دسته‌ها
اخبار

با 10 کتاب خوب تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شویم!

معرفی کتاب‌هایی در حوزه تحلیل بنیادی
یکی از دغدغه‌های مهم فعالان بازار سرمایه، عدم وجود منبع مطالعاتی مناسب برای تحلیل است. گاهی سرمایه‌‎گذاران، تنها با خواندن یک کتاب، گمان می‌کنند که با جزئیات بازار آشنا شده اند. در حالی که کتاب دریچه ای برای شناخت اولیه به روی سرمایه گذاران می‌گشاید. افزایش تعمق دانش افراد در حوزه بازارهای مالی، به ارتقای سواد جامعه سهامداری کمک می‌کند. همچنین بسیاری از موانع و مشکلات ناشی از ناآگاهی را مرتفع می‌سازد.
در مقاله پیش رو، قصد داریم گزیده‌ای از بهترین کتاب های تحلیل بنیادی را معرفی کنیم تا با مطالعه آن‌ها بتوانید دید بهتری نسبت به بازار سرمایه پیدا کنید و در این حوزه موفق تر عمل کنید. چطور با ۱۰۰هزارتومان بیت‌کوین بخریم؟! مشاهده ویدیو در اینستاگرام

معرفی کتاب را با نابغه بزرگ بازارهای مالی، آقای وارن بافت شروع می‌کنیم:
۱- ۲۳ اصل موفقیت وارن بافت (نویسنده: مارک تایر – مترجمان: سید محمد حسینی بهشتیان، امیر کامگار)

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نوشته شده در مورد وارن بافت و دیگر بزرگان سرمایه گذاری است. مولف  کتاب، با گردآوری ۲۳ اصل و ۷ اشتباه بزرگ، اصولی که وارن بافت و دیگران را به ثروتمندترین سرمایه گذاران دنیا تبدیل کرد را مطرح می‌کند.
همان روش های ذهنی و استراتژی هایی که این افراد ایجاد کرده و در مدت ۵۰ سال به انجام آن ها پایبند بوده اند. اگر می‌خواهید این استراتژی ها را بدانید شما را دعوت به خواندن این کتاب می‌کنیم.
این کتاب اصول و روش‌های معامله صحیح در معاملات سهام و مانند آن و گزیده رازهای موفقیت وارن بافت و دیگر نابغه های سرمایه گذاری را به روشنی مطرح می‌کند. در این کتاب روش های منحصر بفرد وارن بافت و دیگر بزرگان سرمایه گذاری در معاملات سهام و غیره به طور روشن و کاربردی در قالب «۲۳ اصل» و «۷ اشتباه نابخشودنی» با شما در میان گذاشته خواهد شد و مقایسه روش های وی و دیگر افراد موفق با سرمایه گذاران شکست خورده در هر فصل، نکات جدید را به طور کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد.
۹۰ درصد محتوای کتاب راجع به معاملات در بورس و راه های موفقیت هست. تاکید کتاب بر اهمیت اتخاذ روش های ذهنی مناسب و پایبندی به آن‌ها است.
مطالعه کتاب های مفید و انگیزه دهنده می‌تواند در انجام معاملات و تفکرات معامله گری نقش بسزایی داشته باشند “۲۳ اصل موفقیت وارن بافت و دیگر نابغه های سرمایه گذاری” عنوان کتابی است به قلم «مارک تایر» که توسط سیدمحمد حسینی بهشتیان و امیر کامگار ترجمه و از سوی نشر نوآور منتشر شده است.
۲- شاه کلید بزرگان بورس (نویسنده: علی صابریان)

این کتاب مفید، توسط آکادمی یونیت آزاد خبر تهیه و چاپ شده و شامل نکات غنی و کاملی برای سرمایه گذاران است که در حوزه تحلیل بنیادی و سرمایه گذاری می‌تواند راهنمای شما باشد.
در این کتاب، به کلیدهای موفقیت سرمایه گذاری اشاره می‌شود. نکاتی که شاید عده ی زیادی به آن توجه نمی‌کنند. مبحث مهم تنوع بخشی سبد سهام و چالش های مربوط به آن یکی از نکات مهم مطرح شده در این کتاب است.
همچنین نویسنده به اهمیت شناخت میزان ریسک پذیری و کسب دانش در این حوزه تاکید می‌کند.
اهمیت بازه ی زمانی در تحلیل و سرمایه گذاری، دیگر نکته مهم این کتاب ارزشمند است.
صابریان با طرح شش سوال طلایی، خواننده را به چالش می‌کشد تا بتواند فصل پنجم را به عنوان نقطه عطف کتاب خود به رشته تحریر درآورد.
در ادامه به اشتباهات رایج سرمایه گذاران و گام های طلایی جهت تحلیل دقیق تر و شناخت بازار پرداخته می‌شود.
در پایان نیز گام های طلایی بزرگان بازار و نکات مهم به نگارش درآمده است.
۳- تکنیک های ساده و کاربردی در تحلیل بنیادی( نویسنده علی محمد مرادی)

سومین کتاب نیز، یکی دیگر از محصولات ارزشمند آکادمی یونیت آزاد خبر است که با رویکردی ساده و تحلیلی به نگارش درآمده است. با افزایش دانش مالی سرمایه گذاران و نگاه عمیق تر تحلیلگران، نیاز به منبع مطالعاتی قوی در بازار حس شد. این کتاب، سعی دارد با تکنیک های کاربردی و با بیان شیوا، راهنمای تحلیلگران باشد تا در یافتن ارزش ذاتی سهم و تحلیل شرکت ها مسیر بهتری بیابند.
یکی از مهم ترین ویژگی های این کتاب، بهره گیری از مثال های ملموس و واقعی است که در بازار سرمایه ایران رخ داده و می‌تواند در مسیر تحلیل کمک کننده باشد.
و ویژگی دیگر این کتاب، بیان ساده و روان آن است که با خواندن هر صفحه آن به ادامه مطالعه ترغیب می‌شوید.
همچنین در این کتاب از مطالب صرفا نظری پرهیز شده است. همچنین این کتاب از بیان مطالب صرفاً تئوریک و رسمی پرهیز کرده است. این سه ویژگی توانسته این کتاب را در زمره کتاب های محبوب آکادمی یونیت آزاد خبر قرار دهد.
۴- تحلیل بنیادی در بازار سرمایه (نویسنده: سید محمد علی شهدایی)
یکی از افراد شناخته شده در حوزه نگارش کتاب های تحلیل بنیادی، آقای شهدایی است. این کتاب یکی از کتاب های مشهور وی در این حوزه بوده و حاوی نکاتی مفید برای استفاده تحلیلگران بنیادی و فعالان بازار است.

در این کتاب، با نگاهی کاربردی و با اتکا به مبانی علمی به بررسی مجموعه عوامل تاثیر گذار بر تصمیم‌گیری‌های یک فعال در بورس خواهیم توانست به پرسش‌های بی‌پاسخی که شاید برای ما مطرح بوده پاسخ بدهیم. پرسش‌هایی مانند:
چگونه می‌توان از نرم‌افزار و اطلاعات رایگان در تجزیه و تحلیل‌های بورس استفاده نمود؟
چرا عده ای حاضر به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی می‌گردند؟
در بین استراتژی‌های معاملاتی متفاوت که پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد کدام یک را انتخاب نماییم؟
زمان، هزینه‌های فرصتی، ریسک و… چه تاثیری می‌تواند بر تصمیم گیری‌های ما داشته باشد؟
بازده مناسب و معقول سرمایه‌گذاری چه میزانی است و چگونه می‌توان آن را تعیین نمود؟
چگونه بررسی صنایع می‌تواند در کـسب بازده متناسب از شرکت‌ها ما را یاری نماید؟
عکـس العمل‌های ما در مقابل شایعات، اخبار و …. چگونه باید باشد؟
بازده شرکت، رتبه نقد شوندگی و ترکیب سهامداران چه تاثیری در انتخاب سهام خواهد داشت؟
چگونه اعداد و ارقام صورت‌های مالی ارائه شده توسط شرکت‌ها را درک می‌نماییم؟
نسبت‌های مالی گویای چه حقایقی می‌باشند و چگونه ما را در انتخاب سهام یاری خواهند نمود؟
اطلاعیه‌های منتشره توسط شرکت‌ها چه می‌گویند؟
چگونه می‌توان با رتبه‌بندی مدیریت در شرکت‌ها زمینه مناسب انتخاب سهام را فراهم نمود؟
شما در این کتاب، مبانی مقدماتی تحلیل بنیادی را می‌آموزید. با نسبت های مالی و سایر پارامترهای مقایسه ای تحلیل بنیادی آشنا می‌شوید. همچنین قادر خواهید بود تحلیل صورت های مالی اساسی را نیز فرابگیرید.
در مجموع اگر به دنبال کتابی مفید و پر محتوا در زمینه آموزش تحلیل بنیادی هستید، این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
۵- چگونه سهام سودآور انتخاب کنیم؟ (نویسندگان: مورنینگ استار، پائول لارسون – مترجمان: قربان برارنیا ادبی، محمد روشندل)
Paul Larson, Morningstar

عنوان کتاب پنجم، بی شک می‌تواند برای فعالان این حوزه، شگفت انگیز باشد. شما در این کتاب با تجربیات سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا آشنا می‌شوید. مهم ترین مطالبی که در این کتاب مطالعه می‌کنید شامل موارد زیر است:
تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی و استفاده از آن‌ها جهت مقایسه وضعیت شرکت‌ها
آشنایی با مزیت‌های رقابتی
اشنایی با جزئیات صورت‌های مالی اساسی(صورت سود و زیان و ترازنامه)
آشنایی با تفسیر ارقام مالی
آشنایی با مفهوم ارزش
همچنین این کتاب نگاهی به مفهوم تنزیل جریان‌های نقدی دارد. نکات مهم سرمایه گذاری و معرفی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تشکیل سبد سهام از دیگر نکات مهم این کتاب است.
۶- به بورس خوش آمدید (نویسنده: مهدی افضلیان)

کتاب ششم، یکی از ساده‌ترین و روان‌ترین کتاب های تحلیل بنیادی و آموزش بورس است که نشر دانش پژوهان جوان آن را منتشر کرده است. این کتاب دومین کتاب از مجموعه کتاب‌های هنر معامله‌گری در بورس است که توسط مهدی افضلیان به رشته تحریر درآمده است.
اگر به تازگی به جمع سهامداران بازار سرمایه ملحق شده‌اید و دنبال منبعی ساده جهت یادگیری هستید، ما به شما این کتاب را پیشنهاد می‌کنیم.
در این کتاب شما با لزوم سرمایه گذاری، مفاهیم سرمایه گذاری و فرآیند جزئی ورود به بورس آشنا خواهید شد. نگاهی به صندوق های سرمایه‌گذاری، اصطلاحات رایج بازار و تابلوخوانی از دیگر فصول این کتاب است.
در نیمه دوم کتاب شما با صورت های مالی اساسی و تحلیل آنها همراه خواهید شد.
یکی از بخش‌های مفید این کتاب، اشاره به مبحث افزایش سرمایه و معایب و محاسن هر کدام است.
ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری موفق نیز فصول پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهند.
۷- از صفر تا تحلیل بنیادی (نویسنده: رویا درخشانی)

هفتمین کتاب نیز راهنمای خوبی برای مبتدیان این حوزه است. شما در این کتاب می‌توانید، با جزئی ترین نکات در حوزه تحلیل بنیادی آشنا شوید. شما می‌آموزید برای تحلیل بنیادی از کجا شروع کنید و  در جستجوی بررسی چه مواردی باشید. هدف نویسنده از نگارش این کتاب، عمدتا کمک به سرمایه‌گذاران مبتدی است تا بتوانند راحت‌تر موضوعات مربوط به این حوزه را فرابگیرند.
وجه تمایز دیگر کتاب تحلیل بنیادی معرفی شده با سایر کتاب‌های معدود فارسی در مورد این موضوع، انجام تحلیل بنیادی بر اساس بازار سرمایه ایران و آماده به کار کردن فارغ التحصیلان و علاقمندان است. هر خواننده پس از خواندن این کتاب اعتراف خواهد کرد که میزان خلاقیت و حوصله نویسنده در ذکر جزییات کاربردی آموزش تحلیل بنیادی واقعا شگفت انگیز است.
شما در این کتاب با یازده گام اساسی در مسیر تحلیل بنیادی آشنا می‌شوید. نحوه استخراج میزان تولید و فروش شرکت ها و برآورد مبلغ فروش و پیش بینی کارشناسی از دیگر مباحث این کتاب است.
درخشانی همچنین به تحلیل افقی، عمودی و نسبت های مالی پرداخته است. پیش بینی سود بر مبنای سناریوهای مختلف و ارزش‌گذاری مبتنی بر قیمت به درآمد از دیگر نکات ارزشمند کتاب از “صفر تا تحلیل بنیادی” است.
۸- انتخاب سهام برتر به روش تحلیل بنیادی (نویسنده: علینقی رفیعی امام)

در هشتمین کتاب، می‌آموزیم چگونه با روش تحلیل بنیادی، سهام مناسب را انتخاب کنیم.
رفیعی در این کتاب نخست به معرفی شاخص های اقتصاد کلان و تاثیر آنها بر بازار سهام پرداخته است. در ادامه بازارهای مختلف را معرفی کرده و نحوه فعالیت شرکت های مختلف در آنها را شرح داده است.
ما می‌توانیم با صنایع مختلف و شاخص‌های کاربردی هر صنعت و ارتباط آن با فعالیت شرکت‌ها در این کتاب آشنا شویم. تجزیه تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌ها و بانک‌ها از دیگر مباحث مهم این کتاب است.
اگر می‌خواهید با شاخص‌های کاربردی در روند تجزیه و تحلیل شرکت‌ها آشنا شوید، این کتاب به شما کمک خواهد کرد.
یکی از موضوعات مهم در تحلیل بنیادی، نحوه تعیین قیمت ذاتی سهام است که رفیعی در این کتاب به ان پرداخته است.
همچنین شما می‌توانید مثال های کاربردی و گوناگونی در این کتاب بیابید که در تحلیل بنیادی به شما کمک شایانی خواهد کرد. در پایان نیز تعارفی مربوط به قانون تجارت و شرکت های سهامی آورده شده تا راهگشای خوبی برای استفاده کنندگان این منبع اطلاعاتی باشد.
۹- همه چیز درباره سهام (نویسنده: مایکل سینسر – مترجم: مهدی خادمی گراشی)

نهمین کتاب، راجع به کلیت سهام، دید جامعی به شما می‌دهد. نویسنده در این کتاب به آموزش شیوه جدید برای آشنایی با بازار سهام و خرید و فروش سهام پرداخته و به بیان شیوه‌هایی که مانع از ضرر زیاد افراد در بازار سهام می‌شود ، عوامل موثر بر قیمت سهام ، علت ضرر سرمایه گذاران و بیان عقاید خود در مورد بازار سهام پرداخته است.
در این کتاب، شما با نحوه طبقه بندی سهام و کارهایی که به‌واسطه آن می‌توانید انجام دهید، آشنا می‌شوید.
اگر دنبال کتاب خوبی در زمینه استراتژی‌های خرید و فروش هستید، این کتاب می‌تواند منبع خوبی برای شما باشد.
همچنین می‌تواند روش‌های متفاوت درخصوص یافتن سهام مناسب برای سرمایه گذاری را فرابگیرید.
ابزارها و الگوهای تحلیل بنیادی یکی دیگر از موضوعات مهم این کتاب است.
اگر می‌خواهید بدانید چه عوامل بنیادی بر قیمت سهام اثرگذار است، سینسر به بیان ساده و شیوا، پاسخ سوال شما را خواهد داد. در پایان، نویسنده به علل ضرر سرمایه گذاران و عقاید شخصی خود راجع به بازار سهام می‌پردازد.
۱۰- کتاب تحلیل بنیادی کاربردی در بازارهای داخلی و بین المللی تالیف مت کرانتز ترجمه سیدعلی حسینی، شیما احمدی، حسین سیلسپور

انتخاب دهم ما برای معرفی، کتابی است که رانتز در خصوص تحلیل بنیادی بازارهای داخلی و بین المللی نوشته است.
شما در این کتاب با چیستی و چگونگی استفاده از تحلیل بنیادی آشنا می‌شوید. شاید برخی از شما با درک تحلیل بنیادی دستیابی به اطلاعات آن مشکل داشته باشید. این کتاب مشکل شما را حل خواهد کرد. رانتز در ادامه به چگونگی تحلیل شرکت‌ها می‌پردازد و اشاره می‌کند چطور می‌توان با استفاده از ترازنامه، پایداری یک شرکت را اندازه گیری کرد.
ردیابی وجه نقد و نحوه تحلیل صورت جریان وجه نقد و معرفی نسبت‌های مالی از دیگر مباحث این کتاب است.
شاید ندانید تحلیل بنیادی چطور می تواند به شما سود برساند، پس این کتاب را بخرید تا به شما بگوید.  شما با دلایل سرمایه گذاری از طریق تحلیل بنیادی آشنا می‌شوید.
همچنین می‌آموزید چگونه با جریان وجه نقد تنزیل شده، قیمت مناسب سرمایه گذاری را محاسبه کنید.
بررسی اطلاعات صنعت، روندها، پیوند تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکال از دیگر نکات برجسته این کتاب است. در پایان نویسنده، ده موردی که هنگام تحلیل یک شرکت باید بررسی کنیم و ده کاری که تحلیل بنیادی نمی‌تواند انجام دهد، را مورد بحث و چالش قرار می‌دهد.

با ۱۰ کتاب خوب تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شویم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *