دسته‌ها
اخبار

افکارنیوز – صادرات ایران به عراق ۲۳ درصد افزایش یافت


یونیت آزاد خبر –
 عبدالامیر ربیهاوی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق، با تاکید بر اینکه صادرات ایران همانند سابق با قوت ادامه دارد، گفت: پنج گذرگاه مرزی در منطقه عربی و هفت گذرگاه در اقلیم کردستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و خللی در این بخش را گزارش نکرده‌اند. در هفته‌های اخیر، صادرات تمام کالا‌های دارای مجوز انجام شده و تنها در انتقال ارز مشکلاتی به‌وجود آمده که به‌زودی رفع خواهد شد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به رشد صادرات ایران به عراق در نیمه دوم امسال، گفت: صادرات به این کشور در ۱۰ ماه امسال با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به هشت میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسیده و تا پایان سال، صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به عراق را تجربه خواهیم کرد.
او با اشاره به انتشار خبر‌هایی مبنی بر مشکلات ارسال حواله ارز دلار از سوی صرافی‌های عراقی، گفت: ماه پایانی سال ۲۰۲۲ نرخ دلار در برابر دینار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کرد که معضلاتی را در بازار ارزی عراق به‌دنبال داشت. بر همین اساس بانک مرکزی این کشور که تا قبل از ماه آخر میلادی سال ۲۰۲۲ روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار اسکناس عرضه می‌کرد، این رقم را با کاهش ۲۵ درصدی به ۸۰ میلیون دلار در روز رساند.
ربیهاوی با اشاره به این مساله که در هفته گذشته متوسط عرضه دلار در عراق تحت کنترل کامل آمریکایی‌ها روزانه بین ۷۹ تا ۸۴ میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده تاثیر مستقیم آمریکا در اقتصاد این کشور است، در خصوص تاثیر قاچاق دلار در بازار عراق، گفت: نمی‌توان تاثیر قاچاق دلار را در عراق زیاد دانست؛ زیرا بانک مرکزی این کشور با وجود محدودیت‌ها، همچنان به توزیع حواله این ارز ادامه می‌دهد؛ بلکه مشکلات از ایجاد محدودیت‌ها از سوی آمریکا نشات می‌گیرد و عده‌ای به صورت هدفمند به آن دامن می‌زنند.
او با تاکید بر اینکه آمریکا به‌صورت عامدانه به‌دنبال ایجاد مانع برای صادرات ایران به عراق است، افزود: با وجود تمام مشکلات، شاهد رشد صادرات به این کشور هستیم و موانع، سد راه توسعه مبادلات نشده‌اند.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: در آغاز سال ۲۰۲۳ بخشنامه‌ای ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت دارایی عراق هر ۱۰۰ دلار را به نرخ یک هزار و ۳۰۰ دینار در اختیار بانک‌ها قرار دهد، بانک‌ها نیز با قیمت یک هزار و ۳۱۰ دینار به صرافی‌ها بفروشند و نهایتا با قیمت هر دلار با نرخ یک هزار و ۳۲۰ دینار به‌دست مصرف کننده نهایی برسد.او گفت: با اعلام این دستورالعمل حتی پیش از اجرا نیز موجب شد، در بازار دلار از یک هزار و ۷۸۰ دینار به یک هزار و ۵۰۰ دینار کاهش پیدا کند که به‌دلیل این نوسانات و کاهش ناگهانی نرخ دلار، صرافی‌های عراقی برای انتقال، در صدور حواله وقفه‌ای کوتاه ایجاد کردند که در حال حاضر این مشکل رفع شده و تا هفته آینده اوضاع تجاری میان دو کشور به‌صورت عادی ادامه دارد.

ربیهاوی گفت: بر اساس بخشنامه جدید، صرافی‌ها تحت نظارت بخش امنیت اقتصادی عراق قرار گرفته‌اند و به‌طور مداوم کنترل می‌شوند که در‌صورت تخلف ۲۰ میلیون دینار عراقی جریمه و دفاتر آن‌ها هم بسته خواهد شد.
 
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *