دسته‌ها
اخبار

آموزش سایت گلسنود (Glassnode) و معرفی شاخص های کاربردی آن

بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با دیگر بازارهای مالی، بسیار جدید است. با وجود اشتراکات زیاد در میان تمام بازارهای مالی می‌توان گفت هر بازار ویژگی‌های خاص خود را دارد. در این میان بازار ارزهای دیجیتال زیرساخت کاملاً متفاوتی با دیگر بازارها دارند و هدف از ایجاد آن نیز تغییر در سیستم مالی و اقتصادی بوده است. برای بررسی وضعیت رمز ارز موردنظر خودتان می‌توانید علاوه بر تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و سنتیمنت، از نوع دیگری از تحلیل استفاده کنید که کاملاً مخصوص بازار ارزهاست و در دیگر بازارها کاربرد ندارد.
فهرست این مقاله
آموزش سایت گلسنود (Glassnode)
برخی وب‌سایت‌ها با جمع‌آوری داده‌های مناسب برای تحلیل آنچین (On-chain) به شما کمک می‌کنند درک بهتری از وضعیت بازار داشته باشید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. در ادامه آنچین را برای شما شرح می‌دهیم و سپس به بحث اصلی مقاله یعنی آموزش سایت گلسنود می‌پردازیم که یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای تحلیل آنچین است.
تعریف تحلیل درون زنجیره‌ای یا آنچین (On-Chain)

پیش از این نیز گفتیم که بازار ارزهای دیجیتال بازاری نسبتاً جدید است که زیرساختی متفاوت از دیگر بازارهای مالی دارد. اطلاعات و داده‌ها در بازار ارزها از طریق بلاک چین جابه‌جا می‌شوند. در این نوع تحلیل درواقع شبکه بلاک چین آنالیز می‌شود؛ برای مثال تعداد آدرس‌هایی که فعال هستند، تعداد آدرس‌هایی که بالای ۱۰۰ واحد بیت کوین دارند یا هر اطلاعات دیگری که از طریق تراکنش‌هایی که در بلاک چین انجام می‌شوند قابل جمع‌آوری هستند.
همان‌طور که می‌دانید بلاک چین غیرمتمرکز بوده و دسترسی به اطلاعات آن برای همه فراهم شده است. برخی وب‌سایت‌ها با جمع‌آوری این داده‌ها و قراردادن نمودار آن‌ها در کنار نمودار قیمتی، برای کاربران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال، شاخص‌هایی را ایجاد کرده‌اند.
فعالیت در بازارهای مالی بدون تجربه و دانش سودی برای فعالان نخواهد داشت. ممکن است برخی اوقات به‌صورت تصادفی و در پی جریان بازار، سودهایی را کسب کنید، اما قطعاً این سود ادامه‌دار نخواهد بود.
تحلیل‌های مختلف در بازارهای مالی به‌کمک معامله‌گران آمده‌اند تا با استفاده از این تحلیل‌ها بتوان پیش‌بینی نزدیک‌تری به واقعیت از آینده داشت. استفاده از یک نوع تحلیل به‌تنهایی نمی‌تواند نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد؛ چراکه این تحلیل‌ها مکمل هم هستند. برای آموزش انواع تحلیل‌ها بهتر است به‌جای آنکه زمان و سرمایه خود را هزینه کنید، با شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز هرچه زودتر به موفقیت برسید.
کاربرد سایت گلسنود
Glassnode یکی از سایت‌هایی است که امکان انجام تحلیل آنچین را برای کاربران فراهم کرده است. کاربران با مراجعه و ثبت‌نام در این وب‌سایت می‌توانند شاخص‌های مختلف را بررسی کنند، اما استفاده از وب‌سایت گلسنود تنها خاص معامله‌گران نیست.

با بررسی شاخص‌های سایت گلسنود می‌توان وضعیت شبکه بلاک چین را بررسی کرد؛ برای مثال هش ریت، سختی شبکه، تعداد آدرس‌های فعال و اطلاعات این چنینی که در نمودارهای جداگانه در این وب‌سایت وجود دارند. بررسی و تحلیل مواردی که مربوط به شبکه بلاک چین هستند، همان تحلیل آنچین (On Chain) به شمار می‌آیند.

تدوین استراتژی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای وب‌سایت گلسنود، تدوین استراتژی برای معامله‌گران است؛ به این ترتیب مثلاً با بررسی شاخص آدرس‌های فعال متوجه می‌شوید بیت کوین هنگام بالارفتن تعداد آدرس‌های فعال یا کاهش آن‌ها چه رفتار قیمتی از خود نشان داده است. در آینده نیز زمانی که تعداد آدرس‌های فعال افزایش یا کاهش داشته باشند، شما می‌دانید احتمالاً بیت کوین چه رفتاری از خود نشان می‌دهد. به این ترتیب با بررسی شاخص‌های مختلف و مشاهده رفتار قیمتی بیت کوین در شرایط مختلف یک استراتژی معاملاتی برای خود تدوین می‌کنید.

گردآوری آمار برای مقالات و کنفرانس‌ها

استفاده از وب‌سایت گلسنود (Glassnode) محدود به معامله‌گران نیست و حتی محققان و افرادی که قصد نوشتن مقاله یا اجرای کنفرانس را داشته باشند، می‌توانند به داده‌های این وب‌سایت که بسیار معتبر هستند اعتماد کنند. برای آوردن داده‌ها در مقالات نمی‌توان از هر منبعی استفاده کرد.
آموزش گام به گام ثبت نام در سایت گلسنود

اکنون که با این وب‌سایت بسیار کاربردی برای بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدید، حتماً می‌خواهید در آن ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سایت گلسنود Glassnode کافی است به آدرس آن مراجعه کنید. پس از کلیک روی لینک وب‌سایت با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبه‌رو می‌شوید. در این مرحله باید روی دکمه Sign up در بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. توجه داشته باشید در دفعات بعدی که قصد ورود به حساب کاربری‌تان را دارید، باید روی گزینه Log In کلیک کرده و سپس آدرس ایمیل و رمز عبور خودتان را وارد کنید.

اما برای ثبت‌نام، پس از کلیک روی گزینه Sign Up صفحه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید اطلاعات خواسته‌شده را در کادرهای آن وارد کنید. اطلاعات خواسته‌شده در این مرحله به ترتیب نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل و یک رمز عبور است. سپس با کلیک روی کادر پایینی، موافقت خود را با قوانین سایت گلسنود اعلام و درنهایت نیز روی گزینه مشکی‌رنگ Sign Up کلیک کنید.

ثبت‌نام شما در اینجا به پایان می‌رسد. تنها کافی است به ایمیل خود مراجعه کرده و روی گزینه Active Account به معنای فعال‌سازی حساب کاربری در ایمیلی که سایت گلسنود برای شما ارسال کرده است، کلیک کنید تا حساب کاربری شما فعال شود. پس از ثبت‌نام و فعال‌سازی، شما با صفحه‌ای مانند شکل پایین روبه‌رو خواهید شد و حالا می‌توانید از داده‌های فوق‌العاده ارزشمند وب‌سایت گلسنود استفاده کنید تا معاملات پرسودتری را داشته باشید.

 سرویس های رایگان و پولی
در کنار نام شاخص‌ها در سایت گلسنود می‌توانید T1، T2 و یا T3 را ببینید که با توجه به نوع حساب کاربری خودتان می‌توانید به هرکدام دسترسی داشته باشید. اگر در کنار نام یک شاخص علامت T1 آورده شده باشد، به این معناست که این شاخص برای همه کاربران و به‌صورت رایگان در دسترس است.
در این میان شاخص‌های دیگری نیز هستند که کاربران با پرداخت هزینه می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این شاخص‌ها با اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتری که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، می‌توانند نقاط بهتر و دقیق‌تری برای ورود و خروج از معاملات را به کاربران نشان دهند.

انواع حساب کاربری در سایت گلسنود (Glassnode)

استاندارد (Standard)

شاخص‌هایی که به‌صورت رایگان ارائه می‌شوند، بنیادی‌ترین اطلاعات را به کاربران می‌دهند. اگر شما یک کاربر در سطح استاندارد باشید، اطلاعات شاخص‌های T1 را با به‌روزرسانی ۲۴ ساعت پیش دریافت می‌کنید، اما دسترسی به شاخص‌های T2 و T3 برای شما ممکن نیست و اگر به این داده‌ها نیاز داشته باشید، باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید.

پیشرفته (Advanced)

T2 (Tier 2) سرویس‌ پیشرفته‌تری است که اطلاعاتی جزئی‌تر و به‌روزتر را ارائه می‌دهد که معمولاً معامله‌گران حرفه‌ای از این نوع حساب کاربری استفاده می‌کنند. همان‌طور که در شکل هم می‌بینید، اگر کاربری به اطلاعات به‌روزتری نیاز داشته باشد، باید با پرداخت هزینه‌ای، سطح حساب خود را از استاندارد به پیشرفته تغییر دهد. اگر شما یک کاربر سطح پیشرفته باشید، اطلاعات شاخص‌های T1 را با به‌روزرسانی هر ساعت و شاخص‌های T2 را با به‌روزرسانی هر ۲۴ ساعت دریافت خواهید کرد.
هزینه شارژ سطح Advanced 39 دلار به‌صورت ماهانه است و در صورتی که هزینه ۱۲ ماه را یکجا بپردازید، هر ماه برای شما ۲۹ دلار هزینه خواهد داشت؛ به عبارت دیگر ۳۴۸ دلار در سال باید برای این سرویس هزینه کنید.

حرفه‌ای (Professional)

سرویس‌های حرفه‌ای برای کاربران حرفه‌ای و حتی سازمان‌ها بسیار مفید هستند و اطلاعات دقیقی را با به‌روزرسانی هر ۱۰ دقیقه ارائه می‌دهند. درواقع کاربران سطح حرفه‌ای اطلاعات تمام شاخص‌ها را با به‌روزرسانی هر ۱۰ دقیقه دریافت می‌کنند. برای سطح حرفه‌ای شما امکان پرداخت به‌صورت ماهیانه را نخواهید داشت، بلکه باید سالیانه و ۷۹۹ دلار به ازای هرماه پرداخت کنید؛ یعنی ۹۵۸۸ دلار برای یک سال.
گزارش‌های تخصصی در بخش Insights

در این بخش از سایت گلسنود که شبیه یک مجله آنلاین است، می‌توانید تحلیل‌های هفتگی را ببینید. بیشتر تحلیل‌های آنچین در سایت‌های ایرانی از این بخش از سایت گلسنود ترجمه شده و در اختیار کاربران فارسی‌زبان قرار می‌گیرند.
معرفی شاخص های پرکاربرد سایت گلسنود
وب‌سایت گلسنود Glassnode یک پایگاه داده است که تعداد بسیار زیادی از شاخص‌ها را می‌توانید در آن بررسی کنید. امکان بررسی همه شاخص‌ها در این مقاله وجود ندارد؛ با این حال سعی می‌کنیم شاخص‌های کاربردی سایت گلسنود را برای شما معرفی کنیم. همان‌طور که در شکل پایین مشاهده می‌کنید، فهرست معیارهای (Metrics) مختلف در این ستون قرار گرفته است که البته هر متریک شامل چندین شاخص است.
برای مثال Addresses شامل شاخص‌هایی است که آدرس‌ها را از جوانب مختلف بررسی می‌کنند؛ مثلاً شاخص آدرس‌های فعال بیت کوین یا آدرس‌هایی که موجودی آن‌ها کمتر از یک واحد بیت کوین است و دیگر شاخص‌های مربوط به آدرس‌ها در این بخش قرار گرفته‌اند. همچنین اگر شما به‌دنبال شاخص خاصی روی یک رمزارز مشخص باشید، می‌توانید در دو کادر بالایی، رمز ارز موردنظر و شاخصی که قصد بررسی آن را دارید، جست‌وجو کنید. در ادامه برخی از کاربردی‌ترین شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم.

آدرس‌ها را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد. پس از ورود به سایت گلسنود در ستون سمت چپ روی Addresses کلیک کنید تا بتوانید شاخص‌های مختلف آن را مشاهده و یکی را انتخاب کنید. این امکان برای کاربران فراهم شده است تا شاخص موردنظر خود را در یک بازه زمانی خاص بررسی کنند. این بازه به‌طور پیش‌فرض از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا تاریخ روز قبل از بررسی شاخص است؛ با این حال اگر فردی به اطلاعات و داده‌های جدیدتر، یعنی داده‌های مربوط به ۲۴ ساعت قبل هم نیاز داشته باشد، باید حساب کاربری خود را ارتقا دهد.

پس از کلیک روی معیار Addresses تعداد زیادی از شاخص‌های مربوط به آدرس را می‌بینید که هرکدام از این شاخص‌ها رتبه‌بندی شده‌اند. همان‌طور که پیش از این نیز بیان کردیم، اگر یک شاخص از نوع T1 باشد، به این معناست که همه کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان از داده‌های آن استفاده کنند. Active Addresses یکی از همین شاخص‌هاست و این شاخص به آدرس‌هایی اشاره دارد که بیت کوین داشته و فعال هستند و به عبارت دیگر تراکنش‌هایی را انجام می‌دهند.
شکل، خط سیاه‌رنگ نمودار قیمتی را نشان می‌دهد که در سایت‌های تحلیلی مانند تریدینگ ویو (Trading View) نیز به آن دسترسی داریم، اما نمودار نارنجی‌رنگ تعداد آدرس‌های فعال را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید در آن نواحی که قیمت رشد داشته است، تعداد آدرس‌های فعال نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. بالارفتن تعداد آدرس‌های فعال در شبکه، اقبال عمومی به بیت کوین، افزایش تقاضا برای این ارز و همچنین افزایش نقدینگی در شبکه را نشان می‌دهد که می‌تواند به افزایش قیمت نیز منجر شود.
سیگنال: معمولاً زمانی که تعداد آدرس‌های فعال افزایش داشته باشند، قیمت بیت کوین (دیگر ارزها) افزایش خواهد یافت.

شاخص‌های دیگری همچون آدرس‌های فرستنده (Sending Addresses) یا آدرس‌های گیرنده (Receiving Addresses) که به‌ترتیب به تعداد کیف پول‌هایی اشاره دارد که بیت کوین ارسال می‌کنند و تعداد کیف پول‌هایی که بیت کوین دریافت می‌کنند نیز در این بخش به‌صورت رایگان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، اما برای بررسی شاخص‌های بیشتر مانند شاخصی که تعداد آدرس‌های با موجودی بیشتر از ۱۰۰ واحد بیت کوین را نشان می‌دهد، باید با پرداخت مبلغی، نوع حساب کاربری خود را تغییر دهید تا به شاخص‌های T2 و T3 هم دسترسی داشته باشید.

در بخشی که به صرافی‌ها مربوط است نیز می‌توانید اطلاعاتی مانند ورود و خروج بیت کوین یا هر ارز دیگری را به صرافی‌ها بررسی کنید. با ورود بیت کوین به صرافی‌ها احتمال نزول قیمت وجود خواهد داشت؛ چراکه معمولاً کسانی که اقدام به انتقال بیت کوین یا هر دارایی دیگر خود به صرافی می‌کنند، معمولاً قصد فروش آن را دارند. شرایط این چنینی را در زمان انتشار سویه جدید کرونا یعنی امیکرون (Omicron) شاهد بودیم.
با انتشار این ویروس فعالان بازار خبر را یک سیگنال منفی تلقی کرده و اقدام به انتقال بیت کوین‌های خود به صرافی کردند و سپس بیت کوین‌های خود را فروختند. به زبان ساده می‌توان گفت روند ورود بیت کوین به صرافی در تضاد با روند قیمتی آن است. همان‌طور که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، با افزایش تعداد بیت کوین‌هایی که وارد صرافی می‌شوند (نمودار نارنجی‌رنگ) نمودار قیمتی کاهش می‌یابد. برعکس یعنی زمانی که تعداد بیت کوین‌هایی که وارد صرافی می‌شوند روندی کاهشی به خود بگیرد، قیمت بیت کوین افزایش خواهد یافت.
سیگنال: افزایش موجودی صرافی‌ها به کاهش قیمت منجر خواهد شد و برعکس.

در بخش Exchanges بیش از ۵۰ شاخص وجود دارد که صرافی‌ها را از جوانب مختلف بررسی کرده است. البته شاخص‌های این بخش از نوع T2 و T3 هستند؛ به این معنا که برای استفاده از آن‌ها باید حساب کاربری خود را از حالت استاندارد به پیشرفته یا حرفه‌ای ارتقا دهید. نمودار نارنجی‌رنگ مربوط به شاخص و نمودار سیاه‌رنگ نیز به قیمت ارز مربوط است که شما می‌توانید با بررسی دقیق و یافتن یک رفتار در مواقع مشابه، یک استراتژی معاملاتی برای خود طراحی کرده یا آینده ارز را پیش‌بینی کنید.
 
توجه داشته باشید که بررسی شاخص‌های مختلف تنها برای بیت کوین انجام نمی‌شود و شما می‌توانید با توجه به شاخص و ارزهایی دیجیتالی که شاخص موردنظر برای آ‌ن‌ها طراحی شده است، رمز ارز موردنظر خود را از میان ارزهای موجود انتخاب کنید؛ برای مثال شاخص Exchange Balance که پیش از این بررسی کردیم، برای ارزهای دیجیتال مختلفی از جمله بیت کوین، اتریوم، تتر، USDC، SUSHI و… طراحی شده است و شما می‌توانید هرکدام از ارزهای موجود را انتخاب کنید، اما در مقابل برخی از شاخص‌ها تنها برای بیت کوین طراحی شده‌اند.
برای پیداکردن فهرست ارزهای دیجیتالی که می‌توان در هر شاخص بررسی کرد، کافی است با رفتن به صفحه شاخص موردنظر و سپس اسکرول به پایین، فهرست ارزهای دیجیتال مناسب بررسی در شاخص را در بخش Assets بررسی کنید. البته بد نیست بدانید فهرستی از شاخص‌ها و ارزهای دیجیتال قابل تحلیل روی آن‌ها در بخش کاتالوگ (Catalog) قرار گرفته است که در آینده به بررسی این بخش از سایت گلسنود خواهیم پرداخت.

با این حال از آنجا که عمر بیت کوین بیشتر از دیگر ارزهاست و حجم معاملات نسبتاً بالایی دارد، می‌توان تحلیل بهتری روی آن انجام داد. این نکته را هم فراموش نکنید که تحلیل برخی ارزهای دیجیتال به‌دلیل محدودبودن داده‌های موجود از آن ارز، ممکن نیست که البته این موضوع درباره تحلیل تکنیکال که به گذشته رفتار قیمتی مربوط است نیز صدق می‌کند.
در بخشی که در شکل مشخص کردیم، امکان انتخاب رمز ارز موردنظر از کادر اول و جست‌وجوی شاخص موردنظر از کادر دوم فراهم است؛ با این حال شاخص‌ها به‌طور پیش‌فرض، بیت کوین را نشان می‌دهند.

جریان نهفته موجودیت تعدیل‌شده (Entity-Adjusted Dormancy Flow)

از این شاخص برای یافتن نقاطی استفاده می‌شود که احتمال می‌رود ارز قصد صعود قیمتی را داشته باشد. شاخص Entity-Adjusted Dormancy Flow به نسبت ارزش بازار در حال حاضر و ارزش نهفته سالانه بازار برحسب دلار اشاره دارد. Dormancy در این شاخص به تعداد روزهایی اشاره دارد که بیت کوین‌ها خرج‌نشده باقی مانده‌اند. همان‌طور که در شکل نیز دیده می‌شود، زمانی که نمودار نارنجی‌رنگ که همین شاخص را نشان می‌دهد به محدوده خاکستری‌رنگ برخورد کند، می‌توان انتظار یک افزایش قیمت را از بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال داشت، نمودار مشکی‌رنگ هم براساس نمودارهای دیگر سایت گلسنود، به نمودار قیمتی ارز اشاره دارد. البته همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این شاخص از نوع T2 است؛ درنتیجه برای داشتن آخرین به‌روزرسانی آن، باید حتماً نوع حساب کاربری خود را ارتقا دهید.
سیگنال: زمانی که نمودار به محدوده خاکستری‌رنگ برسد، می‌توان آن را به‌عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفت.‌

این شاخص که تا به امروز تنها می‌توان از آن برای تحلیل بیت کوین استفاده کرد، می‌تواند سیگنال‌های قوی را برای انجام معاملات به ما بدهد. دو میانگین متحرک (مووینگ اوریج) ۳۰ MA و ۶۰ MA البته براساس هش ریت و نه قیمت بیت کوین، قرار است در پیداکردن نقاط مناسب برای ورود به معاملات به ما کمک کنند. در برخی از بازه‌های زمانی، مثلاً بعد از رویداد هاوینگ که هر چهار سال رخ می‌دهد و پاداش ماینرها نصف می‌شود، شرایط کاپیتولاسیون ماینرها که طبق آن برخی از ماینرها اقدام به فروش بیت کوین‌های خود برای تهیه دستگاه‌های ماینر قوی‌تر می‌کنند، اتفاق می‌افتد.
هش ریت و قیمت بیت کوین با هم هم‌بستگی دارند، زمانی که ماینرها اقدام به فروش بیت کوین‌های خود کنند، قیمت و هش ریت بیت کوین هر دو کاهش خواهند‌ داشت، اما این کاهش همیشگی نیست و با اتمام فروش بیت کوین‌های برخی از ماینرهای ضعیف‌تر برای به‌روزرسانی دستگاه‌های خود، شاهد کاهش فشار فروش در بازار خواهیم بود. درواقع این شاخص زمان اتمام فشار فروش ناشی از عرضه ماینرها و به زبان ساده کف قیمت بیت کوین را به ما نشان می‌دهد.
اما ببینیم برای کسب سود و گرفتن سیگنال چطور می‌توانیم از این شاخص استفاده کنیم. البته پیش از هر چیز باید بدانید این شاخص از نوع T2 است؛ به این معنا که شما اگر به اطلاعات به‌روز این شاخص دسترسی خواهید داشت که حساب کاربری خود را ارتقا دهید- همان‌طور که در شکل زیر هم دیده می‌شود- از ناحیه خط‌چین به بعد این شاخص اطلاعاتی به ما نمی‌دهد و تنها نمودار قیمتی در آن بخش فعال است.

درواقع زمانی که میانگین‌های متحرک ۳۰ و ۶۰ وارد نواحی قرمزرنگ می‌شوند، به این معناست که بیت کوین در حال کف‌سازی است و برای یک روند صعودی آماده می‌شود. خروج از نواحی قرمزرنگ یکی از شرایط لازم برای صعود است که البته این فاکتور به‌تنهایی کافی نیست و زمانی که MA 30 یا همان نمودار سبزرنگ، MA 60 یعنی نمودار آبی‌رنگ را رو به بالا قطع یا به‌اصطلاح کراس کند، می‌توانیم انتظار یک صعود قیمتی را از بیت کوین داشته باشیم.
توجه داشته باشید در بسیاری از مواقع استفاده از چنین شاخص‌هایی برای آنکه سیگنال قوی به سرمایه‌گذار داده شود، با کمی تأخیر اتفاق می‌افتد که سبب جاماندن سرمایه‌گذاران از بخشی از سود احتمالی می‌شود. راه‌حل می‌تواند این باشد که وقتی قیمت و میانگین‌های متحرک به نواحی قرمزرنگ برسند، در صورتی که از دیگر تحلیل‌های خود سیگنال ورود دریافت کردید، می‌توانید به‌صورت پله‌ای خرید خود را انجام دهید.
از آنجا که استفاده از این شاخص نباید تنها ملاک برای ورود به معاملات باشد، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران به‌کمک انواع تحلیل‌های موجود، نقاط ورود مناسب به معاملات را پیدا کرده و با بررسی و کنار هم قراردادن تحلیل‌های خود بتوانند پیش‌بینی‌هایی با کمترین میزان خطا ارائه دهند.

Puell Multiple یکی دیگر از شاخص‌های بسیار کاربردی است که میزان سود را در مقایسه با ۳۶۵ روز یا همان یک سال گذشته نشان می‌دهد. زمانی که سرمایه‌گذاران سود خوبی را در مقایسه با یک سال گذشته کسب می‌کنند، احتمالاً به فروش کوین‌های خود می‌اندیشند که همین عامل می‌تواند سبب ریزش قیمت بیت کوین شود. این شاخص تا امروز تنها برای بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC) ارائه شده است.
همچنین اگر شاخص‌های مختلف سایت گلسنود را بررسی کرده باشید، حتماً متوجه آیکون یوتیوب در کنار عبارت Metric Tutorial شده‌اید. درواقع با کلیک‌کردن روی این گزینه شما می‌توانید ویدئوی آموزشی این شاخص را که توسط سایت گلسنود آماده شده است، تماشا کنید و نحوه سیگنال‌گرفتن از آن را آموزش ببینید.
اما این شاخص را می‌توانید در دسته شاخص‌های مربوط به ماینر (Miner) پیدا کنید، همچنین باید بدانید شاخص Puell Multiple از نوع T2 است و برای دریافت به‌روزترین اطلاعات از آن باید حساب کاربری خود را با پرداخت هزینه ارتقا دهید. اگر هنگام بررسی این شاخص قصد داشتید تنها بر یک بازه زمانی خاص، مثلاً از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ تا انتهای سال را تمرکز داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی با درگ‌کردن دو اهرم چپ و راست در پایین شاخص این کار را به‌راحتی انجام دهید. این اهرم‌ها برای تمام شاخص‌های سایت گلسنود وجود دارند.

اکنون که با این شاخص آشنا شدید، بهتر است ببینیم چطور می‌توان از اطلاعات آن در معاملات خود استفاده کرد و سود برد. همان‌طور که در شکل نیز مشخص است، دو نوار قرمز و سبزرنگ در بالا و پایین شاخص به چشم می‌خورد. زمانی که شاخص Puell Multiple به نوار قرمزرنگ بالایی برسد، یک سیگنال فروش صادر می‌شود و معمولاً پس از رسیدن شاخص به این ناحیه شاهد بالارفتن میزان عرضه و درنتیجه کاهش قیمت هستیم.
برعکس این شرایط وقتی پیش می‌آید که شاخص نارنجی‌رنگ Puell Multiple به ناحیه سبزرنگ پایین می‌رسد. رسیدن به این ناحیه نیز می‌تواند به‌عنوان سیگنالی برای آغاز یک روند صعودی تلقی شود؛ درنتیجه می‌توان گفت با رسیدن شاخص Puell Multiple به نوار سبزرنگ پایین، می‌توان انتظار داشت تقاضا و در پی آن قیمت ارز بالا برود.
سیگنال: رسیدن شاخص به ناحیه قرمزرنگ سیگنال فروش و رسیدن شاخص به ناحیه سبزرنگ سیگنالی برای خرید است.

شاخص RHODL Ratio یا Realized HODL Ratio درواقع نسبت تعداد بیت کوین‌هایی که برای یک هفته نگه‌داری شده‌اند به بیت کوین‌هایی را نشان می‌دهد که در بازه ۱ تا ۲ ساله نگه‌داری شده‌اند. همچنین این شاخص به ارزش تمام‌شده بیت کوین‌هایی که هولد (هودل) شده‌اند نیز اشاره دارد. برای محاسبه این شاخص، طول موج‌های ایجادشده در یک هفته را به طول موج‌های ایجادشده در ۱ تا ۲ سال تقسیم کرده و عدد به‌دست‌آمده در تعداد روزهایی که اطلاعات شاخص ثبت شده است، ضرب می‌شود. درواقع طول موج‌ها براساس بیت کوین‌های خرج‌نشده در کیف پول‌ها اندازه‌گیری می‌شوند.
می‌توان از این شاخص این‌گونه برداشت کرد که وقتی شاخص RHODL Ratio به ناحیه قرمزرنگ می‌رسد، سیگنال افت قیمت صادر می‌شود؛ یعنی برخی سرمایه‌گذاران در چنین مواقعی اقدام به فروش دارایی خود می‌کنند؛ به عبارت دیگر افرادی که به سود رسیده‌اند، ممکن است بیت کوین‌های خود را بفروشند. برعکس این حالت نیز ممکن است رخ دهد؛ یعنی زمانی که شاخص به نوار سبزرنگ پایین می‌رسد، می‌توان آن نواحی را کف قیمت دانست؛ یعنی جایی که برخی اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و می‌توان انتظار یک رشد قیمت را داشت.
سیگنال: رسیدن شاخص RHODL Ratio به ناحیه قرمزرنگ سیگنال فروش و رسیدن آن به نوار سبزرنگ سیگنال خرید تلقی می‌شود.

MVRV Z-Score
این شاخص ارزش واقعی بیت کوین را با ارزش روز آن مقایسه می‌کند. در این نمودار نیز دو نوار به رنگ‌های سبز و قرمز داریم. وقتی شاخص به نوار بالایی که قرمزرنگ است برسد، به این معناست که بیت کوین در حال معامله‌شدن در بالای قیمت واقعی خود است؛ درنتیجه زمان خوبی برای خرید نیست.
در مقابل زمانی که شاخص MVRV Z-Score به نوار سبزرنگ در پایین صفحه برسد، می‌توان چنین برداشت کرد که ارزش واقعی بیت کوین بیش از این است و این ارز در حال معامله‌شدن در قیمتی زیر ارزش واقعی خود است. در چنین شرایطی احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد؛ بنابراین وقتی شاخص به این ناحیه برسد، خرید بیت کوین منطقی است. این شاخص را می‌توان برای تحلیل بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و لایت کوین (LTC) استفاده کرد.
سیگنال: زمانی که شاخص به نوار قرمزرنگ برسد، سیگنال فروش و زمانی که شاخص به نوار سبزرنگ برسد، سیگنال خرید بیت کوین از این شاخص صادر می‌شود.

بخش های مختلف سایت گلسنود (Glassnode)

در بخش داشبورد (Dashboard) شما می‌توانید به مهم‌ترین شاخص‌ها دسترسی داشته باشید؛ البته امکان شخصی‌سازی داشبورد با توجه به نیاز شما نیز وجود دارد. برای این کار پس از ورود به حساب کاربری در صفحه اصلی روی گزینه Dashboard و سپس روی + Create Dashboard کلیک کنید.
با کلیک روی گزینه Dashboard شاخص‌های مهم مربوط به بیت کوین که به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده‌اند، مشاهده می‌شوند که می‌توانید با انتخاب + Create Dashboard داشبورد شخصی خودتان را بسازید. پس از ایجاد داشبورد دسترسی به شاخص‌های موردنظر برای شما بسیار ساده خواهد بود و در مواقع موردنیاز کافی است به بخش داشبورد مراجعه کنید و نیازی به جست‌وجوی آن‌ها نیست.

در این مرحله و پس از کلیک روی Create Dashboard باید یک نام برای داشبورد خود انتخاب کرده و سپس روی گزینه Create کلیک کنید. باید بدانید شما محدودیت ندارید و می‌توانید بیش از یک داشبورد برای خود ایجاد کرده و شاخص‌های موردنظر خود را به آن اضافه کنید.

پس از ایجاد یک داشبورد حالا باید شاخص‌های مدنظرتان را به آن اضافه کنید. این کار با کلیک روی گزینه Add Metric انجام می‌شود. پس از کلیک روی این گزینه صفحه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که به شما امکان انتخاب رمز ارز و شاخص موردنظر را می‌دهد.

در این بخش می‌توانید شاخص‌های مختلف را با هم مقایسه، ترکیب یا ایجاد کنید. با استفاده از اطلاعاتی که می‌توانید از خدمات ارائه‌شده در این بخش جمع‌آوری کنید، تحلیل و پیش‌بینی شما با دقت بالاتری محقق خواهد شد. فراموش نکنید تحلیل آنچین و تمام اطلاعاتی را که می‌توان از آن به دست آورد، نمی‌توان به‌تنهایی استفاده کرد و درواقع تحلیل آنچین در کنار دیگر تحلیل‌ها می‌تواند یک پیش‌بینی نزدیک‌تر به واقعیت را برای شما داشته باشد.

اگر در حین استفاده از اطلاعات سایت گلسنود به تحلیل تکنیکال هم نیاز داشتید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Trading View در نوار بالایی به این پلتفرم تحلیلی بسیار قوی دسترسی داشته و تحلیل خود را انجام دهید.

زمانی که شما به‌عنوان معامله‌گر قصد تحلیل داشته باشید، به‌دنبال نقاط ورود و خروج مناسب هستید تا بتوانید بیشترین سود را کسب کنید. اگر نیاز داشتید ارز موردنظر شما به نقطه خاصی برسد، می‌توانید با ایجاد یک Alert و افزودن جزئیاتی مانند رمز ارز موردنظر، شرط هشداردادن و نام برای هشدار، از بررسی مدام نمودارها خلاص شوید؛ به این ترتیب زمانی که رمز ارز مربوط به هدف موردنظر و درواقع تحقق شرط واردشده رسید، به شما هشدار داده می‌شود. همچنین می‌توانید تنظیم کنید این هشدار را هر یک ساعت دریافت کنید یا در بازه‌های زمانی موردنظر دیگر.

برای ایجاد یک هشدار باید از نوار بالای صفحه روی Alerts کلیک کنید و سپس با کلیک روی Create Alerts و انتخاب رمز ارز و متریک موردنظرتان، شرایط هشدار را در صفحه‌ای مانند شکل زیر وارد کرده و درنهایت روی گزینه Create کلیک کنید.

یکی از کاربردی‌ترین بخش‌ها در سایت گلسنود (Glassnode) بخش مقایسه (Compare) است؛ به این ترتیب کاربران می‌توانند رابطه شاخص‌های مختلف یک ارز یا شاخص‌های مشترک دو ارز متفاوت را با هم مقایسه کنند و به این ترتیب رابطه بین آن‌ها را کشف کنند تا بتوانند رفتار مشخص بین آن‌ها را تشخیص دهند و در آینده برای کسب سود از آن استفاده کنند؛ برای مثال می‌توان تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین و اتریوم را با هم مقایسه کرد و فهمید این دو ارز از لحاظ آدرس‌های فعال چه رابطه‌ای با هم دارند. برای این کار کافی است وقتی در بخش Chart قرار دارید، روی گزینه Compare کلیک کنید.

در این مرحله باید روی گزینه ADD کلیک کنید تا بتوانید ارز و شاخص موردنظر خود را برای مقایسه اضافه کنید. اگر با مفهوم کرولیشن (Correlation) یا ضریب هم‌بستگی آشنا باشید، درک این بخش برای شما بسیار ساده خواهد بود و حتماً متوجه می‌شوید که تا چه اندازه می‌توان تنها از همین بخش سایت گلسنود به اطلاعات جامع دست یافت.

با انتخاب Metrics، امکان اضافه‌کردن رمز ارز و شاخص موردنظر برای شما فراهم می‌شود؛ برای مثال می‌توانید رمز ارز را خود بیت کوین نگه دارید یا آن را به اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال تغییر دهید. این شرایط برای متریک هم برقرار است؛ یعنی شما می‌توانید متریک موردنظر خودتان را انتخاب کنید که می‌تواند آدرس‌های فعال، آدرس‌های با بالانس بالای ۱۰۰۰ واحد بیت کوین یا هر شاخص دیگری باشد. درنهایت با کلیک روی گزینه Add هر دو شاخص در یک شکل به نمایش درمی‌آیند که این موضوع می‌تواند مقایسه دو شاخص را برای شما بسیار ساده کند.

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، می‌توانیم هر دو شاخص را در یک چارت مشاهده کنیم و تطابق دهیم یا اختلاف آن‌ها را بررسی کرده و رابطه‌ای میان آن‌ها پیدا کنیم. در این تصویر آدرس‌های فعال بیت کوین (به رنگ سبز) و آدرس‌های فعال اتریوم (به رنگ صورتی) را می‌بینیم. امکان اضافه‌کردن شاخص‌ بیشتر نیز وجود دارد. همان‌طور که در نمودار نیز مشخص شده، اتریوم از جولای سال ۲۰۱۵ به بازار ورود کرده است.

در بخش فروم (Forum) کاربران و تحلیلگران می‌توانند نظرات خود را درباره این حوزه با هم به اشتراک بگذارند، اما این بخش تنها برای کاربران پیشرفته (Advanced) و حرفه‌ای (Pofessional) استفاده می‌شود و کاربران سطح استاندارد (Standard) که از خدمات رایگان سایت گلسنود استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از این بخش بهره‌مند شوند.

بخش Pricing نیز مربوط به هزینه خدمات مختلف سایت گلسنود (Glassnode) است. افرادی که قصد ارتقای سطح کاربری خود را دارند، یا وب‌سایت‌هایی که قصد استفاده از API سایت گلسنود را دارند، می‌توانند هزینه سرویس‌های مختلف را از این بخش مشاهده کنند.

API به تعامل بین سایت‌ها و سرویس‌های مختلف اشاره دارد؛ برای مثال فرض کنید شما یک وب‌سایت اقتصادی دارید و می‌خواهید قیمت سکه طلا را به‌صورت زنده در وب‌سایت خود ارائه دهید. به‌روزرسانی این اطلاعات در هر لحظه اصلاً کار منطقی نیست؛ در این صورت شما با دریافت API از یک وب‌سایت مرجع که قیمت سکه را به‌صورت زنده ارائه می‌دهد، می‌توانید به هدف خود برسید. وب‌سایت گلسنود یک پایگاه داده بسیار گسترده است که می‌تواند در بسیاری از پلتفرم‌ها و سایت‌های مختلفی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، استفاده شود.

برای دیدن فهرست تمام شاخص‌ها و ویژگی هرکدام از آن‌ها نیز بخشی در سایت گلسنود در نظر گرفته شده است و کاربران می‌توانند برای پیداکردن انواع شاخص و دانستن نوع آن‌ها (T1, T2, T3) به این قسمت سایت گلسنود مراجعه کنند. برای استفاده از این بخش باید در صفحه اصلی سایت گلسنود به پایین صفحه اسکرول کرده و بخش Catalog را از میان دیگر بخش‌های موجود انتخاب کنید.

پس از کلیک روی Catalog در صفحه اصلی به بخش کاتالوگ (Catalog) هدایت می‌شوید. در این بخش با اطلاعاتی که در شکل زیر می‌بینید، روبه‌رو خواهید شد. در ستون اول نام شاخص به همراه نوع آن (T1,T2, T3) مشاهده می‌شود. در ستون وسط نیز ارزهای دیجیتالی مشخص شده‌اند که می‌توان به‌وسیله این شاخص تحلیل کرد و درنهایت در ستون سوم بازه‌های زمانی (تایم فریم) موجود برای تحلیل این شاخص تعیین شده‌اند.
برای مثال در شکل زیر شاخص Block Size برای تحلیل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین قابل استفاده است و می‌توان در تحلیل این شاخص تایم فریم‌های ماهانه، هفتگی، روزانه، ساعتی و ۱۰ دقیقه‌ای را بر شاخص اعمال کرد.

سخن پایانی
بازار ارزها بسیار جدید و کمی متفاوت از دیگر بازارهای مالی است. این موضوع سبب شده است در تحلیل ارزهای دیجیتال در کنار تحلیل تکنیکال، بنیادی و سنتیمنت به اطلاعات دیگری نیز نیاز داشته باشیم. از آنجا که داده‌ها در بازار ارزهای دیجیتال روی بلاک چین منتقل می‌شوند، می‌توان از این اطلاعات که بسیار مفصل هم هستند، در تحلیل و حتی ایجاد یک استراتژی استفاده کرد.
تحلیل اطلاعات برگرفته‌شده از بلاک چین دراصطلاح آنچین (On-chain) نامیده می‌شود که تنها در بازار کریپتوکارنسی کاربرد دارد. چند سایت با جمع‌آوری این اطلاعات و داده‌های ارزشمند، خدمات بسیار ویژه‌ای را به کاربران و فعالان بازار ارزها ارائه داده‌اند. یکی از بهترین منابع برای انجام تحلیل آنچین، سایت گلسنود است که سعی کردیم در این مقاله به‌صورت بسیار ساده به شما آموزش دهیم و برخی شاخص‌های کاربردی آن را معرفی کنیم.
پرسش‌های متداول

تحلیل آنچین چیست؟

تحلیل آنچین به آنالیز داده‌هایی که از طریق بلاک چین در دسترس هستند، اشاره دارد.

کاربرد سایت گلسنود چیست؟

انجام تحلیل آنچین، تدوین استراتژی و استفاده از داده‌ها در مقالات.

آیا همه کاربران در گلسنود یک سطح دارند؟

خیر، کاربران در سایت گلسنود به سه گروه استاندارد، پیشرفته و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند.

آیا سرویس‌های سایت گلسنود رایگان هستند؟

شاخص‌های T1 برای همه به‌صورت رایگان در دسترس است، اما برای بررسی شاخص‌های T2 و T3 باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید.

آیا سایت گلسنود تنها مخصوص بیت کوین است؟

خیر، ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتریوم، لایت کوین و… هستند که می‌توان آن‌ها را در این سایت بررسی کرد.

کدام شاخص با توجه به میزان هش ریت، سیگنال ورود یا خروج از معاملات را صادر می‌کند؟

شاخص هش ریبون (Hash Ribbon) درواقع کاهش فشار فروش بیت کوین‌ها توسط ماینرها و به زبان ساده کف قیمت را به فعالان بازار نشان می‌دهد.

چگونه می‌توان از شاخص MVRV Z-Score سیگنال ورود و یا خروج از معاملات را دریافت کرد؟

زمانی که شاخص به نوار قرمزرنگ برسد، سیگنال فروش و زمانی که شاخص به نوار سبزرنگ برسد، سیگنال خرید بیت کوین صادر می‌شود.

کدام شاخص براساس جریان ورود و خروج بیت کوین از صرافی سیگنال صادر می‌کند؟

Exchange Balance یک شاخص کاربردی است که با توجه به روند ورود و خروج بیت کوین به صرافی‌ها اطلاعاتی را به کاربران می‌دهد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *