دسته‌ها
اخبار

انواع دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی

مدیریت سفارشات یک جنبه بسیار مهم از استراتژی معاملاتی شما میباشد که برای مدیریت بهتر ریسک نیز امری ضروری است. در حالیکه معامله ممکن است فقط به سادگی فشردن کلید BUY یا SELL و یا بستن معاملات در سود یا ضرر باشد. ولی راههای زیادی برای استفاده از انواع دستورات خرید و فروش در بازارهای جهانی وجود دارد که در این مقاله سعی میکنیم آنها را برای شما بیان کنیم.
دستورات خرید و فروش در بازارهای مالی را به طور کلی به دو دسته تقسیم می کنند:

سفارشات بازار – Market Orders
سفارشات حد – Limit Orders

سفارشات بازار (Market Orders)
این نوع سفارشات در بین افرادی که مدتی در این بازارها فعالیت کرده باشند بسیار معمول و آشنا میباشد. این نوع سفارشات همان دستورات خرید و فروش در قیمت فعلی بازار هستند و دقیقاً به همان سادگی فشردن کلیدهای BUY یا SELL انجام می گیرند.
برای مثال اگر قیمت (Bid) جفت ارز یورو به دلار (EUR/USD)حدوداً ۱٫۳۱۰۵۰ باشد و شما قصد انجام معامله خرید داشته باشید فقط کافیست که کلید BUY را فشار دهید و دقیقاً در همان لحظه سفارش شما اجرا می گردد. و وقتی قصد بستن معامله خود را دارید با فشردن کلید CLOSE در واقع یک سفارش SELL یا فروش قرار می دهید که سفارش قبلی شما بسته می شود.
معاملات سفارشات بازار چه کاربردی دارند؟
این نوع دستورات برای حرکات سریع بازار بسیار ایده آل هستند و زمانی که شما قصد دارید بوسیله به دست آوردن چند پیپ سود کنید مفید واقع می شوند. بنابراین این نوع دستورات خرید و فروش همواره توسط اسکالپرها ترجیح داده می شوند. همچنین وقتی که می خواهید با اعلام یک خبر جدید وارد بازار شوید و سود کسب کنید کاربرد مناسبی دارند و به شما کمک می کنند تا سریع و ساده در لحظه مورد نظرتان وارد معامله شوید و در موقع دلخواه خارج شوید.
سفارشات حد (Limit Orders)
این نوع سفارشات به شهرت، محبوبیت و عمومی بودن نوع قبلی نیستند و بطور کلی فقط توسط معامله گران با تجربه و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند. یک سفارش حد(Limit Order) یک سفارش خرید و فروش در یک قیمت خاص میباشد.وقتی این نوع سفارش را قرار می دهید هیچ تضمینی وجود ندارد که سفارش شما فعال(اجرا) گردد و طبیعی است که فقط در صورتی فعال می شود که قیمت به محدوده ای  که در سفارش ذکر کرده اید برسد.
معاملات سفارشات حد چه کاربردی دارند؟
این نوع معاملات معمولاً برای معامله گران بلند مدتی پرکاربردتر میباشند و همینطور به این موضوع که از چه تایم فریمی استفاده می کنید بستگی دارد و کاملاً به شیوه و استراتژی معامله شخصی شما بستگی دارد. همینطور این معاملات همیشه یک تاریخ منقضی شدن هم دارند.یعنی وقتی این دستورات را قرار می دهید می توانید گزینه GTC(Good to Canceled) یا مناسب تا زمانی که باطل شود را انتخاب کنید و یا گزینه تاریخ انقضای دستور را تکمیل کنید تا در تاریخ خاصی در صورت فعال نشدن دستور باطل شود.باید اشاره کرد که بیشتر معامله گران نوسانگیر و معامله گران میان روزی از این سفارشات استفاده می کنند و کاملاً بستگی به استراتژی و روشی دارد که هر معامله گر استفاده می کند.
مزیت دیگری که این دسته از سفارشات دارند این است که شما مجبور نیستید مقابل چارت ها بنشینید و منتظر قیمت شوید تا به محدوده دلخواه شما برسد.بلکه یک سفارش حد قرار می دهید و سفارش به محض اینکه به محدوده مورد نظر شما برید فعال می گردد.
انواع سفارشات حد (Limit Markets)

سل لیمیت (SELL LIMIT)
دستوری است که وقتی قیمت در حال افزایش است و شما تشخیص می دهید که قیمت به محدوده قیمتی خاصی می رسد و تغییر روند می دهد قرار می دهید،تا اگر قیمت از محدوده مورد نظر شما عبور کرد و مجدد برگشت این سفارش فعال می شود.
بای لیمیت (BUY LIMIT)
دقیقاً برعکس توضیحات بالا وقتی که قیمت در حال کاهش است و شما تشخیص می دهید که روند وقتی به محدوده قیمتی خاصی برسد تغییر می کند،از این مدل سفارش استفاده می کنید.

استاپ سل (SELL STOP)
قیمت در حال کاهش است و شما معتقدید که همچنان به کاهش ادامه خواهد داد ولی قصد دارید که در محدوده خاصی سوار روند شوید و یا اینکه بعد از عبور از محدوده خاصی از قیمت وارد معامله شوید،از این نوع سفارش استفاده می کنید.
بای استاپ (BUY STOP)
دقیقاً برعکس توضیحات بالا قیمت در حال افزایش است و شما انتظار دارید که همچنان رشد کند ولی بعد از محدوده خاصی مثلاً شکستن مقاومت خاصی میخواهید وارد معامله شوید،از این مدل سفارش استفاده میکنید.

اگر در فکر هستید که کدام یک از دستورات خرید و فروشی که در این مقاله توضیح داده شد مناسب تر هستند جواب همه آنهاست. هر کدام از این دستورات خرید و فروش برای موقعیتی خاص بهترین گزینه برای استفاده هستند و علاوه بر مدیریت معاملات در مدیریت سرمایه و ریسک به معامله گر کمک بسزایی خواهند کرد. همانطور که اشاره شد هرکدام با توجه به استراتژی معامله گران و بازه زمانی مورد استفاده ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۸۷ رای)

۴.۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *