهه تجربه‌ی فنی و مهندسی خود و همچنین بهره‌برداری از نتایج سرمایه‌گذاری چند ده ساله در زمینه‌ی تحقیق و توسعه، بخشی از نیاز کشور به محصولات تولید شده توسط شرکت‌های خارجی را تأمین کرده و از بروز تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی در کشور جلوگیری کنند.
 
اکونومیست معتقد است از جمله صنایعی که بر اساس همین رویکرد، موفق به تعمیق ساخت داخل و تأمین بخش قابل توجهی از نیاز بازار همزمان با بازارگریزی برندهای خارجی از ایران شد، صنعت لوازم خانگی ایران بود و در این راستا، رد پای شرکت انتخاب الکترونیک به عنوان یکی از هلدینگ‌های فعال در کاهش تبعات اقتصادی تحریم‌ها، کاملاً مشهود است.
دو سال قبل خودکفایی در زمینه‌ی تولید لوازم خانگی به همت و تلاش تولیدکنندگان لوازم خانگی، درحالی محقق شد که حدود شش سال قبل بیش از 85 درصد این بازار در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت‌.
این افزایش سهم بازار اگرچه مورد توجه نشریه انگلیسی معتبر اکونومیست قرار گرفته اما به عقیده بسیاری از کارشناسان در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذار اقتصادی ایران نسبت به آن آگاهی ندارند.
اکونومیست دلایل عدم سقوط اقتصاد ایران در دره تحریم‌ها را این گونه تحلیل می‌کند: «اقتصاد ایران در دهه‌ی گذشته تحت فشار تحریم‌های جهانی دچار رکود، کاهش ارزش و تورم مزمن شد، ضربه خورد، اما سقوط نکرد و این تا حد زیادی به دلیل آن است که تولیدکنندگان ایرانی انعطاف پذیری زیادی در رابطه با مقاومت در برابر تحریم‌ها از خود نشان داده اند.
در این میان سه دلیل اصلی برای تاب‌آوری اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌های سختگیرانه اقتصادی وجود دارد؛ نخستین دلیل، نشت تحریم‌ها در بسیاری از موارد و قدرت ایران در دور زدن این تحریم‌ها است. دومین دلیل تنوع محصولات صادراتی ایران به کشورهای جهان است که در واقع ناشی از طیف وسیع صنایع تولیدی فعال در این کشوراست و سومین دلیل هم جایگزینی واردات است که با انعطاف زیاد و تلاش بی‌سابقه تولیدکنندگان ایرانی فراهم شد».
به گواه این نشریه انگلیسی، صنعت لوازم خانگی ایران با افزایش کیفیت محصولات خود به عنوان پیشران اقتصاد عمل کرده و توانسته‌اند تاب‌آوری اقتصاد کشور را افزایش دهند.

ضربه فنی کرونا و تحریم
سال ۱۳۹۹ تحریم و شیوع ویروس کرونا توانست اقتصاد کشور را با مشکلات متعددی مواجه کند. اما وضعیت صنعت لوازم خانگی به گونه ای دیگر بود. فعالان این صنعت توانستند با استفاده از فرصت‌های تحریم و خلا حضور برندهای بین المللی در این صنعت، طبق آمار رسمی وزارت صمت، از هدف‌گذاری تولید لوازم خانگی در سال 1399 نیز بیشتر تولید کنند.
باور به شعار جهش تولید و برنامه ریزی‌های دقیق، مسیر حرکت بنگاه‌های تولیدی را نیز مشخص کرد. با تلاش تمام فعالان این عرصه از جمله زیرمجموعه‌های هلدینگ انتخاب الکتریک به مدیریت محمدرضا دیانی، رکورد تولید لوازم خانگی در کشور شکسته شد و پیش بینی تولید 12 میلیون دستگاه با رشد 30 درصدی محقق شد. تولید لوازم خانگی در پایان سال۹۹ به رشد 71 درصدی دست یافت.
شرکت انتخاب الکترونیک به مدیریت محمدرضا دیانی که سال گذشته ۴۰ سالگی را پشت سرگذاشت و امروز با ورود به مرحله پختگی، رهبر بازار لوازم خانگی هم محسوب می‌شود، سهم به سزایی در تولید و خودکفایی لوازم خانگی دارد. این شرکت در تولید یخچال فریزر بالاترین تیراژ را به ثبت رساند و براساس آمار وزارت صمت گروه انتخاب الکترونیک از لحاظ تیراژ تولید یخچال فریزر و تلویزیون رتبه نخست و در زمینه تولید ماشین لباسشویی نیز رتبه دوم را کسب کرد.
متعهد به انتخاب مصرف‌کننده
بر اساس آمار و اطلاعات اعلام شده از سوی موسسه GFK بیش از 85درصد از بازار لوازم خانگی کشور در اختیار دو برند خارجی بود که با افزایش فشارها و تحریم، بازار لوازم خانگی کشور را ترک کردند. این درحالی است که اگر تلاش‌ها و زیرساخت‌های لازم در حوزه لوازم خانگی مهیا نبود به طور حتم مشکلات متعددی در این زمینه حادث می شد. در این میان تولیدکنندگان لوازم خانگی و در راس آن گروه انتخاب الکترونیک با مدیریت محمدرضا دیانی توانستند با استفاده از ظرفیت های موجود، خلاء نبود این دو برند را جبران کند.
مردم ایران از سلیقه بالایی در زمینه لوازم خانگی بهره‌مند هستند و علیرغم دشواری تأمین این نیاز در بسیاری از صنایع، اما گروه انتخاب الکترونیک توانست ضمن جبران خلا نبود این برندها، ذائقه بسیار بالای ایرانیان در زمینه کیفیت و تکنولوژی روز را اقناع کرده و به دو دستاورد مهم در سال گذشته دست یابد.
خودکفایی گروه صنعتی انتخاب الکتریک در ساخت و پردازش تکنولوژی های روز دنیا و قطعات لوازم خانگی به کاهش ارزبری و توسعه اشتغال در واحدهای فعال صنعتی، منجر شد. یکی از نکات مهم و اساسی در این صنعت، تولید سبدکامل لوازم خانگی برای دهک‌های مختلف جامعه با میزان درآمد و سلایق متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *