دسته‌ها
اخبار

ایرنا – مراکز آموزش فنی و حرفه ای هیأت امنایی راه اندازی می‌شود


یونیت آزاد خبر –
به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور روز پنجشنبه در نشست وبیناری با مدیران کل استان ها و حوزه آموزش گفت: با هیأت امنایی شدن مراکز، آموزش های مهارتی به سمت تقاضامحوری سوق می یابد و هیأت امنای هر مرکز که از افراد صاحب نظر در حوزه فعالیت تشکیل شده است؛ خط و مشی های کلی ارائه آموزش های متناسب با نیازکار را بررسی و بر اساس اهداف و برنامه ریزی های تعیین شده توسعه مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را فراهم می کنند.
وی به توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت اشاره و تصریح کرد: هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در ارائه ی آموزش های مهارتی، گام مؤثری در توسعه چتر مهارتی در کشور است.
معاون وزیر تعاون با بیان اینکه چهار میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد، یک میلیون و ۴۰۰ واحد، توانایی فعالیت در طرح محیط کار واقعی و همچنین راه اندازی مراکز مهارتی هیأت امنایی را دارا است.
حسینی نیا به امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی و فعال سازی زیرساخت‌های آموزشی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط، افزایش سطح دانش مدیریتی و مهارتی مدیران و صاحبان صنایع و همکاری در طرح کاربینی مربیان بخش دولتی و خصوصی از اهداف این تفاهم نامه است.
وی یادآور شد: به منظور پیشبرد و هدایت تعهدات طرفین، پس از امضای این تفاهم نامه، کارگروه سیاست گذاری ملی با عضویت نمایندگان طرفین و به ریاست مدیرکل دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و دبیر معرفی شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تشکیل می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر ظرفیت سازی برای مشارکت فعال و مؤثر اصناف و بخش خصوصی در ارائه آموزش های مهارتی در راستای اثربخشی و کارآمدی آموزش های مهارتی و پروژه محوری شدن مهارت ها، تصریح کرد: واحدهای تولیدی و اصناف می توانند با بهره گیری از تسهیلات تبصره ۱۸، بر اساس ماهیت آموزشی خود اقدام به امر تولید یا قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند؛ در صورتی که آموزش های ارائه شده آنان، منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باشد.
حسینی نیا افزود: دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ب) تبصره ۷۵» در راستای کارآموزی و آموزشی اثربخش تر و کارآمدتر با مشارکت مهارت آموز در فرآیند پروژه و محیط کارعملی و همچنین ترغیب بیشتر مهارت آموزان در فرایند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش پروژه محور و ارائه چشم انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
وی همچنین اظهار داشت: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزی های مواد اولیه ومصرفی ناشی از آن و یا ارائه خدمات در زمینه های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمون های پروژه محور و در چارچوب برنامه های آموزشی (عرضه محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروه های هدف) کسب می شود.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات می کنند، مکلف اند به گونه ای برنامه ریزی کنند که انجام این امر با برنامه های آموزشی آنها منطبق و هماهنگ باشد.
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *