دسته‌ها
اخبار

باشگاه خبرنگاران جوان – خرید تضمینی برگ سبز چای از ۷۴ هزار تن گذشت/ پرداخت ۷۰ درصد مطالبات چایکاران



 حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تاکنون ۷۴ هزار و ۹۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.
او از پرداخت ۷۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۳۱۰.۸ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده و مابقی هم به مرور پرداخت می‌شود.
به گفته جهان ساز، ۵۲ هزار تن برگ سبز خریداری شده شامل ۷۰ درصد درجه یک و ۲۲ هزار تن معادل ۲۹ درصد درجه ۲ است.
رئیس سازمان چای ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۶ هزار و ۸۵۰ تن چای خشک استحصال شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید

۷۷ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد/ پیش بینی تولید ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای
به گفته او، علی رغم اقلیم خشک، دمای بالای ۳۲ درجه سانتی گراد و نبود بارندگی طی روزهای اخیر، اما پیش بینی تولید بالاتر از مدت مشابه سال قبل است.
جهان ساز افزود: خرید تضمینی برگ سبز چای از دوم اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا مهر ماه در قالب سه فصل و چهار چین ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان چای درباره آینده تولید برگ سبز چای بیان کرد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی تا پایان این ماه بارندگی خواهیم داشت که با این وجود پیش بینی می‌شود که ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید شود که این میزان ۳۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.
این مقام‌مسئول درباره آخرین وضعیت فروش برگ سبز چای بیان کرد: با توجه به گرمای هوا، خرید و فروش چای کاهش پیدا کرده است، اما به طور کلی مشکل حادی وجود ندارد.
جهان ساز قیمت هر کیلو چای ممتاز در کارخانه‌ها را ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو‌ چای در کارخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.
او با بیان‌ اینکه آمار دقیقی از سطح زیر کشت باغات نداریم، افزود: امسال ۳۵۰ هکتار از باغات رها شده به چرخه تولید بازگشتند، اما آمار نهایی سطح زیر کشت، باغات چای را پایان فصل می‌توان اعلام کرد.
به گفته جهان ساز، با احیای باغات رها شده و انجام عملیات به زراعی ورود چایکاران نسبت به سنوات گذشته بهبود یافته است.
رئیس سازمان چای در پایان با بیان اینکه امکان خودکفایی ۱۰۰ درصدی چای در داخل وجود ندارد، تصریح کرد: با تزریق حداقل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در بازه زمانی پنج ساله با احیای باغات رها شده، این امکان وجود دارد که ۵۰ درصد نیاز کشور را تولید کرد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *